بین آمریکا و استرالیا انجام شد؛

پرواز با سوخت دانه های خردل!

گزیده عناوین روزنامه​های صبح دوشنبه

پالم سوخت زیستی است نه روغن خوراکی!

روزنامه​های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون ریاکاری​ آمریکا در ​مقابله با داعش،پالم سوخت زیستی است نه روغن خوراکی!،لندن - واشنگتن متهم ردیف اول پرونده عراق،مفسدان را به قوه قضائیه معرفی کنید،تفکیک جنسیتی خلاف نظام خانواده است،تناقض حمایت‌های فرهنگی،تعقیب پنج ضلعی رونق مسکن و... که برخی از آنها در زیر می​آید.
کد خبر: ۷۰۴۲۴۰
پالم سوخت زیستی است نه روغن خوراکی!

خراسان:پالم سوخت زیستی است نه روغن خوراکی!

توصیه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مصرف شیر کم چرب حساسیت هایی را در جامعه به وجود آورد و در پی آن راز استفاده از روغن های نباتی در افزایش درصد چربی شیر افشا شد. پس از آن تأییدیه و تکذیبیه هایی درباره تقلب فنی روغن های گیاهی در صنایع لبنی در رسانه ها منتشر شد و جنجال روغن نخل و نقش آن در بیماری زایی و ظهور گسترده بیماری های قلبی و عروقی شکل گرفت.

این گزارش نگاهی دارد به منشاء پالم، نگاه تخصصی به بیماری زایی آن در ترکیب موادغذایی انسان و راهکار استفاده صحیح و ایمن روغن های نباتی در رژیم غذایی و سبد تغذیه ای.

سوخت زیستی یا روغن خوراکی؟

روغن نخل مواد اولیه تولید ترکیب سوخت طبیعی یا Biodiesel یا بیوزیست است. این ماده خام پس از استخراج در عملیات شیمیایی بیواستری تبدیل به ماده اولیه سوخت طبیعی دیزلی شده و بر اساس استاندارد N14212 اروپا مجوز توزیع در جایگاه های سوخت را دریافت کرده است.

این محصول تنها زمانی می تواند به عنوان سوخت استفاده شود که در ترکیب سایر سوخت های طبیعی قرار گیرد و کمتر از ۱۲درصد از سوخت زیستی را تشکیل دهد. ترکیب پالم با اتانول طبیعی سوخت زیستی مناسبی برای موتورهای دیزل تولید خواهد کرد که در برخی از کشورهای اروپای شرقی و آمریکای جنوبی مجوز تولید و استفاده آن صادر شده است.

محمود شفیعی، کارشناس ارشد پژوهشکده نفت درباره پالم می گوید:این محصول اگرچه نفتی نیست اما در ترکیب سوخت موتوری می تواند استفاده شود، البته با درصد مشخصی که در کشورهای مختلف این درصد متفاوت است.

وی در ادامه می گوید: سوزاندن یک سانتی مترمکعب (سی سی) روغن خالص (خام) پالم فضایی بین ۱۰ تا ۱۴مترمکعب هوا را آلوده می کند و به مرز خطر می رساند. مفهوم این جمله این است که پالم بیش از آن که یک محصول خوراکی انسانی باشد یک سوخت طبیعی است که به شدت آلوده کننده نیز است. بنابراین مصرف این روغن به عنوان یک ماده خوراکی نه تنها توصیه نمی شود بلکه حذف آن از زنجیره غذایی انسان ضروری نیز است.

شفیعی درباره استفاده از روغن نخل در صنعت شیرینی سازی اروپا و آمریکا نیز می گوید: استفاده از پالم در صنعت شیرینی سازی و شکلات و دیگر صنایع غذایی اروپا به عنوان نرم کننده محصول (شیرینی و ...) و آن هم به نسبت حداکثر 1.23درصد مجاز است زیرا این ماده ارزش غذایی ندارد ضمن آن که روغن پالم پس از فرآیندهای شیمیایی خاص که زنجیره های آن را بی خطر می کند، مجوز مصرف دریافت می کند و موارد استفاده صنعتی نظیر تولید سوخت زیستی، صنایع ایزولاسیون صنعتی، روان کننده ها و کاغذهای صنعتی بسته بندی (پکینگ) صنایع غذایی با رعایت استانداردهای ثبت شده مجاز است.

بخش انگلیسی دانشنامه آزاد اینترنتی درباره واژه «ناپالم» Napalm می نویسد: نمک های آلومینیوم اسید پالمتیک(که در ترکیب روغن پالم یافت می شود) و اسید نفتنیک در طول جنگ جهانی دوم برای تولید بمب ناپالم با هم ترکیب شده بود و این بمب به عنوان جنگ افزار شیمیایی و آتش زا در برخی جبهه های جنگ استفاده می شد.

یکی دیگر از مصارف روغن نخل استفاده از آن در صنایع ایزولاسیون و کشتی سازی است و امارات به عنوان بزرگ ترین کشور صاحب صنایع کشتی سازی در منطقه بزرگ ترین صادر کننده روغن پالم خام در منطقه به شمار می رود. ایران نیز از وارد کنندگان عمده پالم خام است و استان های جنوبی که کارگاه های تولید لنج های ماهیگیری و مسافری در آن فعال هستند، از مصرف کنندگان عمده روغن پالم به شمار می روند.

منشاء تولید

تولید روغن نباتی بر اساس آمارنامه فائو در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۱ معادل ۱۶۰میلیون تن گزارش شده است که از این رقم ۷۰میلیون تن روغن ارزان قیمت غیرخوراکی نخل ثبت شده است که کشورهای اندونزی، مالزی، نیجریه، تایلند، کلمبیا، امارات و پاکستان بیشترین حجم تولید را به خود اختصاص داده اند.

تقاضای جهانی برای پالم بیشتر برای تولید سوخت Biofuel و Biodiesel است و کشورهای جنوب آسیا رفته رفته تبدیل به قطب تولید پالم در این مناطق از جهان می شوند.

مجله تجارت جهانی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۰ نیز نوشت: چین در حال سرمایه گذاری در توسعه نخلستان های اندونزی، مالزی، عراق، تایلند و سرزمین های جنوبی چین است تا در افق سال های بعد از ۲۰۲۰ انحصار تولید پالم در جهان را در اختیار بگیرد.

ایران یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان پالم از مالزی است و وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گفته است که روغن پالم سال های سال است که از کشور مالزی می آید و به دلیل قیمت ارزان وسودآوری بالا بیشتر از گذشته وارد شده است در همین باره دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از واردات ۵۰۰هزار تن روغن پالم در سال گذشته خبر داد.

دلاوری مشاور وزیر بهداشت و رئیس دبیرخانه شورای سیاست گذاری سلامت کشور نیز با بیان این که وزارت بهداشت به طور دائمی بر عرضه روغن پالم نظارت دارد، گفت: طی ۱۰ماه گذشته تقریبا هر هفته جلسات متعددی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با سازمان ها و نهادهای دیگر مثل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته و به مباحث متعددی از جمله امنیت روغن، شیر، بحث آلاینده ها و سمومی که برای گیاهان استفاده می شود، پرداخته و مصوبات این جلسات لازم الاجراست.

پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت نیز نوشت: روغن پالم (نخل) سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است اگر بیش از حد از این اسیدهای چرب اشباع تغذیه شود سطح کلسترول خون افزایش می یابد لذا افزودن روغن پالم طبق استاندارد ایران به روغن های جامد مجاز نیست.

سایت پزشکی تغذیه انجمن علوم تغذیه ایران نیز روغن هسته خرما را در دسته بندی «بدترین روغن ها» اعلام کرده و نوشته است: روغن پالم چربی اشباعی «فوق اشباع» دارد در نتیجه کلسترول خون را افزایش می دهد. در این میان یک مدیر کارخانه صنایع لبنی نیز معتقد است : تنها در چند کارخانه از روغن پالم استفاده شده که آزمایش ها مشخص خواهد کرد و مراجع قضایی می توانند اعمال قانون کنند و نباید به تمامی تولیدکنندگان با دیده تقلب نگاه کرد.

لاهیجی در ادامه می گوید: باید از فضای به وجود آمده درباره استفاده از پالم و یا هر روغن نباتی در صنایع شیر استفاده و در روند تولید صنعت شیر بازنگری کنیم و برای اولین بار و آخرین بار ترکیب و استاندارد شیر و دیگر محصولات لبنی را مشخص و ترکیب آن را در معرفی محصول روی بسته بندی اقدام کنیم تا شفاف سازی اطلاعات فنی انجام شود و کارخانجاتی که در محصولاتشان ترکیبات غیراستاندارد و نامتناسب استفاده می کنند با عدم اقبال مصرف کنندگان مواجه شوند و محصولات غیراستاندارد از بازار مصرف حذف شوند.

فقط مصرف خام و آن هم محدود!

پس از آن که وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد که شیر کم چرب استفاده کنند و استدلال او نیز به دلیل افزودن پالم به شیر خام بود حساسیت هایی درباره امکان استفاده از پالم (روغن نخل) در صنایع غذایی در میان جامعه مصرف کنندگان به وجود آمد و شیوه استفاده از این ماده را مطرح کرد.

محمدعلی ایمانی فوق تخصص تغذیه و رژیم های غذایی و مدرس صنایع لبنی معتقد است: روغن پالم تنها به صورت خام و آن هم بسیار محدود می تواند در زنجیره غذایی انسان استفاده شود.

وی توضیح می دهد: در صنایعی که از این روغن استفاده می کنند در آخرین مراحل تولید، این روغن به محصول اضافه می شود یعنی ترکیب شیمیایی این محصول (روغن پالم) در دمای بالاتر از دمای اتاق (۱۸ درجه) به شدت شکننده است و در دمای بالاتر از ۴۳ درجه زنجیره های بلند آن شکسته شده و ترکیبات جدید زنجیره ای تشکیل می شود که به شدت خطرناک است و ریسک سرطان زایی در بدن موجودات زنده را بالا می برد پس در صنایعی که از این روغن استفاده می کنند روغن پالم را پس از فرآیندهای حرارتی به غذا اضافه می کنند تا ریسک آن را کاهش دهند.

ایمانی خاطر نشان کرد: استفاده از پالم در روغن های خوراکی که با حرارت زیاد مواد غذایی را پخت می کند، به هیچ وجه توصیه نمی شود و در کشورهایی که سلامت مواد غذایی تابع کدهای استاندارد است روغن پالم تنها در ترکیب روغن هایی قرار می گیرد که مصرف آن ها به صورت خام بوده و در فرآیند تولید حرارت کمتر از ۳۷ درجه را طی می کند، استفاده می شود.

این کارشناس به نکته مهمی درباره افزودن پالم به شیر اشاره کرد و افزود: واقعیت افزودن پالم به شیر این است که در ایران به دلیل نوع مصرف شیر و فرهنگ آن، افزودن روغن نخل مشکل ساز شده و جامعه را نگران کرده است اما مصرف کنندگان باید به این نکته توجه کنند که مصرف شیر خام پرچرب که مثلاً ۴درصد آن روغن پالم است به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر شیرخام حرارت ببیند و به اصطلاح «جوش» بزند ترکیبات مضر در شیر جوشیده به وجود خواهد آمد که مصرف شیر جوشیده (که درصدی از چربی آن روغن نخل است) خطرناک خواهد بود و عوارض بعدی را خواهد داشت و به دلیل این که در ایران از شیر خام برای تولید ماست استفاده می شود و یا شیر داغ در سبد مصرف غذایی وجود دارد و این محصولات حرارت های بالای ۷۰درصد را تحمل می کند پس مصرف ماست و شیر جوشیده خطرآفرین است...

تقلب و بیماری زایی

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مدعی است که استفاده از پالم در صنایع شیر نوعی تقلب صنعتی و یک عارضه بیماری زایی توأمان است.

وی اظهار داشت: بیماری زایی روغن های نباتی محرز است و در درازمدت موجب تغییرات فیزیولوژیکی در متابولیسم بدن می شود و در پی آن بیماری هایی که در پاره ای موارد ناشناخته نیز هستند، بروز می کند. این عضو کمیسیون کشاورزی تقلب در استفاده از روغن نخل را این گونه توضیح می دهد: این که چربی طبیعی شیر (خامه) را از شیر حذف کنیم و به جای آن از روغن مصنوعی یا روغن گیاهی یا هر روغن دیگری استفاده کنیم و درصد چربی شیر را بالا ببریم تقلب محرز محسوب می شود زیرا آن چه به عنوان شیر پرچرب یا ماست پرچرب به مصرف کنندگان عرضه می شود، مفهوم آن چربی طبیعی است که نیاز غذایی و پروتئینی بدن را تأمین می کند نه آن که صرفاً محصولی با چربی بالا به مصرف کننده عرضه شود که چربی آن هیچ کاربردی ندارد و ریسک بیماری زایی آن نیز زیاد است.

دکتر هدایتی فوق تخصص تغذیه، بیماری زایی روغن های نباتی را این گونه تشریح می کند و می گوید: روغن های نباتی به دلیل داشتن زنجیره هایی بسیار بلند اسیدآمینه های شناخته شده و شناخته نشده آستانه تحمل خاصی در بدن موجود زنده ایجاد می کنند که در تمامی سوخت و ساز طبیعی (متابولیسم) اثر منفی و البته در موارد بسیار کم بر متابولیسم اثر مثبت دارد.

این پزشک متخصص در ادامه می گوید: زنجیره های بلند اشباع اسید آمینه های روغن نباتی پس از ورود به چرخه های متابولیسم بدن موجودات زنده به زنجیره های کوچک تر تقسیم می شود و زنجیره های کوچک تر با اتصال های دوگانه و چند گانه زنجیره های دیگری ساخته که برای بدن ناشناخته هستند علاوه بر آن زنجیره های شکسته شده در ترکیب زنجیره های دیگر اسید آمینه وارد شده و ترکیبات جدیدی ساخته می شود که برای بدن کاملاً ناشناخته است لذا هم زنجیره های جدید ساخته شده از زنجیره های بلند اسیدآمینه روغن های نباتی و هم زنجیره های ترکیبی جدید اسیدآمینه به دلیل شناسایی نشدن از سوی سیستم ایمنی بدن به شدت خطرساز و امکان بیماری زایی آن به شدت بالاست لذا برای جلوگیری از این ریسک های طبیعی که بدن آن ها را شناسایی نمی کند روغن های نباتی را هیدروژنه و سعی در تثبیت زنجیره های آن پس از ورود به بدن می کنند که این فرآیند نیز خود عوارضی دارد که بیماری زایی روغن های نباتی را تشدید می کند.

هدایتی گزارش های ظهور پنهان سونامی سرطان و اخبار ناشی از رتبه اول بیماری های گوارشی در ایران را واقعی می داند و می افزاید: در ترکیب سبد غذایی ایرانیان روغن های نباتی و قند از حد مجاز بسیار بالاتر بوده لذا به نظر من باید در مهندسی تغذیه ایرانیان تجدید نظر شده و میوه جایگزین بخشی از گوشت شده، رژیم های بدون روغن جایگزین غذاهای چرب شود تا متابولیسم روند طبیعی بدن فرآیند طبیعی داشته باشد و درصد بیماری های گوارشی و بیماری های قلبی و عروقی افت کرده و سلامت جامعه تضمین شود. این استاد دانشگاه تأ کید کرد: مشکل تغذیه ای روغن های نباتی و قندهای صنعتی از بیش از ۴ دهه در دنیا مطرح شده است و رژیم های غذایی سبزی و میوه محور و همچنین رژیم های غذایی فری اویل (بدون روغن) جایگزین شده و حذف روغن های مصنوعی و روغن های گیاهی در دستور کار دستگاه بهداشت و درمان بسیاری از کشورها قرار گرفته است و در ایران نیز می توانیم با اطلاع رسانی و به کارگیری رسانه ها برای ترویج رژیم های غذایی سالم و معرفی آن به خانوارهای ایرانی ریسک تغذیه ای را کاهش دهیم و به جای غذاهای مسموم بالقوه، تغذیه طبیعی متشکل از میوه، سبزی، شیر طبیعی، درصدی مشخص از گوشت قرمز و ماهی را در سفره ایرانی جایگزین کنیم و متخصصان نیز غذای سالم را به مردم هدیه کنند.

احمدی مدیر فنی یک شرکت کارگاهی روغن کشی (پنبه دانه) در گرگان روغن های نباتی را روغن با مصارف صنعتی دانسته و می افزاید: روغن نباتی خام ارزش غذایی ندارد در نتیجه فرآیندهای تغذیه ای نظیر هیدروژنه کردن و افزودن برخی ویتامین های محلول در چربی و... در سیکل تولید روغن نباتی با مصارف تغذیه ای انسانی انجام می شود که این فرآیندها خود بی خطر نیستند. فکر می کنم بهتر است که روغن های طبیعی را جایگزین روغن های نباتی کنیم زیرا این روغن ها سازگاری بیشتری با متابولیسم بدن انسان دارند و عوارض منفی بر جای نمی گذارند.

به هر حال به نظر می رسد افشای افزودن روغن پالم به صنایع لبنی می تواند سرآغازی برای تدوین دستورالعمل استفاده کارشناسی شده از روغن های نباتی در صنایع غذایی باشد و صنایع لبنی، صنعت شیرینی و شکلات، صنایع کنسرو و کمپوت و رستوران های عمومی و صنعت غذا در کشور با رعایت استانداردهای استفاده از روغن و قند ریسک بیماری زایی در کشور را کنترل کنند تا سلامت را به جامعه مصرف کننده هدیه دهند.

جام جم

- داستان ناتمام یک هوپیما
- ریاکاری​ آمریکا در ​مقابله با داعش
- مصوبه‌های جدید​ مجلس برای افزایش جمعیت
- مصائب این روزهای علی​دایی

خراسان

- آنتونف ایران را عزادار کرد
- کمیسیون عمران نگرانی خود را درباره پرواز آنتونف 140 اعلام کرده بود
- پالم سوخت زیستی است نه روغن خوراکی!
- وزیر ارشاد: دولت مخالف تفکیک جنسیتی است اما ممکن است در ادارات ضرورت داشته باشد

کیهان

- توافق روسیه و چین برای حذف دلار از مبادلات تجاری
- سند همکاری دبیر کل سازمان ملل با صهیونیست‌ها در جنگ 22 روزه
- آخرین خبرها از جنگ غزه طرح استعفای نتانیاهو سرپوش صهیونیست‌ها بر جنایات وحشیانه جنگی
- سقوط هواپیمای مسافربری با 48 سرنشین در غرب تهران

جمهوری اسلامی

- تجمع مسئولان عالی و قضات قوه قضائیه در حمایت از مردم غزه
- تخت روانچی: تحریم‌ها باید لغو شود و غیرقابل بازگشت باشد
- تازه‌ترین اخبار از سقوط هواپیمای مسافربری "ایران 140" در تهران
- وزیر نفت: در مذاکرات فروش نفت خودمان را محدود نمی‌کنیم

رسالت

- مفسدان را به قوه قضائیه معرفی کنید
- تفکیک محیط کار مصونیت است نه محدودیت
- همراهی مردم با ولایت کمر فتنه را شکست
- پروازهواپیماهای ایران 140 متوقف شود

سیاست روز

- لندن - واشنگتن متهم ردیف اول پرونده عراق
- پرواز مرگ
- جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: حتماً کرانه باختری مسلح می‌شود
- استیضاح وزیر علوم قطعی شد

مردم سالاری

- علی لاریجانی مطرح کرد: آمریکا و گروه‌های جاهل، دو لبه قیچی برای نابودی اسلام
- فرمانده ناجا: سیاستی برای تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها نداریم
- انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار شد امپراتور عثمانی در انتظار پیروزی
- تشریح بسته خروج تورمی دولت از سوی رییس بانک مرکزی تورم را به زیر 15 درصد می‌رسانیم

فرهیختگان

- یک استاد و 400 دانشجو
- نا امید از عقب‌نشینی فرجی‌دانا
- ایران 140 چگونه تولید شد از ظهور تا سقوط

تفاهم

- "ایران 140” پرنده​ای که به خانه نرسید
- رئیس کل بانک مرکزی: به خودم نمره نمی‌دهم
- رقابت دانشگاه ها برای جذب نفرات برتر کنکور ارایه بورس تا حقوق ماهیانه
- اعلام جدیدترین قیمت سیم‌کارت های دائمی

ایران

- تفکیک جنسیتی خلاف نظام خانواده است
- نمایندگان مجلس تصویب کردند ممنوعیت جراحی پیشگیری از بارداری
- سقوط بر فراز مهرآباد
- کشاکش برسر استیضاح

اعتماد

- هواپیمای ایران- 140 چهار دقیقه پس از پرواز با 48 سرنشین دچار سانحه شد
- تناقض حمایت‌های فرهنگی
- شورای نظارت بر مطبوعات؛ زمین جدید تقابل اصولگرایان مطهری انصراف داد، اختلافات ادامه دارد

شرق

- 39 کشته و 9 زخمی پرواز مرگ بر فراز «مهرآباد»
- علی دینی‌ترکمانی، در گفت‌وگو با «شرق» بررسی کرد ریشه‌های غیراقتصادی کمبود شادی
- سردار احمدی‌مقدم: تفکیک جنسیتی سیاست «ناجا» نیست

ابتکار

- عضو تیم دیپلماسی هسته ای: برای مذاکره دستورالعمل کتبی می‌گیریم
- عدم معرفی نخست وزیر عراق و مشکلات امنیتی عراق
- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: توقف موقت شکار
- سازمان استاندارد متخلفان محصولات لبنی را معرفی کند

دنیای اقتصاد

- تعقیب پنج ضلعی رونق مسکن
- نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه کلید خورد اردوغان دیگری در راه است؟
- 151 میلیارد تومان به بازیکنان 16 تیم
- دستور ویژه پس از سقوط

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها