گامی برای حفاظت و پاسداشت میراث طبیعی کشور

موزه ملی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی جهان ـ که بیشتر آثار محفوظ در آن حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسی است ـ برای نمایش آثار موجود در گنجینه موزه نمایشگاه‌هایی را در طول سال برگزار می‌کند. به گفته دکتر مهناز عبدالله‌خان گرجی، رئیس موزه ملی ایران، نمایشگاه 200 هزار سال همبودی انسان و جانوران که نمایشگاهی موضوع‌محور است، به مناسب نخستین سالگرد فعالیت دولت یازدهم و با هدف پرداختن به موضوع روز و همکاری میان‌سازمانی شکل گرفت.
کد خبر: ۷۱۴۸۴۴

گرجی بازه زمانی انتخاب شده برای این نمایشگاه را نمایانگر غنای آثار موزه ملی ایران می‌داند و معتقد است با این نمایشگاه موزه ملی ثابت کرد می‌تواند برنامه‌هایی تدارک ببیند که علاوه بر نمایش دادن میراث تاریخی و فرهنگی ما به مباحث اجتماعی و فرهنگی روز نیز بپردازد: «آنچه را که در حوزه حفاظت از محیط‌زیست مطرح است، می‌توان به تاریخ رابطه انسان و حیات‌وحش گره زد.

با این نمایشگاه ما می‌خواهیم بر این نکته تأکید کنیم که هر چند شکار و استفاده از مراتع از سوی دامپروران تا حدی بر جمعیت‌های جانوری و پراکنش آنها تأثیر داشته، اما همواره بین انسان و حیات‌وحش تعادلی وجود داشته و هیچ‌گاه گونه‌های مختلف جانوری در معرض چنین خطر جدی‌ای که امروزه مشاهده می‌کنیم نبوده‌اند. با برگزاری این نمایشگاه در تلاشیم با افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت این میراث طبیعی شکننده گامی در جهت حفظ آن برداریم.»

گرجی اشاره می‌کند با توجه به موضوع نمایشگاه، سعی شد شاخص‌ترین آثار موزه در این حوزه را به نمایش بگذاریم. این نمایشگاه که در دو گالری نمایشگاهی ساختمان موزه دوران اسلامی برگزار می‌شود، 370 اثر را در معرض دید عموم قرار داده است.

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه آنقدر شگفت‌انگیز و نفیس‌ است که هر کسی برای دیدنش وسوسه می‌شود. هر چند رئیس موزه ملی معتقد است این نمایشگاه با گذشت ده روز، از موفق‌ترین نمایشگاه‌های موزه ملی است، اما به نظر می‌رسد چنین نمایشگاهی ظرفیت جذب مخاطبانی بیش از این‌ را داشته باشد. گرجی می‌گوید: « اگر این نمایشگاه مهرماه برگزار می‌شد شاید استقبال بیشتری از آن به عمل می‌آمد اما با توجه به این فصل سال، همین تعداد مخاطب نیز برای ما قابل قبول است. البته امیدواریم این نمایشگاه تمدید شود.»

نکته جالب توجه این است که بازدید از این نمایشگاه رایگان است، در حالی‌که بازدید از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها در چنین سطحی، هزینه‌ای برای بازدیدکنندگان به همراه دارد. رئیس موزه ملی در این باره می‌گوید: «اکثر مخاطبان ما از خود موزه بازدید و در کنار آن به نمایشگاه مراجعه می‌کنند. ما بلیت جداگانه‌ای برای بازدید از نمایشگاه‌های موزه ملی در نظر نگرفته‌ایم ولی می‌توان در آینده در چارچوب مقررات این موضوع را نیز مد نظر قرار داد.»

به باور رئیس موزه ملی ایران، پرداختن به سابقه حضور جانوران در ایران ـ که در میان آثار باستانی تجلی یافته ـ و بررسی شواهد مربوط به آنها موضوع بسیار گسترده‌ای است که در این نمایشگاه به طور مختصر به آن اشاره شده است. او عقیده دارد آشنایی با نقش و سابقه حضور این جانوران در ایران و کشف رابطه عمیق انسان و حیوان در طول تاریخ این سرزمین، مهم‌ترین راه پی بردن به اهمیت و درک شرایط بحرانی و شکننده برخی گونه‌های جانوری است که امروز با خطر انقراض روبه‌رو هستند: «بی‌تردید پس از چنین شناخت و درک صحیحی است که می‌توان گام‌های مؤثری برای حفاظت و پاسداشت میراث طبیعی کشور برداشت.»

بامداد محمدی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها