فردا شب ساعت 22 فیلم مستندی با نام «پنج دوربین شکسته» از شبکه مستند به نمایش در می‌آید که با بسیاری از آثار مستند تولید شده درباره مردم فلسطین، مبارزات آنها و جنایات رژیم صهیونیستی متفاوت است.
کد خبر: ۶۹۹۱۳۷
فلسطین در قاب 5 دوربین شکسته

بسیاری از مستندهای ساخته شده درباره مردم فلسطین آثاری هستند که مستندساز به دنبال کشف واقعیت‌ها دوربینش را برداشته و از یک زاویه مشخص، مبارزات فلسطین را به تصویر کشیده است. این آثار اطلاعات حیرت‌انگیزی درباره زندگی، جنگ، کشتار، سیاست، اقتصاد و بسیاری چیزهای دیگر درباره فلسطین در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، اما مستند «پنج دوربین شکسته» خاطرات یک کشاورز فلسطینی به نام عماد برنات است که در بطن ماجرا و اتفاقات و حوادث این کشور زندگی می‌کند و اتفاقاتی را که برای خانواده و مردمش رخ می‌دهد به تصویر کشیده است.

این مستند در روستایی به نام بیلین در کرانه غربی می‌گذرد که بر اثر حمله مکرر صهیونیست‌ها حالا دیگر در نزدیکی شهرک‌های یهودی قرار گرفته است. برنات خاطرات زندگی‌ در این روستای فلسطینی را با تصاویری که ضبط می‌کند و روایت ماجراها و احساساتش در تاریخ به ثبت می‌رساند. او اولین بار در اوایل سال 2005 دوربینی را به دست می‌گیرد و شروع به ثبت رویدادها می‌کند، اما این دوربین پاییز همان سال توسط نیروهای صهیونیستی از بین می‌رود و دست برنات نیز در اثر اصابت گلوله زخمی می‌شود.

او زمستان سال 2006 با دومین دوربینش شروع به ثبت خاطراتش می‌کند اما دومین دوربین نیز بهار 2007 توسط اسرائیلی‌ها شکسته و از بین می‌رود. دوربین سوم برتات از زمستان 2007 تا زمستان 2008 را ثبت می‌کند و در این فاصله به دلیل شلیک گلوله دوبار دوربین شکسته و سپس تعمیر می‌شود اما بعد از آن برنات بکلی دوربینش را از دست می‌دهد و سال 2008 با دوربین دیگری خاطراتش را ثبت می‌کند. آخرین و پنجمین دوربین خاطرات و مشاهدات برنات از زمستان 2009 تا بهار 2010 را ثبت کرده است. «پنج دوربین شکسته» روایتگر بخشی از تاریخ خاورمیانه از زاویه دید یک شهروند شجاع فلسطینی است که فرصت همذات‌پنداری با مردم این شهر را به شکل جدی ایجاد می‌کند.

در هشتاد و پنجمین دوره اسکار (سال 2012)، داوران این مستند را شایسته دریافت جایزه دانستند و پنج دوربین شکسته نامزد دریافت جایزه شد، اما از آنجا که بنیانگذاران اسکار و بسیاری از سرمایه‌گزاران هالیوود یهودی هستند، عماد برنات به جرم فلسطینی بودن در بدو ورود به ایالات متحده بازداشت شد. گرچه این کارگردان با وساطت مایکل مور آزاد شد اما جایزه‌ای به او تعلق نگرفت و مایکل مور نیز بابت این ناداوری از کارگردان آن عذرخواهی کرد.

از نکات قابل توجه درباره این مستند آن است که یک یهودی در کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نگارش روایت متن این مستند عماد برنات را یاری کرده است. (آذر مهاجر / جام جم)

newsQrCode
برچسب ها: فلسطین مستند غزه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها