سیاست روز: پرتگاه خودساخته خودروسازان
مشاور رییس جمهور و معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور هفته گذشته همزمان با تشریح ابعاد بسته خروج از رکود تورمی دولت از قیمت خودرو و افزایش آن انتقاد کرد.
وی با تاکید بر این مساله که اگر لازم باشد درهای واردات خودرو را بازتر میکنیم مخالفت خود و دولت را با افزایش قیمت خودرو اعلام کرد.
در مقابل این موضع دولت؛ فعالان و دستاندرکاران حوزه خودرو عکسالعملهای شدیدی را نشان دادهاند و اعلام کردهاند صحبتهای وی برخلاف مفاد بسته خروج از رکود تورمی است و صنعت خودروسازی با چنین نقطه نظری به رکود کشانده خواهدشد.
مخالفت دولت با افزایش قیمت
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه افزایش قیمت صورت گرفته از سوی شورای رقابت بعد از گذشت ۱۵ ماه بوده است به سیاست روز گفت: موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو با گذشت مدت حدود ۱۶ ماه بوده است و اعضای این شورا با توجه به اطلاعاتی که از خودروسازان کسب کرده بودند مجوز افزایش ۵.۵ درصدی خودرو را صادر کردند.
وی افزود:این افزایش ۵.۵ درصدی قیمت خودرو در شرایطی صورت گرفته که تمام اقلام تشکیلدهنده این صنعت رشد بیش از این را داشتهاند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به جلسه رییس شورای رقابت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی کشور خاطرنشان کرد: رییس شورای رقابت در این جلسه عنوان کردند که افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت خودرو حق خودروسازان است اما قبل از اعلام قطعی این موضوع توسط این شورا؛ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور به ناحق اعلام کردند که دولت مخالف هرگونه افزایش قیمت خودرو است.
رکود درانتظار خودروسازی
وی با بیان اینکه وزیر صنعت؛ معدن و تجارت در همان زمان اعلام کرد که چنین مسالهای در دولت مطرح نشده است و من نیز از صحبتهای آقای نوبخت تعجب میکنم خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت از اجرای بسته خروج از رکود تورمی خبر میدهد و همواره اعلام میکند که با اجرای آن صنایع کشور از رکود خارج خواهد شد به نظر میرسد اظهارنظرهای ناپخته معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور این صنعت را میتواند به رکود بیشتری بکشاند.
نعمتبخش از ارسال نامهای خطاب به معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور خبر داد و گفت: تا پیش از این نیز با ارائه نامهای به مشاور رییسجمهوراین موارد را مطرح کردیم که ایشان اعلام کردند به واسطه کامل نبودن اطلاعات خود چنین اظهاراتی داشتهاند اما با توجه اظهارات وی مبنی براینکه بازتر کردن واردات خودرو به نظر میرسد دستبردار این موضوع نیستند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه خودروسازن جلوی واردات خودرو را نگرفتهاند تصریح کرد: در حال حاضر تعرفه واردات خودرو ۴۰ درصد است و با توجه به گفته مشاور رییسجمهور این سوال مطرح میشود که بازتر شدن واردات خودرو به چه معناست.
وی با بیان اینکه آیا هدف از بازتر شدن واردات خودرو کاهش تعرفه ۴۰ درصدی آن است افزود: در حال حاضر تعرفه ۴۰ درصدی خودرو معقول است و صحبت از کاهش آن در حالی عنوان شده که هماکنون اختلاف نرخ تسهیلات بانکهای داخل و خارج کشور ۲۵ درصد است و در ایران شرکتهای خودروساز به راحتی نمیتوانند نیروی مازاد را اخراج کنند در حالی که در غرب به راحتی نیروی مازاد را اخراج میکنند.
چالش اقتصاد با دلار ۶ هزار تومانی
نعمتبخش تصریح کرد: در صورتی که متولیان قصد کاهش تعرفه ۴۰ درصدی خودرو را داشته باشند به واسطه ارزبری بالای واردات خودرو، فشار بر نرخ ارز وارد شده و دیگر دلار نمیتواند در مرز ۳ هزار تومان باقی بماند و به ۵ تا ۶ هزار تومان جهش میکند و آن موقع باید دید که آیا توان اداره کشور با این ارقام وجود دارد یا خیر.
به گفته وی صنعت خودروسازی کشور به عنوان یک صنعت پیشرو که ۶۰ صنعت دیگر به آن وابسته هستند با صحبتهای ناپخته برخی مسئولین دچار رکود میشود و این در حالی است که دولت صحبت از اجرای بسته خروج از رکود تورمی میکند که به نظر میرسد صحبتهای مشاور رییسجمهور در این مورد خلاف مفاد این بسته است.
آزادسازی واردات حق دولت است
هادی حقشناس کارشناس اقتصادی در ارزیابی اعتقاد دولت مبنی بر بازتر شدن واردات خودرو به سیاست روز گفت: آنچه مسلم است دولت میتواند واردات خودرو را آزاد کند همچنان که در دولتهای قبلی نیز این مهم انجام شده و طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک لوکسترین خودروها در زمان دولت دهم وارد کشور شده است.
وی افزود: هرچند دولت میتواند به منظور حمایت از مصرفکننده قیمت این محصولات را متناسب کند اما در کنار آن نیز باید از تولید داخل نیز حمایت کند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: درحال حاضر انتقادات بسیاری به صنعت خودرو وارد است و فعالان این صنعت هنوز نتوانستهاند محصولات با کیفیت و قیمت مناسب ارائه کنند.
وی افزود: البته وجود چنین شرایطی نمیتواند عاملی باشد که بازار ایران راه را برای ورود محصولات خارجی به شکل کامل هموار کند و ورود این شرکتها در صورتی قابل قبول خواهد بود که بتواند برای تولیدکنندگان داخلی موجب انگیزه شود و رقابت آنها را به همراه داشته باشد نه آنکه تولیدات آنها را تحتالشعاع قرار دهد.
فصلی برای رقابت
به گفته حقشناس دولت موظف است علاوه بر ایجاد قیمت مناسب با ایجاد یک رقابت مطلوب بنگاههای تولید داخل را وادار به ارائه محصولات با قیمت مطلوب کند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در برنامه توسعه چهارم و پنچم یکی از اهداف کاهش تعرفه واردات خودرو در یک فرآیند زمانی بلندمدت بود تصریح کرد: در طول ۳ سال گذشته برای مدتی تعرفه واردات خودرو ثابت نگه داشته شد و با افزایش قیمت دلار این تعرفهها متناسب شد.
وی افزود: واقعیت آن است که خودروسازان کشور تاکنون فرصت های بسیاری برای بهبود تولیدات خود داشتهاند اما هیچگاه از آن بهره نگرفتهاند.
به گفته این کارشناس اهرم تعرفه میتواند موجب حمایت از این صنعت در کوتاهمدت شود اما در بلندمدت ماندگار نیست و اگر بنا باشد ایران به سازمان تجارت جهانی بپیوندد یکی از شروط آن این است که تعرفهها به حداقل برسد.
آنچه مسلم است صنعت خودروسازی ایران که دو غول خودروساز آن را قبضه کردهاند نه امروز که سالهای سال است با تولید محصولات با کیفیت پایین و قیمت به مراتب بالا این صنعت را به سمتی بردهاند که نه تنها دچار رشد و ترقی نشده بلکه هر روز در حال افول است و شاید نمود این ادعا آمار تصادفاتی باشد که نشان میدهد این خودروها از ایمنی مطلوب و در حد استاندارد برخوردار نیستند اما همچنان نمره شده و در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرند و از آنجایی که رقابتی وجود ندارد این تولیدکنندگان تمایلی به ارتقای تولیدات خود و متناسب کردن قیمتها ندارند و نتیجه آن این چنین میشود که در مقابل هر نوع اقدام به وارداتی، احساس خطر کرده وسعی در خنثی کردن این عمل دارند. این گروه از تولیدکنندگان گمان میکنند مخالفت با این اقدامات میتواند موجب شود تا آنها فضای بیشتری برای تولید محصولات بیکیفیت و با قیمت بالا داشته باشند اما آنچه مسلم است این نوع نگاه تولیدکنندگان خودروساز اگر اصلاح نشود دیر یا زود به مشکل اساسی بر میخورد و آنگاه باید برای آن چارهای فراتر از باز کردن دروازه واردات اندیشید که قطعا هزینه جبرانناپذیری را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل خواهد کرد.
واردات خودرو دو برابر شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی به کشور همچنان ممنوع بوده و تغییری در تعرفه حاصل نشده است، گفت: در ۴ ماهه ابتدای سالجاری، واردات خودرو به کشور دو برابر شده و البته این آمار نگرانکننده نیست.
ولیاله افخمیراد در گفتوگو با مهر با تاکید بر اینکه تغییری در تعرفه ورود خودرو به کشور حاصل نشده است، گفت: در ۴ ماهه ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، واردات خودرو به کشور دو برابر شده و روند افزایشی را تجربه کرده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دو برابر شدن واردات خودرو نگرانکننده نیست و نباید تعبیر منفی از آن داشت، چراکه به موازات آن تولید داخلی افزایش یافته و تعرفه واردات نیز همچون گذشته است، در عین حال واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی به کشور نیز همچنان ممنوع است.
وی تصریح کرد: حضور خودروهای خارجی در کشور موجب ایجاد فضای رقابت و بهبود کیفیت تولیدات داخلی و نیز تنظیم قیمت محصولات تولید داخل است و البته باید به این نکته نیز توجه کرد که واردات خودرو در ایران، کمتر از ده درصد میزان تولیدات داخلی است.
به گفته افخمیراد، خودروهایی که در ۴ ماهه ابتدای سالجاری وارد کشور شدهاند، حجم موتوری کمتر از ۲۵۰۰ سیسی دارند.
جام جم
- مذاکره برای واردات آب
- کارخانههای متخلف شیر به مردم معرفی نمیشوند
- قویترین مرد جهان پرچمدار ایران شد
- معصومیت از دست رفته مراکز خیریه
کیهان
- هاآرتص: شلیک دوباره مقاومت نشانه شکست اسرائیل است
- مهلت یک ماهه به مشترکان پرمصرف آب!
- شیخ نِمِر هرگز نمی میرد
- تروریستهای داعش در عراق اسیران غیرنظامی را زنده به گور میکنند
جمهوری اسلامی
- آیتالله هاشمی رفسنجانی: تشکیل اطاق فکر برای مقابله با توطئههای پیچیده منطقه و جهان اسلام ضروری است
- افتتاح طرح امداد هوایی در 14 نقطه کشور
- رشد 21 درصدی صادرات غیرنفتی طی چهار ماه اول سال جاری
- فتوایی جدید قرضاوی: جنگ با اسرائیل حرام است!
سیاست روز
- قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری که بهایش انزوای غرب است
- پرتگاه خودساخته خودروسازان
- احتمال استیضاح اولین وزیر روحانی قوت گرفت
- ضربه غول صیاد بر پیشانی صهیونیستها
رسالت
- حماس خطاب به صهیونیستی: همه گزینه های ما روی میز است
- آیت الله مکارم شیرازی: برخی اختلاط مرد و زن را عیب نمیدانند
- نمایندگان از توضیحات فرجی دانا قانع نشدند
- نجفی: جزء 8 کشور دارای تورم بالا در دنیا هستیم
ابتکار
- مذاکره برای واردات آب
- کیروش: تمام فرصتهای کاریام را رد کردم
- فرجیدانا کوتاه نیامد
- آثار «بسته خروج از رکود» در سفره های مردم
آفرینش
- آغاز ثبتنام مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای دانشگاه علمی کاربردی از امروز
- چهارشنبه؛ آخرین مهلت انتخاب رشته
- هارف: دخالت نظامی آمریکا راه حل عراق نیست
- اوباما: اجازه تشکیل خلافت اسلامی به داعش نمی دهیم
مردم سالاری
- لایحه نظام صنفی رسانه تا 3 ماه دیگر در مجلس
- باز هم خون بر شمشیر پیروز شد
- محمدجواد ظریف: قدم در نبرد پرتلاطمی گذاشتهایم
- اقتصاد ایران در آستانه جراحی بزرگ
خراسان
- طبیعت پیرامون مشهد مغلوب ویلاسازی
- اسامی شرکت های استفاده کننده از روغن پالم به قوه قضاییه ارسال میشود
- اوباما: احتمال توافق هسته ای با ایران کمتر از ۵۰ درصد است
- 115، هوایی شد
دنیای اقتصاد
- مسیر خروج از رکود
- تمرکز صادرات بر چین و عراق
- وام چهارلایه خرید مسکن
- تولد بازار نوظهور ایرانی؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد
ورزش ایران در سال ۱۴۰۳ روزهای خوبی را تجربه کرد