مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

پنج استان با سوء تغذیه و ناامنی غذایی مواجهند

4000 نفر در سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: در استان سیستان و بلوچستان، 4000 نفر بدون شناسنامه هستند.
کد خبر: ۷۱۳۰۳۵
4000 نفر در سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند

به گزارش ایسنا، یعقوب جدگال با بیان این که بیشتر افراد بدون شناسنامه در شهرستان نیکشهر ساکن هستند، افزود: یکی از مشکلات استان، دیرثبتی یا ثبت نشدن اطلاعات فوت، طلاق و ازدواج است.

وی با اشاره به این که برای جلوگیری از سوءاستفاده در جعل شناسنامه باید طرح صدور شناسنامه مکانیزه در تمام استان اجرایی شود، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های کشور است که نسبت به سایر استان‌ها در ثبت وقایع حیاتی از جمله ثبت مرگ و میر با مشکلات بیشتری مواجه است.

وی بی‌اطلاعی مردم از قوانین ثبت از جمله ثبت در مهلت قانونی 10 روز برای وفات و 15 روز برای تولد را یکی دیگر از دلایل ثبت نکردن یا دیر ثبت‌کردن این وقایع عنوان کرد و گفت: بی‌شناسنامه بودن پدر نوزاد و ثبت‌نشدن ازدواج پدر و مادر که هر دو مانع ثبت به موقع ولادت نوزاد می‌شود و همچنین همجواری با افغانستان و پاکستان و تردد و سکونت افراد بیگانه در این استان، از جمله عواملی است که از گذشته تاکنون باعث کم‌ثبتی و دیرثبتی وقایع مرگ و میر، ازدواج و ولادت شده است.

در همین حال رئیس سازمان ثبت احوال کشور در جلسه شورای هماهنگی ثبت ‌احوال شهرستان نیکشهر، از برطرف‌شدن مشکل افراد بدون شناسنامه در این استان خبر داد و گفت: کمیته‌ای برای رفع مشکلات این افراد تشکیل شده که از ابتدای امسال فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

محمد ناظمی اردکانی با بیان این‌که تلاش تمام نیروهای سازمان ثبت ‌احوال کشور این است که تمام وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام شود، خاطرنشان کرد: تاکنون با پیگیری‌های استاندار و فرمانداران شهرستان‌های سیستان و بلوچستان، دستورالعملی برای رفع مشکل افراد بدون شناسنامه تهیه شده که در آینده‌ای نزدیک با تائید شورای ثبت‌احوال کشور برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که باید از ظرفیت‌های موجود در روستاها، معتمدان، اعضای شوراها و ریش‌سفیدان برای حل و فصل پرونده‌های افراد بدون شناسنامه استفاده شود، گفت: برای برخی از این افراد اکنون پرونده‌هایی تشکیل شده و سعی می‌شود مشکلات موجود در حد امکان برطرف شود.

معاون وزیر کشور درباره اسناد هویتی نیز یادآور شد: این اسناد برای تمام ایرانیان حتی در اقصی نقاط جهان صادر خواهد شد و مدارک هویتی در اختیار تک تک آنان که هویت‌شان مورد تائید است، قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها