باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از آن‌که عصر روز جمعه دستور حملات هوایی به مواضع داعش در عراق را صادر کرد، جلوگیری از قتل عام اقلیت ایزدی‌ها و مسیحیان عراق را دلیل اصلی صدور این فرمان اعلام کرد.
کد خبر: ۷۰۴۱۵۳

دفاع از کنسولگری آمریکا در اربیل و سفارتخانه‌اش در واشنگتن از دیگر دلایلی بود که رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام این حملات به آن اشاره کرد. حال که اخبار روز گذشته از بمباران دوباره مواضع داعش به دست نیروهای آمریکایی حکایت دارد، این موضوع مطرح شده که مقامات آمریکایی باز همچون سال‌های گذشته سیاستی ریاکارانه را دنبال کنند.

در حالی که تا چند روز پیش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات متعدد و وحشیانه‌ای را علیه مردم بی‌دفاع غزه انجام می‌دادند، مقامات واشنگتن به هیچ وجه از بروز قتل عام در غزه سخن نمی‌گفتند و برعکس اقدامات صهیونیست‌ها را دفاع از خود می‌دانستند. به عقیده برخی تحلیلگران، این اقدام آمریکایی‌ها را از یک منظر دیگر نیز می‌توان بررسی کرد.

حدود سه سال پیش نیز نیروهای آمریکایی با هدف دفاع از غیرنظامیان به بمباران مواضع و نیروهای رژیم معمر قذافی در لیبی پرداختند. پس از پایان این حملات مشخص شد که دلیل عمده این کار ذخایر بالای نفتی لیبی بوده است. لیبی در آن زمان شانزدهمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان بود و صادرکننده اصلی نفت به اروپا محسوب می‌شد. حال با انجام حملات طی روزهای گذشته، برخی کارشنــاسان بار دیگر این دلیل را پشت پرده این حملات دانستند. این تحلیل زمانی بیشتر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که بدانیم منطقه کردستان عراق یک چهارم نفت کل این کشور را تولید می‌کند و در صورت اعلام استقلال این منطقه، کردستان عراق نهمین تولیدکننده بزرگ نفت خواهد بود.

در همین حال، پایگاه خبری رای الیوم نیز به تحلیل اهداف این حملات پرداخت. این پایگاه خبری در گزارش خود آورده است: دخالت آمریکا برای ممانعت از سقوط اربیل به این دلیل صورت می‌گیرد که آمریکا و غرب میلیاردها دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هدف ممانعت از سقوط چاه‌های نفت کرکوک و اطراف آن در دست گروهک داعش است. اما بعید است که حملات هوایی بتواند کارساز باشد، زیرا اگر این گونه بود نظام سوریه که علیه داعش در الرقه و سوریه از نیروی هوایی استفاده می‌کند و دولت عراق که در موصل و الانبار علیه آنها از نیروی هوایی بهره می‌برد باید موفقیتی به دست می‌آوردند. گروهک داعش مانند رژیم قذافی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها