اولین بار یکشنبه 20 دی ماه 1326 بود که به دعوت آیت الله کاشانی در مسجد امام خمینی (مسجد شاه سابق) بیش از سی هزار نفر از مردم تهران اجتماع کردند اما شاه پهلوی از بیم نفوذ سیاسی و مذهبی آیت الله کاشانی از سخنرانی در این تجمع باشکوه ممانعت کرد.
کد خبر: ۷۱۷۳۱۰
اجتماع در مسجد شاه برای حمایت از فلسطین

آیت ا... کاشانی در اعلامیه این اجتماع چنین با مردم سخن گفته بود:


بسم الله الرحمن الرحیم


پس از جنگ جهانسوز دوم، گمان می رفت دول بزرگ عالم از آن همه فجایع و آن همه اتلاف نفوس و اموال و خرابیها و بیچارگی های بشری که سالهای دراز جبران پذیر نیست، پند و عبرت بگیرند و به جبران وقایع گذشته، برای ایجاد عدل و داد و کندن ریشه ظلم و فساد و جلوگیری از جنگ جهانی دیگر، تشکیل سازمان ملل متفق داده که از حقوق و‌ آزادی ملل و دول ضعیف حمایت و پشتیبانی نماید چنانچه در اثنای جنگ با انواع و اقسام مختلف به این تبلیغات عموم ملل را امیدوار می نمودند .
ولی متأسفانه از رفتار بر خلاف انصاف و مروت سازمان ملل درباره اندونزی، مصر و فلسطین خلاف آن ظاهر شده و امید ملل ضعیف مبدل به یأس گردیده است. معلوم نیست وطن بودن فلسطین برای مهاجرین یهودی آلمانی و روسی و آمریکایی و غیره مطابق کدام منطق و قانون است؟ که رای به تقسیم آنها می دهند؟ اگر می خواهند صهیونیستها را از خود راضی کنند و استفاده هایی که منظور است از آنها بنمایند، در مملکت خود به آنها جا بدهند و آنها را مستقل کنند. در هر صورت، تشکیل دولت صهیونیستی در آتیه، کانون مفاسد بزرگ برای مسلمین خاورمیانه و بلکه تمام دنیا خواهد بود و زیان آن تنها متوجه اعراب فلسطین نمی گردد، علی ای حال بر تمام مسلمین عالم است از هر طریقی که می شود از این ظلم فاحش جلوگیری نموده و رفع این مزاحمت را از مسلمین فلسطین بنمایند .

خادم الاسلام والمسلمین : سید ابوالقاسم کاشانی
11/10/1326 هجری شمسی

سی و یکم اردیبهشت، دومین تظاهرات مردمی در حمایت از مردم فلسطین

آیت الله کاشانی در سی ام اردیبهشت ماه سال 1327 ، مجددا مردم را علیه تشکیل دولت اسرائیل ، دعوت به تظاهرات و تجمع نمود.

اعلامیه آیت ا... کاشانی : روزنامه صدای مردم: 5 شنبه 30 اردیبهشت




در روز سی و یکم اردیبهشت ماه 1327 ه.ش جمعیت انبوهی از مردم در مراسمی باشکوه به مسجد شاه رفتند و آیت ا... کاشانی در ساعت 5/4 بعد از ظهر روز جمعه در این تظاهرات سخنانی را ایراد کرد که روزنامه اطلاعات دوشنبه سوم خرداد 1327 متن کامل این سخنان را درج نمود، بخشی از این سخنان بخ شرح ذیل است:

« .... متاسفانه در نتیجه تحولات و پیدایش سیاستهای بوقلمونی جهان و به خصوص بر روی کار آمدن حکومتهای جبار و تبهکار و نفوذ سیاست و مداخلات خائنانه استقلال شکنانه شوم استعماری، زنجیر اتحاد و یگانگی و آن معنویت و برادری و برابری را که اسلام به دور خود کشیده و با نیروی ایمان، دانه های محکم آن را به هم متصل و پیوست نموده بود از یکدیگر گسیخته و خاک ذلت بر سر مسلمین عموما ریختند .
برادران عزیز مسلمان ! امروز بیش از همه چیز به اتحاد و برابری و یکرنگی و صمیمیت احتیاج داریم، چنانچه خداوند می فرماید: « یا ایها الذین آمنوا ادخلو فی السلم کافه و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین » باید با ایمان به مبدأ حق و حقیقت و در سایه تعالیم اسلامی سعی کنیم ریشه های فساد و بدبینی را از بیخ و بن برکنیم و خود را مشمول آیه « ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان مرصوص » بداریم. خداوند تبارک و تعالی کسانی را که در راه او فداکاری می کنند و دسیسه های کفر در آنها رخنه ندارد دوست دارد، به طوری که پیغمبر اکرم فرموده: « المؤمنون کبنیان واحد یشد بعضا بعضا » یعنی مسلمانان مانند اجزاء یک ساختمانند که یکدیگر را نگاهداری می نمایند . اسلام حدود و ثغوری برای مسلمین تعیین نکرده و نقطه یا سرزمین معینی را برای آنها وطن قرار نداده است و همه مناطق و ممالک اسلامی وطن مسلمین است و بر مسلمانان لازم نموده است که اگر چنان که برای برادران مسلمان زحمت و مشقتی پیش آید ، بکوشند و به کمک یکدیگر رفع نگرانی از خود بنمایند . اسلام با تمام قوا بر آن بوده است که مسلمین اختلافات را کنار گذارند و متفقا در یاری و استعانت یکدیگر جدیت نمایند . و به مضمون آیه « واعتصموا بحبل الله » کمر همت بر میان بندند. این مصیبتی که اخیرا برای برادران مسلمان فلسطین پیش آمده و ایرانیان را برای همدردی و اظهار تأثر در این مکان گرد هم جمع آورده، منشأ آن حس برادری و عواطف دینی و اسلامی است که همه متحداً تأثر و تألم خود را با قلبی آزرده و خاطری پریشان به سمع عموم مسلمین دنیا می رسانیم : چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
اکنون که باعث تهییج احساسات مردم ایران و اجتماع عمومی شده است، به سمع آقایان محترم می رساند چنانچه در اخبار روزانه مشاهده کرده اید، بعضی دول، بدون مجوز قانونی، فلسطین را که مراکز مقدسه اسلام و محل مسجد اقصی که قبله مسلمین می باشد و سالیان دراز وطن و مسکن مسلمانان به شمار می رفت و بر آن حکومت می کردند و در طی صدها سال جنگهای خونین صلیبی و دادن میلیونها کشته ، نتوانسته اند این سرزمین مقدس را از دست مسلمین به در آورند، وطن صهیونیستهایی که از نقاط مختلفه عالم به آنجا مهاجرت کرده، شناخته اند. در صورتی که حکومت اسلام از قدیم الایام بر فلسطین حقی ثابت است و مسلمین دنیا به خصوص ملت مسلمان ایران چنین اجازه ای نمی دهند که صهیونیستها به این حق ثابت دست تعدی دراز نموده و با چنگالهای آلوده به فساد و ظلم، برادران مسلمان ما را در هم ریخته و خون آنان را بی رحمانه بریزند. در این مورد است که پیغمبر اکرم می فرماید: « من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم » یعنی کسانی که صبح کنند و در اهتمام برادران مسلمان خود نباشند، از اسلام بهره ندارند. برادران مسلمان ایران باید بکوشند در این هنگام که سخت ترین مصائب بر برادران مسلمان شما رخ داده، از آنها حمایت نمایند و با تمام موارد، به کمک و استعانت آنها قیام کنند. تمام مردم ممالک اسلامی هر یک به نوبه خود از کمک مالی و جانی به مردم بی پناه فلسطین و از همدردی دریع ننموده و فداکاری کرده اند. تمام ممالک اسلامی دنیا وطن ماست و ما نیز با تمام قوا جانا و مالا نسبت به سهم خود باید از آنها حمایت کنیم و در حفظ منافع و مصالح عالیه مسلمین کوتاهی ننمائیم. ما به شهدای مسلمین فلسطین ، به خصوص سید عبدالقادر الحسینی ، شهید راه اسلام درود فرستاده و به احترام ارواح پاک آنان یک فاتحه می خوانیم. البته خاطر محترم آقایان مستحضر است صهیونیستهایی که در فلسطین باعث این همه ظلم و جنایت شده اند کسانی هستند که از نقاط مختلف عالم به آنجا مهاجرت کرده اند و یهودیانی که در ذمه اسلام یعنی تحت حمایت دولتهای اسلامی زندگی می کنند از حیث جان و مال در امان میباشند.
در خاتمه از مسلمانان ایران تقاضای همه گونه کمک مادی و معنوی برای برادران ستمدیده فلسطین می شود و برای این منظور حسابی در بانک ملی ایران مرکز و شعبه بازار به نام " اعانه فلسطین " باز شده است . انتظار میرود برادران دینی از هر گونه مساعدت و بذل همراهی مالی درباره مسلمانان کوتاهی ننمایند .
در پایان سخنرانی آیت الله کاشانی ، قطعنامه ای در شش ماده صادر گردید که مورد تائید عموم قرار گرفت.
متن قطعنامه را روزنامه صدای مردم دوم خرداد 27به شرح ذیل منتشر نمود:



حرکت آیت ا... کاشانی موجب شد موجی در جامعه پدیدار گردد و روز یکشنبه دوم خرداد 1327 مردم و طرفداران گروهای سیاسی اسلامی از جمله فداییان اسلام در منزل آیت الله کاشانی اجتماع کردند و برای رفتن به فلسطین اعلام آمادگی کردند ولی دولت از این اقدام جلوگیری کرد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها