ایران باید تا 11 سال آینده 20 میلیون گردشگر با 25 تا 30 میلیارد دلار درآمد داشته باشد

گردش مالی گردشگری سلامت، 400 تا 420 میلیون دلار

سهم 0.5 درصدی ایران از درآمد ارزی بخش گردشگری در دنیا چیزی نیست که بشود به آن افتخار کرد، بخصوص وقتی نه آن‌قدرها دور بلکه در همین نزدیکی‌ها کشورهایی مانند هندوستان، سنگاپور و تایلند در سال 2013 فقط در بخش گردشگری سلامت میلیارد‌ها دلار نصیب‌شان شده است.
کد خبر: ۷۰۷۱۶۱

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حالی سهم ایران از گردش مالی بخش گردشگری سلامت را 400 تا 420 میلیون دلار اعلام می‌کند که امیدوار است با فعالیت‌هایی که قراراست در آینده پیگیری شود و با فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری‌ای که در این بخش فراهم شده تا پایان دولت یازدهم درآمد ایران از گردشگری سلامت به حدود سه میلیارد دلار برسد.

برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت که با حضور نمایندگان گردشگری کشورهای عضو اکو، روز گذشته در رامسر آغاز به کار کرد و تا فردا نیز ادامه خواهد داشت، فرصت خوبی بود تا مسئولان گردشگری کشور با بهره‌گیری از تجارب کشورهای مهمان، ضمن شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای بخش گردشگری سلامت، برای آینده این بخش از صنعت گردشگری کشور برنامه‌ریزی کنند.

‎به گزارش مهر، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در مراسم افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به وضع کشور در بخش گردشگری سلامت گفت: در گذشته اگر افرادی که نیازمند عمل جراحی قلب باز یا عمل جراحی چشم بودند باید به کشورهای اروپایی سفر می‌کردند و اگر کسانی دچار بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شدند امکان مقابله با این بیماری‌ها وجود نداشت، یا امکان استفاده از سلول‌های بنیادین در فرآیند درمان بیماری‌ها بسیار ناشناخته بود، اما هم‌اکنون به برکت سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در عرصه‌های مختلف علوم پزشکی و توسعه خدمات درمانی صورت گرفته است، می‌توانیم در حوزه گردشگری سلامت جذب گردشگر داشته باشیم.

سلطانی‌فر با بیان این‌که در سال 2013 میلادی یک میلیارد و 187 میلیون گردشگر در دنیا جابه‌جا شده است، اظهار کرد: گردشگری در ایران به تنهایی این امکان را دارد که همه نیازهای ارزی کشور را تامین کند به شرطی که در یک دوره ده ساله در زمینه امکانات زیربنایی، زیرساخت‌ها، حمل و نقل و سایر موارد مرتبط با گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم.

سلطانی‌فر با اشاره به سهم ناچیز ایران از درآمد گردشگری در دنیا افزود: از 1250 میلیارد دلار درآمد ارزی گردشگری در دنیا سهم کشور ما فقط 0.5 درصد است که باید برای افزایش این سهم به 3 درصد تلاش کنیم.

به گفته معاون رئیس‌جمهور، کشورهای هند، سنگاپور و تایلند در حوزه گردشگری سلامت قاره آسیا پیشگام بوده و ایران و اردن هم جزو کشورهای اسلامی‌ای هستند که زودتر از سایر کشورها در حوزه گردشگری سلامت فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

ورود 20 میلیون گردشگر تا 11 سال آینده

مسئولان سازمان گردشگری امیدوارند که درآمد کشور از بخش گردشگری تا سال‌های آینده افزایش پیدا کند و این هدف محقق نمی‌شود مگر این‌که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از هم‌اکنون روی جذب گردشگر خارجی متمرکز شود.

سهم ایران در سال گذشته از ورود گردشگر خارجی به کشور فقط 4.5 میلیون نفر بوده که این رقم در جایگاه خود چندان قابل توجه نیست، اما مسئولان گردشگری همچنان معتقدند که اگر درست و حساب شده پیش بروند شاید در سال‌های آینده تحولات خوبی در ورود گردشگر خارجی به کشور و درآمدزایی در این زمینه اتفاق بیفتد. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ایران سال گذشته میزبان 4.5 میلیون گردشگری بوده است که باید در 11 سال آینده به 20 میلیون گردشگر با درآمد 25 تا 30 میلیارد دلار برسد. وی سهم ایران از گردشگری سلامت را 400 تا 420 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: امیدواریم این میزان تا پایان دولت تدبیر و امید به 2.5 تا سه میلیارد دلار برسد.

ساماندهی بیماران خارجی در طرح گردشگری سلامت

در ادامه این کنفرانس، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از ساماندهی بیماران خارجی بیمارستان‌های کشور در طرح گردشگری سلامت خبر داد و گفت: با حضور بهترین متخصصان و فعالیت مراکز درمانی پیشرفته در مازندران، اجرای این طرح شرایط گردشگری و ارائه خدمات بین‌المللی درمانی مازندران را سامان می‌دهد.

علیرضا مردانشاهی هدف از این طرح را ارائه خدمات درمانی ارزان به بیماران خارجی بخصوص کشورهای همسایه عراق و افغانستان عنوان کرد.

‎این مسئول با اشاره به حجم صد میلیارد دلاری صنعت گردشگری سلامت در جهان خاطرنشان کرد: براساس برنامه چهارم توسعه کشور قرار بود یک درصد از این میزان در ایران جذب شود که با طرح گردشگری سلامت به این هدف نزدیک می‌شویم. مردانشاهی از استاندارد بودن امکانات درمانی در مازندران خبر داد و تاکید کرد: شرکت‌های گردشگری می‌توانند روی این موضوع برنامه‌ریزی و فعالیت کنند.

گلایه از نبود همکاری‌ها برای ورود گردشگر سلامت

مسئولان سازمان گردشگری در حالی بر ضرورت تقویت ابعاد گردشگری سلامت با هدف درآمدزایی در این بخش برای کشور تاکید دارند که برخی نمایندگان کشورهای حاضر در این کنفرانس از برخی ناهماهنگی‌ها و نبود همکاری‌ها برای ورود گردشگر سلامت به ایران گلایه داشتند.

محمدهاشم وهاج، نماینده کشور افغانستان که در این کنفرانس حاضر بود، عنوان کرد دو میلیون بیمار افغانستان برای درمان به هند فرستاده می‌شوند که روزانه یک میلیون دلار هزینه برای این بیماران در نظر گرفته می‌شود.

او دلیل این اقدام افغانستان را همکاری نکردن مسئولان ایران برای دادن ویزا به افغان‌ها دانست.

وهاج در توضیح دلایل این تمایل نیز گفت: مسئولان افغانستان به دلایل متعددی دوست دارند بیماران خود را به ایران بفرستند، از جمله این‌که وقتی افغان‌ها به ایران بیایند دیگر مشکل زبان، مذهب و فرهنگ ندارند. همچنین از سوی دیگر تعداد زیادی از افغان‌ها در ایران زندگی می‌کنند و هزینه‌های اسکان برای بیمارها بشدت کاهش پیدا می‌کند.

وی از دولت و مسئولان سازمان گردشگری خواست شرایط ورود گردشگران سلامت را از کشور افغانستان به ایران فراهم کنند و مشکلات پیش رو را در مسیر صدور ویزا هموارتر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها