عنوان بازی: Abyss Odyssey پلتفرم: PC، X360، PS3 ناشر: Atlus سازنده: ACE Team سبک: اکشن ماجرایی سکوبازی امتیاز: 7.5
کد خبر: ۷۱۴۵۹۰
نه فضایی و نه یونانی، ادیسه‌ فانتزی

ACE Team یک شرکت بازیسازی مستقل در شیلی است که با توجه به کارنامه‌ آنها یک مورد را می‌توان با اطمینان درموردشان بیان کرد و آن این که بر خلاف عده‌ای از بازیسازهای مستقل روی استانداردها و مفاهیم رایج حرکت نمی‌کنند. در Zeno Clash سبک هنری سوررئال را با گیم‌پلی مبارزه‌ای اول شخص ترکیب کردند یا Rock of Ages را از تلفیق Super Monkey Ball و المان‌های مربوط به Monty Python در یک دنیای تاریخی قرون وسطایی به وجود آوردند. Abyss Odyssey سومین بازی اصلی این شرکت است و اتمسفر آن نیز با هر چیز دیگری که در بازی‌های ویدئویی تجربه کرده‌اید متفاوت است. این یکتا بودن به ساختار گیم‌پلی بازی سرایت کرده است، چنان که با ترکیبی از تولید تصادفی مراحل، سکوبازی‌های دو بعدی، سیستم مبارزات پیچیده و پیشبرد بازی به صورت آنلاین و مبتنی بر همکاری و کمک گرفتن از توصیه‌های دیگر کاربران مواجه هستیم. وجود تمام این ویژگی‌ها در کنار هم لزوما به این معنی نیست که بازی این کار را بخوبی انجام داده است، ولی در مقاطعی که این امر صورت می‌گیرد، AO تبدیل به بازی‌‌ای می‌شود که دوست دارید تا انتها ادامه‌اش دهید.

داستان بازی سال 1890 در شهر سانتیاگو اتفاق می‌افتد، ناگهان شکافی در سرتاسر شهر پدیدار و موجوداتی عجیب و غریب آشکار می‌شوند. در حالی که ارتش در تلاش است جلوی این موجودات را بگیرد، زن مرموزی به نام کاترین ظاهر شده و با بر کشیدن شمشیرش، انسان‌ها را به نبرد علیه این موجودات و سر منشا آن فرا می‌خواند. سبک بازی در واقع نوعی خاص و مدرن از روگ‌لایک است که بیشتر شبیه عنوان Sunless Sea است یعنی مبتنی بر تکرار کردن مراحل و کسب امتیاز XP برای کمک به پیشبرد بازی است. با این‌که مثل هر بازی روگ‌لایک دیگری مرگ‌های پی در پی در انتظار شماست، اما متفاوت با چیزی که در بازی‌های دیگر به آن عادت کرده‌اید، پیاده‌سازی شده است.

اگر کاترین یا هر یک از شخصیت‌های اصلی دیگر کشته شوند، یک سرباز می‌تواند جای او را بگیرد و اگر به معبدی که در جایی از مرحله قرار گرفته برسید، قهرمان کشته شده احیا می‌شود. نکته‌ جالب آنجاست که سرباز هم مثل قهرمان اصلی ارتقای مرتبه پیدا می‌کند و قوی‌تر می‌شود، اما همواره نسبت به شخصیت‌های داستان ضعیف‌تر است. برای احیای یک قهرمان گاهی می‌توانید با فرار از نبردهای در طول مسیر تلاش کنید هرچه زودتر خود را به اولین معبدی که پیدا می‌شود برسانید. با مردن در بازی نه XPهای به دست آمده را از دست می‌دهید، نه رتبه‌ کاراکتر و پول‌تان را؛ در نتیجه هر چه بیشتر در بازی پیشروی کنید و مرتبه‌ کاراکتر را ارتقا دهید، از پا درآوردن دشمنان بخش‌های ابتدایی بازی آسان‌تر می‌شود. با این حال گاهی غول‌هایی در بین این مراحل ظاهر می‌شوند تا نمودار سختی بازی متعادل باقی بماند و حتی بازگشت به مراحل قبلی چالش‌ها و مشکلات خودش را برایتان داشته باشد.

گرچه این ساختار به نوبه‌ خود جالب است، اما متاسفانه باعث شده مخاطب احساس کند پیشرفت بسیار کندی در بازی دارد. بویژه اینکه الگوهایی که برای تصادفی بودن مراحل تکرار می‌شوند چندان زیاد نیستند. مبارزات بازی به طرز تعجب‌آوری عمیق کار شده‌اند. با این‌که هر کاراکتر فقط می‌تواند یک سلاح اصلی حمل کند، اما باز هم کارهای زیادی وجود دارد که نیازمند استاد شدن در آنها هستید. کاراکترها علاوه بر حملات عادی خود، برخی حملات ویژه نیز دارند که استفاده‌ مناسب از آنها یکی از مواردی است که به تمرین و تجربه نیاز دارد. از بین شخصیت‌ها، کاترین متعادل‌ترین آنهاست، بخصوص وقتی سرعت آن را با شخصیت دیگری که به شکل یک روح مانک است، مقایسه می‌کنیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب بازی توانایی تسخیر دشمنان است. در صورتی که برای اجرای افسون مورد نظر مانای کافی داشته باشید، می‌توانید دشمنان را تسخیر کنید تا به عنوان شخصیت دوم در مبارزات به کمک شما بیایند. در این حالت می‌توانید هدایت دشمن را کاملا خودتان به دست بگیرید. به طور عمده سه مرحله در بازی وجود دارد که هر یک از آنها به صورت اتفاقی تولید شده‌اند و سختی آنها نیز هر بار که تکرارشان می‌کنید، متفاوت است. اگر بخواهیم ایراد دیگری بر بازی وارد کنیم، آن را می‌توان به معرفی نکردن بعضی مکانیک‌هایش اختصاص داد. در حالی که این مکانیک‌ها گاهی راهگشا و راهکار اصلی پیشبرد بخش‌‌هایی از مرحله است، اما بازی آنها را به ما آموزش نداده و باید از منوی اصلی و رفتن به صفحه‌ تنظیمات آنها را فرا بگیریم. ناگفته نماند این موضوع ممکن است از دید عده‌ای ضعف قلمداد نشود و آن را در جهت حس اکتشاف بازی قرار دهند. Abyss Odyssey با استاد شدن در مکانیک‌هایش قابل پیشبرد است، شاید حجم اطلاعاتی که اوایل بازی به شما تزریق می‌شود آن‌قدر زیاد باشد که احساس گیج شدن بکنید، اما تمام چیزی که نیاز است انجام دهید، رفتن به جلو، مردن و تلاش دوباره است. باور کنید این ساده‌ترین راهی است که می‌توانید گیم‌پلی بازی را درک کنید و در نهایت آن را به پایان برسانید. (ضمیمه کلیک)

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها