رییس‌ جمهوری در دیدار «آمانو»:

توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رایزنی در راستای ادامه همکاری ها میان ایران و آژانس در قالب «چارچوبی برای همکاری» که سال گذشته امضا شد، دقایقی پیش وارد تهران شد.
کد خبر: ۷۰۶۲۶۵
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

براساس این گزارش، آمانو قرار است در سفر به تهران با حسن روحانی رییس جمهوری دیدار و گفت وگو کند.

وی فردا (یکشنبه) پیش از دیدار با رییس جمهوری، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.

این دومین سفر آمانو به تهران از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم است. وی در آبان ماه سال گذشته نیز سفری به تهران داشت که در نتیجه این سفر بیانیه مشترکی بین دو طرف امضا شد.

ضمیمه بیانیه مشترک ایران و آژانس که 20 آبان ماه سال 92 به امضای صالحی و آمانو رسید، بر 6 اقدام عملی تاکید داشت که در مدت سه ماه باید از سوی ایران انجام می گرفت.

گام دوم همکاری های ایران و آژانس با حضور «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان و نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در 20 بهمن ماه 92 در تهران برداشته شد.

در این دور از مذاکرات، دو طرف بر انجام هفت اقدام عملی دیگر توافق کردند که براساس توافق صورت گرفته، این اقدامات باید تا 25 اردیبهشت ماه 1393 اجرایی می شد.

در ادامه همکاری های ایران و آژانس، روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال 93 بار دیگر تیمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان ها به تهران سفر و با رضا نجفی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کردند.

تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نشست های فنی متعدد، ضمن مرور پیشرفت های خوب حاصل شده در زمینه اجرای هفت گام عملی توافق شده، بیانیه مشترک صادر کردند.

بر اساس توافق صورت گرفته، قرار شد ایران تا تاریخ سوم شهریور امسال (25 اوت)، پنج اقدام عملی دیگر را در چارچوب همکاری های دوجانبه انجام دهد.

به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران تاکنون 13 اقدام عملی که پیش از این در مذاکرات با آژانس بر سر آن توافق شده بود را اجرا کرده است و پنج مورد دیگر را نیز باید تا سوم شهریورماه امسال اجرایی کند.

سفر آمانو به تهران و دیدار با مسوولان بلند پایه کشور، نشان دهنده اهمیت و نزدیکی همکاری های ایران و آژانس به منظور نشان دادن حسن نیت و همچنین در راستای اعتمادسازی نسبت به فعالیت های هسته ای کشورمان است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها