هزار دانة اسپند، هزار حرز امان / و ان یکاد بخوانید یار ما برخاست. برای حال پسر مادرش دعا کرده/وجود یوسف زهرا رها ز هر چه بلاست.
کد خبر: ۷۱۶۳۶۹
و ان یکاد بخوانید یار ​ما برخاست

یک خبر کوتاه کافی بود تا دل میلیون‌ها ایرانی و مسلمان در سراسر جهان بلرزد، بغض کنند و با اضطراب از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی پیگیر سلامت مردی شوند که تبسم آفتابی‌اش دل‌هایشان را شاد می‌کند و به زندگی امیدوار.

خورشیدی که صبح روز دوشنبه هفته گذشته در آسمان ایران طلوع کرد نگرانی را با خود به همراه آورد، اگرچه این نگرانی خیلی زود جای خودش را به خبری داد که حکایت از تداوم آفتاب و سلامت رهبر معظم انقلاب پس از یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز داشت.

از همان ساعت‌های ابتدایی که خبر منتشر شد، گروه‌های مختلف مردم از مدیران ارشد کشور گرفته تا کوچه و خیابان و بازار پیگیر خبر سلامت رهبری بودند. در این میان گروهی از مردم که دستی به قلم داشتند، پیام‌‌های محبت‌آمیز جالبی را برای «آقا»ی خودشان در وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

در ادامه همین مسیر و سیل اشک‌ها و ابراز محبت‌ها بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری هم صفحه ویژه‌ای با عنوان «عیادت مجازی از رهبر انقلاب» را به این موضوع اختصاص داد که در فاصله ای کوتاه ده​ها هزار پیام از طرف مردم و کاربران اینترنت در این صفحه قرار گرفت.

بخشی از این پیام‌ها بسیار صمیمی و تامل‌برانگیز است، پیام‌هایی که از اقیانوس ژرف دل‌های عاشق مردم جوشیده است تا در ساحل دریای زلال ولایت آرام گیرد: «گفته بودم تو بیایی غم دل با تو بگویم‌‌/‌‌ چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی. ان‌شاءالله هر چه زودتر سلامت کامل خود را بازیابید. به امید عصر ظهور. التماس دعا.»

بازار نذر و نیاز هم برای سلامت آقا در روزهای گذشته چه در نماز جمعه و مساجد و هیات‌ها و چه در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و قلب‌های مردم حسابی گرم بود، نمازگزاران تهرانی در نماز جمعه این هفته برای شکرگزاری به درگاه ایزد منان و طلب شفای کامل و عاجل برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب حدیث شریف کسا را قرائت کردند.

مردم همچنین 14 میلیون صلوات نذر سلامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کردند. پنجشنبه عکسی از رهبر معظم انقلاب منتشر شد که ایشان را در حال راه رفتن و چهرهای بشاش تر نشان می داد.تصویری که دل میلیون​ها علاقه​مند و عاشق را شادمان خواهد کرد.

اما این نذر و نیازها فقط در تهران محدود نبود و آیین‌های شکرگزاری سلامت رهبر معظم انقلاب شامگاه پنجشنبه با حضور پرشور خانواده‌های معظم شهدا، فرزندان شهیدان و ایثارگران و دیگر اقشار مردم در گلزار‌های شهدا در کشور برگزار شد.

در این آیین‌ها به شکرانه سلامت و بهبود رهبر معظم انقلاب، همراه با خواندن دعای کمیل برای سلامت و طول عمر معظم‌له دعا کردند.

در اصفهان دعاگویان که در خیمه حسینی در گلستان شهدای این شهر جمع شده بودند علاوه بر دعای کمیل با خواندن حدیث کسا برای بهبود عاجل رهبر معظم انقلاب دست به راز و نیاز به پیشگاه خداوند متعال بردند.

مردم متدین و ولایتمدار قم هم شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) برای سلامت رهبر معظم انقلاب دعا خواندند.

در نخستین جلسه درس خارج فقه و اصول آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز که در مسجد اعظم قم برگزار شد، طلاب با قرائت سوره حمد برای سلامت رهبر معظم انقلاب دعا کردند.

در غرب کشور، برادران شیعه و سنی در کردستان و شهرکرد نیز پس از اقامه نماز ظهر و عصر برای سلامت رهبری به درگاه خداوند متعال دعا کردند؛ از جنوب کشور هم خبرهای منتشر شده حاکی از این است که گروه‌های مختلف مردم بوشهر و بندرعباس در اجتماع‌های باشکوهی به شکرانه سلامت رهبرمعظم انقلاب دعا و نیایش کردند.

در دنیای اینترنت بخصوص صفحه عیادت مجازی از رهبری هم مردم عزیز کشورمان پیام‌هایی را منتشر کرده‌اند که این همه عشق و علاقه در کلمات، هر خواننده‌ای را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

و نمی‌توان از میان چند هزار پیام واقعا گزیده‌ای را انتخاب و منتشر کرد زیرا هر یک از آنها دنیای خاص و زیبایی متفاوتی را به عرصه تماشا می‌گذارد: «نذر کردم برای بهبودیت... اشک‌های محرم و صفرم... سایه‌ات مستدام آقا جان... ای فدای تو مادر و پدرم» یا این پیام: «هزارصلوات نذر شهدای گمنام برای سلامت رهبر عزیزمان. اللهم صلی علی محمد وآل محمد...»

یکی از خطاب‌های مردم به رهبری در پیام‌های صفحه عیادت مجازی، «آقای مهربانی» است که یکی دو مورد از آن را هم برایتان انتخاب کرده‌ایم: «سلام. آقای مهربانی‌ها! الهی دورتون بگردم. کور بشه چشم دشمنانتون. ان‌شاءالله همیشه در صحت و سلامت به سر ببرید. همه ما فدای شما. بحق امام رضا علیه السلام ان شاءالله عمر با عزت و طولانی داشته باشید. خیلی براتون گریه کردم. از خدا حاجت خوب شدن شما رو خواستم. عمر همه ما کم بشه و به عمر شما اضافه بشه.» «سلام آقای مهربانی‌ها شرمنده که من در سلامتم و شما به کسالت، چاره ندارم به خدا گفته ام که جای شما همه درد و رنجتان را به جان خریدارم، هم خودم هم این دو بچه‌ای که دارم فدای یک نفس شما»

اما جدای از این صفحه کم نبوده‌اند مردمی که اهل شعر و شاعری‌اند و در این ایام برای سلامت رهبرشان دست به قلم برده‌اند و شعری، دلنوشته‌ای، نثر ادبی را سروده و نوشته‌اند، حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد از شاعران خونگرم و جنوبی کشورمان که در شب‌های شعر رهبری هم حضوری مستمر دارد، نذر سلامت رهبر انقلاب شعری سروده است که بیت‌هایی از آن را با هم مرور می‌کنیم:

این نامه‌ای ست نیمه‌شب از بندر آمده

در خلسه شبانه شهریور آمده

با این پرندگان پریشان به شامگاه

چون برگ برگ باغچه‌ای پرپر آمده

دریاست پیش چشم و در آشوب موج‌ها

این نامه از تلاطم چشم تر آمده

یعنی درین سکوت شبانگاه ساحلی

با سوسوی ستاره‌ای اشکش درآمده

اینجا کنار اسکله، اینسان دو چشم من

بر بادبان کشتی بی‌لنگر آمده

سرشار از دعای جنوب قبیله است

یعنی درست از دل دریا برآمده

سوی امام آینه‌ها با اذان شوق

در آن شکوه نافله پشت در آمده

بی‌وقفه بر تبسم خورشید خیره است

در سوز و ساز زمزمه‌ای دیگر آمده

می‌گوید او که قافله‌ای از دعا تو را

بر ابرها به ولوله سرتاسر آمده

در هشت فصل عشق ازین خطه شهید

در پیش پای دوست پیاپی سر آمده

این صف کشیده شب‌شکنان در خلیج فارس

هنگامه در حماسه از‌ این لشکر آمده

سر در بغل به حکم تو دارند گاه رزم

هرگه اشارتی ز تو ‌ای رهبر آمده

دستی تکان بده که ببینند منکران

هر روزشان چو شامگه محشر آمده

رضا احسان‌پور از دیگر شاعرانی بود که بلافاصله دست به قلم شد و همان روز دوشنبه شعری خطاب به رهبری سرود:

سلام سیدِ خوبم؛ خدا نگهدارت

هزار ناز طبیبانه است بیمارت

تمام درد و بلاها به جان من، آقا!

مباد لحظه‌ای اصلاً دهند آزارت

گره‌گشاتر از آنی که کوری گره‌ها

به دست‌های تو افتد؛ کند گرفتارت

عزیز ملّت ایران، ادامه خوبان

بیا دوباره به میدان، ببند دستارت

سرت سلامت و جانت دوباره جان‌افزا

بیا که چشم به راه توایم و دیدارت

این روزها شعرهای دیگری هم در صفحات مجازی و گوشی تلفن‌های همراه دست به دست می‌چرخد که البته نام شاعر یا شاعرانش مشخص نشده است و چند بخش دارد، احتمالا شاعرانش ترجیح داده‌اند که این شعرهای مردمی، مردمی باقی بماند:

جان ما را بگیرد آن​که خودش

حفظ کرده همیشه جانت را

خبر رفتن اتاق عمل

کشته از صبح عاشقانت را

***

از دعاهای مردم ایران

دکترت گفت بهتری آقا

کوری چشم دشمنان حسود

تا همیشه تو رهبری آقا

***

خنده‌ات جان تازه می‌بخشد

به دلم، پس بخند آقاجان

لطفا از جای خود کمی برخیز

در غم را ببند آقاجان

***

ای که ریزد ز وجه تو حسنات

وی قیام و قعود تو برکات

کوری چشم دشمنان حسود

نذرآقا و «رهبرم» صلوات...

سینا علیمحمدی - دبیر گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
۰
۰
خدا را هزاران هزار بار شكركه نورچشم همه مسلمان و ولی مسلمین جهان سلامت هستند .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها