نشست سران ناتو در حالی از امروز در ولز آغاز می‌شود که با توجه به بحران اوکراین، مقامات آمریکا و روسیه از مدتی قبل به خط و نشان کشیدن غیرمستقیم برای یکدیگر مشغولند و پیش‌بینی می‌شود با تصویب احتمالی طرح تشکیل یک نیروی واکنش سریع برای رویارویی با روسیه در این اجلاس، جنگ سرد میان مسکو و واشنگتن بیش از پیش تشدید شود.
کد خبر: ۷۱۳۰۶۴
آغاز اجلاس سران ناتو با دستور​ کار بحران اوکراین

اختلافات آمریکا و روسیه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر آن‌قدر بالا گرفته که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا حتی منتظر اجلاس امروز نیز باقی نماند و با سفری که دیروز به کشور استونی داشت تلاش کرد حمایت خود را از کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق که به عضویت ناتو درآمده‌اند به روسیه اعلام کند.

طبق اعلام کاخ سفید، اوباما دیروز در استونی با رئیس‌جمهور این کشور و همچنین روسای‌جمهور کشورهای لتونی و لیتوانی دیدار و گفت‌وگو کرد. هدف او در این دیدارها این بود که به روسیه تفهیم کند این سه کشور کاملا زیر چتر حمایتی ناتو و در نتیجه، آمریکا قرار دارند و از آنها در برابر هرگونه تجاوز خارجی دفاع خواهد شد.

باراک اوباما دیروز در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور استونی گفت: ما به تعهداتمان پایبندیم و به‌دلیل اقدامات روسیه در اوکراین، آمریکا اقدامات خود را در بالتیک افزایش می‌دهد که از جمله شامل گشت‌زنی‌های هوایی در این منطقه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای‌ نیوز، وی افزود: قرار است حضور نظامی خود را در بالتیک با هماهنگی کنگره افزایش دهیم و یگان‌های مازاد هوایی در استونی مستقر شوند. روسیه بهای گزافی پرداخت خواهد کرد. استونی نیز باید به مردم اوکراین کمک کند تا آنها بتوانند در مقابل روسیه مقاومت کنند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به اخباری مبنی بر توافق روسیه و اوکراین برای آتش​بس گفت: اعلام آتش​بس در اوکراین هنوز خیلی زود است.

اوباما با اعلام این‌که آمریکا دفاع هوایی را برای این منطقه افزایش می‌دهد، گفت: روسیه و مسائل امنیتی در صدر مذاکرات با رهبران حوزه بالتیک قرار دارد و آمریکا روابط نظامی خود را با کشورهای این منطقه افزایش می‌دهد.

این در حالی است که برخلاف سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی، اوکراین عضو ناتو نیست و این سازمان در ماه‌های گذشته با وجود ادعاهای مختلف مبنی بر دخالت روسیه در امور اوکراین نتوانسته دست به مداخله مستقیم بزند، اما این ماجرا باعث شد که مقامات ناتو از تدوین طرح تشکیل یک نیروی واکنش سریع چند هزار نفری برای دفاع از کشورهای اروپایی در برابر آنچه تهاجم روسیه می‌خوانند خبر دهند که احتمالا در اجلاس سران ناتو در ولز، این طرح تصویب می‌شود.

البته همزمان با این فعل و انفعالات، مقامات روس نیز ضمن رد ادعاهای غرب مبنی بر دخالت نظامی روسیه در اوکراین، اعلام کرده‌اند در واکنش به تصمیم ناتو به تشکیل نیروی واکنش سریع، مسکو نیز در نظر دارد با تجدیدنظر در دکترین نظامی خود، وابستگی به تجهیزات نظامی وارداتی از غرب را کاهش دهد.

در همین حال روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا، در گزارشی با اشاره به اجلاس اخیر سران اروپا که شنبه گذشته برگزار شد، نوشت: پس از اظهارات پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر ورود نیروهای روس به داخل مرزهای این کشور، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در تماس تلفنی با پوتین، از وی درخصوص حضور سربازان مسکو در اوکراین توضیح خواست و پوتین نیز در پاسخ با رد این ادعاها تهدید کرد اگر بخواهد می‌تواند در عرض دو هفته کی‌یف را اشغال کند، اما تصمیمی برای این کار ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد مسکو در اوکراین مداخله نظامی نمی‌کند و کرملین به دنبال راه‌حل صلح‌آمیز بحران در کشور همسایه است.

گفت​وگوی تلفنی پوتین و پوروشنکو

در همین حال سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد پوتین و پترو پوروشنکو همتای اوکراینی وی درباره گام‌های لازم برای برقراری آتش بس و پایان دادن به خشونت‌ها در شرق اوکراین گفت وگو کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از رویترز از کی‌یف، دفتر ریاست جمهوری اوکراین هم اعلام کرد، پترو پوروشنکو و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور اوکراین و روسیه در مورد برقراری آتش‌بس دائم بین نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان هوادار روسیه در مناطق شرقی اوکراین به توافق رسیدند. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد روسای جمهور دو کشور درباره اقداماتی که باید هرچه سریع‌تر برای توقف خشونت‌ها در جنوب شرق اوکراین به عمل آید بحث و تبادل‌نظر کردند و دیدگاه‌های دو طرف درباره شیوه‌های خروج از این بحران تا حد زیادی با یکدیگر مطابقت دارد. پوتین و پوروشنکو هفته گذشته در مینسک با یکدیگر دیدار کردند، اما در زمینه کاهش خشونت‌ها هیچ پیشرفتی حاصل نشد؛ خشونت‌هایی که در پی متهم ساختن روسیه به استقرار نیرو در اوکراین در هفته‌های اخیر رو به فزونی گذاشته است.

بلاروس میانجی صلح در اوکراین

وزارت خارجه اوکراین هم اعلام کرد، امکان برقراری آتش‌بس بین نیروهای دولتی و مخالفان جدایی طلب در شرق اوکراین در نشست اخیر میانجیگران بین‌المللی در مینسک، مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شینهوا، اوژن پربینیس، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: در این مذاکرات همچنین به نقاط اساسی حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه ازجمله آزادی گروگان‌ها و انتقال کمک‌های بشردوستانه در امنیت کامل به مناطق ناآرام، بحث و تبادل نظر شد. وی افزود: نمایندگان گروه تماس پذیرفتند این مذاکرات در آینده‌ای نزدیک ادامه یابد. نمایندگان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا به منظور یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان مناقشه در شرق اوکراین که تاکنون بیش از 2500 کشته برجا گذاشته است، روز دوشنبه در مینسک گردهم آمدند. در همین حال خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داد عکاس یک خبرگزاری روسیه در اوکراین کشته شده است.

وزیر امور خارجه اوکراین از تقویت ارتش خبر داد

به گزارش فرانس 24، پاولو کیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: ما در تلاشیم همکاری نیروهای مسلح خود با نیروهای ناتو را تقویت کنیم و به‌دنبال بهبود توانمندی‌های ارتش خود هستیم و این برای ما اولویت دارد. اوکراین هم از ناتو تقاضای کمک کرده است.

4 ناو جنگی ناتو وارد دریای سیاه می‌شوند

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، یک منبع نظامی اعلام کرد چهار ناو جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا قبل از یکشنبه وارد دریای سیاه خواهند شد. این ناوهای جنگی عبارتند از: ناوشکن «یو.‌اس.‌اس.‌راس» نیروی دریایی آمریکا، کشتی «کوماندانت بیروت» نیروی دریایی فرانسه، رزمناو «اچ‌.ام‌.سی‌.اس» تورنتو متعلق به نیروی دریایی کانادا و رزمناو «آلمیرانته خوان بوربون» متعلق به نیروی دریایی اسپانیا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها