مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان با اشاره به کمبود منابع آبی استان گفت: ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۰۹۵۵۵
ذخیره آب سد سفیدرود کاهش یافت

سیف الله آقابیگی امروز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: میزان ذخیره آب این سد بالغ بر 236 میلیون متر مکعب کمتر از سال قبل بوده است.

وی با بیان این که میزان بارش ها در این استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، افزود: در چهار ماهه اول اردیبهشت تا پایان مرداد که نیاز آبی فصل زراعی است، فقط 94 میلیمتر بارندگی در گیلان داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان با بیان این که با توجه به کمبود منابع آبی در استان در سال زراعی جاری یک مدیریت جهادی شکل گرفت، افزود: با اجرای طرح نوبت بندی آب و همیاری خوب کشاورزان و استفاده از همه ظرفیت های آبی موجود در استان، خوشبختانه شاهد افزایش برداشت محصول برنج نسبت به سال گذشته هستیم.

آقابیگی گفت: تاکنون بیش از 90 درصد و بالغ بر 200 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای استان برداشت شده است.

وی افزود: با توجه به مدیریت بهینه مصرف آب و بهره گیری به موقع از روان آب های سطحی و همکاری خوب کشاورزان گیلان، امسال بین پنج تا 10 درصد بیشتر از سال گذشته شلتوک برنج در حال برداشت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان گفت: طبق پیش بینی های انجام شده در روزهای آغازین سال زراعی جاری، هشدارهای به موقع برای استفاده بهینه از منابع مختلف آبی در استان گیلان انجام شد.

وی افزود: با برنامه ریزی خوب مسوولان و همکاری و همیاری کشاورزان و استفاده از بارندگی های آغاز فصل زراعی برای شخم زمستانه و اولیه، شاهد یک تجربه مدیریتی جدیدی در مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی در استان بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: همچنین در آبیاری امسال اراضی شالیکاری بالغ بر یک هزار و 830 کیلومتر از نهرها و زهکش های استان برای تسریع در آبرسانی به شالیزارهای استان لایروبی شد.استفاده به موقع از روان آب های سطحی برای شخم اولیه، انتقال آب رودخانه ها به شالیزارها در اول فصل زراعی، احداث و حفر چاه های عمیق، بازسازی آب بندان ها و بازسازی حدود 400 سردهنه و تعمیر و بازسازی ایستگاه های پمپاژ آب متعلق از عوامل مهم مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی در سالجاری بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان پیش بینی کرد در سال زراعی جاری افزون بر یک میلیون و 120 هزارتن (حدود 70 هزار تن بیشتر از سال گذشته) محصول شلتوک برنج برداشت شود.

آقابیگی با بیان اینکه امسال بیش از نیمی از مزارع برنج استان به صورت مکانیزه کاشت و برداشت شد، افزود: با توجه به همزمانی در کشت و افزایش ساعات آفتابی روز، برداشت محصول برنج 10 روز نسبت به سال گذشته زودتر انجام شد.

استان گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد و 317 هزار نفر در بخش کشاورزی استان فعالیت دارند.

بهره برداری از سد آیت الله بهجت در هفته دولت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان گفت: سد آیت الله بهجت به عنوان نخستین سد مخزنی ساخته شده پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در استان گیلان این هفته به بهره برداری می رسد.

آقابیگی افزود: تامین آب شرب مورد نیاز عمده شهرهای استان از جمله رشت، خشک بیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشا، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، لنگرود، کومله، شلمان، و بندرانزلی از اهداف اصلی احداث سد مخزنی آیت الله بهجت (شهر بیجار) است.

وی با اشاره به این که مخزن 105 میلیون متر مکعبی این سد قابلیت تنظیم 165 میلیون متر مکعب آب در سال دارد، افزود: تامین و بهبود آب مورد نیاز اراضی شالیکاری پایین دست و نیز تولید سالیانه 24 گیگاوات ساعت انرژی برقآبی توسط سه دستگاه توربین از دیگر اهداف ساخت سد مخزنی آیت الله بهجت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان گفت: این سد از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی با طول تاج 437 متر، عرض 11 متر و ارتفاع سد از پی 90.5 متر است.

آب شرب شهری گیلان اکنون از طریق سد منجیل و تصفیه آب رودخانه سفیدرود تامین می شود و آب این رودخانه که از مسیرهای طولانی سرچشمه می گیرد، نمی توانست منبع مطمئن و قابل اتکا به منظور تامین آب با کیفیت و سالم باشد، به همین سبب ساخت سدی که بتواند از منابع داخلی استان آب مورد نیاز جمعیت شهری را تامین کند، همواره مورد توجه مسوولان استان بوده است.

رودخانه سفیدرود دو سرشاخه عمده شامل قزل اوزن و شاهرود دارد که یکی از این سرشاخه ها با سرچشمه گرفتن از کوه های کردستان پس از گذر از هشت استان، به گیلان می رسد.

سد آیت الله بهجت فومنی در هشت کیلومتری امامزاده هاشم واقع در 35 کیلومتری شهر رشت در منطقه ای به نام دوآبان بر روی رودخانه زیلکی ساخته شده است که سرشاخه های این رودخانه از ارتفاعات دو هزار متری پوشیده از جنگل های انبوه و خوش آب و هوای حاشیه کوه درفک سرچشمه می گیرد.

آب این سد که جایگزین آب سد سفیدرود می شود، از سوی کارشناسان به عنوان کیفی ترین و بهترین آب در استان گیلان شناخته می شود.

جمع نیاز آبی استان گیلان به جز بخش کشاورزی، سه میلیارد و 674 میلیون متر مکعب در سال است که از این میان آب مورد نیاز شرب شهری و روستایی 174 میلیون مترمکعب برآورد می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها