خواب​هایی که پپ گواردیولا برای این فصل دیده است

گائودینو؛ پدیده‌ای ​که ستاره می‌شود

قهرمانی آلمان در جام جهانی 2014 باعث شد در این تابستان، باشگاه‌های این کشور به‌دلیل پرورش انبوهی از ستاره‌های جوان در سال‌های اخیر مورد ستایش قرار بگیرند و به‌عنوان الگوی دیگر باشگاه‌های اروپایی معرفی شوند.
کد خبر: ۷۱۰۴۶۳
گائودینو؛ پدیده‌ای ​که ستاره می‌شود

مانند همیشه بایرن مونیخ بیشترین سهم را در موفقیت مانشافت داشت و در اولین دیدار فصل جدید بوندس‌لیگا، مشخص شد باواریایی‌ها یک پدیده جدید دارند که می‌تواند در سال‌های آینده به ستاره ژرمن‌ها تبدیل شود؛ جان کارلو گائودینو.

جان کارلوی هفده ساله که فرزند مائوریسیو گائودینیو، ملی‌پوش سابق آلمانی است، در دیدار بایرن مقابل بوروسیا دورتموند در سوپرکاپ آلمان هم به میدان رفته بود اما به نظر می‌رسید چندان نتوانست توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد. او که اولین بازی رسمی‌اش در سطح بزرگسالان را انجام می‌داد، در هیاهوی وحشتناک ورزشگاه وست فالن، چیزی که پیش از آن هرگز تجربه نکرده بود، کمی سردرگم نشان داد اما مشخص بود که او منتظر اولین فرصت است تا نشان بدهد پپ گواردیولا بی‌دلیل روی او حساب نکرده است.

مصدومیت چند ستاره بایرن باعث شد گواردیولا در اولین بازی فصل جدید بایرن مقابل ولفسبورگ، گائودینو را از ابتدا راهی میدان کند و بعد از یک شروع محتاطانه و آرام، او بود که در میانه زمین ابتکار عمل را به دست گرفت و پایه‌گذار گل اول تیمش هم شد. او با پاس‌های دقیق و حساب‌شده، دوندگی خستگی‌ناپذیر و هماهنگ با ستاره‌هایی مانند توماس مولر و آرین روبن، نشان از ستاره‌ای در حال ظهور داد. او چنان حرکات همبازی‌هایش را پیش‌بینی می‌کرد و با آنها هماهنگ بود که به نظر می‌رسید سال‌هاست در کنارشان بازی می‌کند.

پیش از گل اول بایرن مقابل ولفسبورگ که با پاس عالی روبن برای مولر به ثمر رسید، گائودینو خطرناک‌ترین بازیکن زمین در ایجاد موقعیت بود و اگر واکنش عالی مکس گورون در دروازه ولفسبورگ نبود، او می‌توانست اولین پاس گل فصل را با آن ارسال دیدنی به نام خود ثبت کند؛ اما حیف که ضربه آکروباتیک روبرت لواندوفسکی​ تبدیل به گل نشد.

روبن که خود یکی از بهترین‌های بایرن در شب افتتاحیه لیگ بود، تحت تاثیر نمایش درخشان هم‌تیمی جوانش گفت: «از بازیکنان تیم به دلیل تعهد کاملشان تشکر می‌کنم؛ بویژه از گائودینوی جوان. به او افتخار می‌کنم.

ظهور گائودینو می‌تواند یک سپر حفاظتی برای پپ گواردیولا هم باشد. مربی اسپانیایی در اولین فصل حضورش در بایرن، توانست با این تیم قهرمان بوندس‌لیگا و جام حذفی شود اما حذف تحقیرآمیز از چمپیونزلیگ و فروش تونی کروس به رئال، هواداران بایرن را در موضعی انتقادی نسبت به او قرار داد.

البته گواردیولا علاوه بر سبک بازی اسپانیایی که با خود به بایرن آورد، در حال انتقال جنبه‌های دیگری از فوتبال کشورش به بایرن نیز هست و آن نترسیدن از بازی دادن به بازیکنان جوان باشگاه است؛ کاری که در پایان فصل گذشته با استفاده از پیر ـ امیل هویبرگ انجام داد. این ستاره دانمارکی البته فصل گذشته تنها چند دقیقه فرصت بازی پیدا کرد اما او همراه یولیان گرین و لوکاس شول (پسر مهمت شول، ملی‌پوش سابق آلمانی) می‌توانند در این فصل، انتظار توجه بیشتری از گواردیولا داشته باشند.

هماهنگ در حمله، ضعیف در دفاع

گرچه یکی از مهم‌ترین نکته‌های مثبت اولین بازی فصل برای بایرن، نمایش پدیده‌ای بود که نشان از ظهور یک ستاره بزرگ داد، مطمئنا گواردیولا از درخشش ستاره‌های اصلی تیمش، که انتظار می‌رفت به‌دلیل خستگی ناشی از حضور در جام جهانی، نتوانند بازی همیشگی را ارائه بدهند، بسیار خوشحال شده است.

روبن و توماس مولر هر بار که صاحب توپ شدند، دروازه حریف را به خطر انداختند؛ فیلیپ لام مانند همیشه درخشان بود و داوید آلابا که در پست مورد علاقه‌اش، ‌هافبک دفاعی بازی می‌کرد، با دوندگی و پاس‌های دیدنی‌اش، نمایشی تاثیرگذار ارائه داد.

باستین شواین اشتایگر، فرانک ریبری، تیاگو آلکانتارا، یروم بواتنگ و خاوی مارتینس ستاره‌هایی بودند که در هفته اول نمی‌توانستند برای بایرن به میدان بروند و به‌رغم غیبت آنها، بایرن برای شکست دادن وولفسبورگ چندان به دردسر نیفتاد؛ اتفاقی که نشان از قدرت بالای تیم گواردیولا دارد. بایرن که در دو فصل اخیر نشان داده که چه اندازه از سایر تیم‌های آلمانی فاصله گرفته، هر فصل در حال بهتر شدن است.

تنها مشکل بایرن در این دیدار، خط دفاع و دروازه این تیم بود. مانوئل نویر که معمولا نمایش‌های بی‌نقصی ارائه می‌دهد، چند واکنش ضعیف داشت و در مهار توپ دچار مشکل شد. دانته کم‌کم به سایه‌ای از مدافع مستحکمی که دو فصل قبل از بوروسیا مونشن گلادباخ به بایرن پیوست، تبدیل شده و هولگر بداشتوبر که تقریبا بعد از دو سال و پشت سر گذاشتن یک مصدومیت طولانی، بار دیگر برای بایرن بازی می‌کرد، روی گل ولفسبورگ مقصر بود. اگر قرار باشد سیستم 3ـ4ـ3 گواردیولا در بایرن ثمربخش باشد، بازیکنان مدافعان این تیم هماهنگی بهتری پیدا کنند. البته سرمربی اسپانیایی می‌دانست که فصل دشواری در پیش دارد. بعد از حضور بسیاری از بازیکنانش در جام جهانی، خیلی از آنها پیش فصل خوبی هم نداشتند و این به معنای نرسیدن آنها به سطح مطلوب در چند هفته ابتدایی است. ولفسبورگ تیم باکیفیتی است و به‌رغم مشکلاتی که در هفته ابتدایی داشتند، می‌توانند به یک فصل درخشان دیگر امیدوار باشند.

بهنام جعفرزاده / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها