یافته جدید محققان آمریکایی که نشان می‌دهد، مغز افراد اوتیستیک دارای سیناپس‌های اضافی است، می‌تواند به توسعه روش‌های درمانی جدید منجر شود.
کد خبر: ۷۰۹۶۰۶
امیدهای تازه برای درمان اوتیسم

سیناپس، اتصالاتی است که از طریق آنها سلول‌های مغزی اقدام به ارسال و دریافت سیگنال می‌کنند.

مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد، مغز مبتلایان به بیماری اوتیسم دارای سیناپس‌های اضافی است که این مسأله ناشی از نقص در فرآیند طبیعی حذف سلول‌های قدیمی و تخریب شده است.

محققان برای شبیه‌سازی شرایط اوتیسم در انسان، موفق به برقراری مجدد این مکانیسم - حذف سلول‌های قدیمی و تخریب شده - در مغز موش‌های تراریخته شدند.

برای این کار از داروی راپامایسین جهت مسدود کردن «پروتئین mTOR» استفاده شد؛ این پروتئین در بیماران اوتیستیک بشدت فعال بوده و توانایی مغز برای مدیریت سیناپس‌ها را مختل می کند.

با استفاده از این روش، کاهش رفتارهای متداول اوتیسم مانند خودداری از برقراری تماس با دیگران در موش‌های تحت درمان مشاهده شد.

دکتر «دیوید سالرز» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نشانگرهای زیستی و پروتئین‌ هایی در مغز کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم شناسایی کردیم که نشان می‌دهد، حذف سلول‌ های قدیمی و تخریب شده بطور طبیعی انجام نمی‌شود.

سالرز افزود: با استفاده از داروی راپامایسین موفق به درمان موش‌ها پس از ظهور بیماری در آنها شدیم که می‌تواند برای درمان برخی بیماران مورد استفاده قرار گیرد، اما برای درمان طولانی مدت بویژه در کودکان در حال رشد چندان مناسب نیست.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها