در سال‌های گذشته، با افزایش قیمت کاغذ، هزینه‌های چاپ و به تبع اینها افزایش قیمت کتاب شاهد کاهش شمارگان کتاب از سوی ناشران بوده‌ایم. آمارهای رسمی کتاب، گواه این ادعا هستند.
کد خبر: ۷۱۱۹۶۰
هشدار به سبک ناصرالدین شاهی

از طرف دیگر فقط ناشران نبودند که به دلیل مسائل اقتصادی دست به کاهش شمارگان کتاب زدند، بلکه مردم نیز زیر فشارهای اقتصادی و مسائلی مانند تورم، نتوانستند کالای ارزان ولی پربار کتاب را در سبدهای خانوار خود بگنجانند تا یار مهربان از دو سو مهجور شود.

در چنین شرایطی، یک سال بعد از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، در جلسه معاون فرهنگی وزیر ارشاد که همه مدیرانش هم حضور داشتند، نجفعلی میرزایی در جمع خبرنگاران شاخص‌ها و نشانه‌های وضعیت کتاب در کشور را در هشدار توصیف کرد.

او که در چند وقت اخیر به دلیل صراحت در برخی مصاحبه هایش، به تنش با مدیر قبلی خانه کتاب متهم شده، در این نشست درحالی کنار مدیر قبلی سخن می‌گفت که به نوعی سعی داشت به صورت غیر مستقیم بگوید که حرف‌هایش نه گله از تلاش‌های مدیران قبلی است و نه بی اثر جلوه دادن فعالیت‌های گذشته، بلکه نشان دادن این وضعیت اسفناک است.

میرزایی گفت تلاش این بوده که چشم را بر مطالبات حاشیه‌ای ببندیم و با نگاه به شاخص‌های خطرناک شمارگان کتاب که بین 200 تا هزار نسخه است به مسائل اصلی بپردازیم.

شمارگان کتاب از 2500 نسخه به زیر هزار نسخه و در مواردی به 200 نسخه رسیده و شاخص‌های کتابخوانی از زمان ناصرالدین‌شاه هم کمتر است.

آن طور که مدیرعامل خانه کتاب اظهار کرد مطالعات علمی درست در زمینه کتاب کم است و باید در این زمینه کار جدی انجام شود.

همچنین وضع نقد کتاب در ایران اسفبار است و در واقع کتاب در کشور اصلا نقد نمی‌شود. مسلما وقتی یک مدیر، به دور از آمارسازی‌های جعلی و منفعت‌گرایانه به سود مدیریتش، چنین صریح از هشدار و بازگشت به عصر ناصری سخن می‌گوید، باید این هشدار را جدی گرفت.

درست همان طور که پزشکان نسبت به تاثیرات منفی مصرف قلیان (این یادگار اغلب مزین شده به سیمای شاه قاجار) هشدار می‌دهند.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها