به دلیل نبود سردخانه

میوه باغات کهگیلویه و بویراحمد روی درختان فاسد می‌شود

نبود سردخانه‌های مناسب و کافی در کهگیلویه و بویراحمد موجب‌شده تا بیشتر میوه‌ها و محصولات باغی مناطق سردسیری این استان بر سر شاخه‌های درختان بماند و فاسد شود.
کد خبر: ۷۰۷۰۵۷
میوه باغات کهگیلویه و بویراحمد روی درختان فاسد می‌شود

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از 40 هزار هکتار باغ و تولید سالانه 280 هزار تن انواع میوه، از قطب‌های تولید محصولات باغی و کشاورزی در کشور است.

برخورداری از منابع آبی فراوان، خاک حاصلخیز و زمین‌های شیب‌دار، بسیاری از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد را به احداث باغ‌های میوه در این استان تشویق کرده است.

محمود جمالی از باغداران شهر سی سخت در این باره به مهر گفت: هر ساله بسیاری از محصولات ما به علت نبود مشتری و قیمت پایین از بین می‌رود. همچنین محصولات باغی تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد با بهای اندک از سوی دلالان استان‌های همجوار خریداری و در سردخانه ذخیره می‌شود و بعد از پایان فصل برداشت با قیمت‌های چندین برابر به بازاریان این استان فروخته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در این استان سه سردخانه با ظرفیت مجموع 3600 تن وجود دارد در حالی که از 42 هزار هکتار باغ این استان در شرایط مساعد سالانه بیش از 280 هزار تن انواع میوه برداشت می‌شود.

جعفر گوهرگانی افزود: کمبود سردخانه و نبود صنایع تبدیلی در کهگیلویه و بویراحمد کشاورزان و مردم این استان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است. در این استان تنها یک کارخانه تولید کمپوت و آب میوه وجود داشت که سال‌هاست تعطیل شده است.

گوهرگانی بی‌رغبتی بخش خصوصی برای احداث صنایع تبدیلی را از دیگر دلایل کمبود زیرساخت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد دانست.

مدیر صنایع جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز از صدور مجوز برای بیست‌ویک واحد سردخانه‌ای در این استان با ظرفیت 64 هزار تن خبر داد و گفت: کمبود اعتبار عامل اصلی ناتوانی سرمایه‌گذاران برای احداث سردخانه در این استان است

علی‌اصغر داورپناه افزود: به طور کلی یکی از مشکلاتی که در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ایجاد واحد‌های مختلف از جمله سردخانه‌ها وجود دارد، این است که با دید اقتصادی به آن نگاه نمی‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد هم به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث سردخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد بخش خصوصی توانمند برای ایجاد سردخانه و کشاورزی وجود ندارد.

داریوش دیودیده افزود: در صورتی که بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی در این استان باشد، زمینه و امکانات مورد نیاز را فراهم خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها