نهضت مقتل‌خوانی در محرم ۱۴۴۴
در نشست مبلغان ایام محرم تشریح شد

نهضت مقتل‌خوانی در محرم ۱۴۴۴

مقتل مستند قاسم بن الحسن بررسی شد

کتاب«مقتل قاسم بن الحسن» به تحقیق و تالیف حجت الاسلام سید علی اکبر صداقت از سوی انتشارات ایده برتر منتشر شد.
کد خبر: ۶۹۸۷۷۸
مقتل مستند قاسم بن الحسن بررسی شد

ین کتاب از سه فصل معرفی قاسم بن الحسن و برادرنش، قاسم از نظر مقاتل و برادران از منظر مقاتل تشکیل شده است و اولین مقتل مستند تا قرن هفتم هجری است.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: واقعه طف حادثه ای بس دلخراش، جانسوز و غم انگیز در میان وقایعی است که تاریخ بشری به چشم خود دیده و این از ویژگی خاصی برخوردار است.این ویژگی سبب شده تا جهانیان حسین بن علی(ع) را بهتر شناخته و دست از دامنش بر ندارند و نفوس آزاده بر آن شوند که هر چه بیشتر مقام رفیع حضرتش را بشناسند، در سوگ مصیباتش بنشینند و سعادت را در پیروی و همراهی ایشان جستجو کنند.
در ادامه مقدمه این کتاب آمده است: الگوپذیری جامعه تشیع از حضرت اباعبدالله الحسین و خاندان مکرم ایشان،یکی از این ویژگی هاست. شیعه تبلور و ظهور ولایت امام معصوم در همه مراتب وجودی انسان است. شیعه هدفی جز وصول به معرفت امام وشعاری جز تحقق مبانی مکتب ولایت و اسوه ای به جز امام معصوم نمی شناسد. برای او فعل و کلام و منویات امام به عنوان اصل ثابت ابدی مطاع است. فقط به ولایت می اندیشد و تحقیق و تثبیت شئونات ولایت را سرلوحه مرام و عمل خود قرار می دهد و در یک کلام برای او امام معصوم همه چیز است و بس.
در بخش دیگری از این مقدمه می خوانیم: این الگوپذیری تا بدانجا پیش رفته که با قوت بخشیدن به روحیه آزادگی، جوانمردی و حق طلبی تبدیل به فرهنگ عاشورایی و خالق تحرکات خود جوش و خدایی علیه ظلم و ستم یزیدیان زمانه گردیده است.
در طول تاریخ جریانات بسیاری در پی خاموش کردن چراغی که ایزد برافروخته، برآمدند. تحرکات انفعالی، اقدامات فیزیکی و تبلیغات منفی و تهاجم فرهنگی از این دست می باشد. متأسفانه امروزه مسئله مرثیه خوانی و عزای سیدالشهداء از صورت منطقی و عبادی خود به جهات اعتباری و وهمیات دنیوی تغییر مسیر داده است. بعضی ذاکرین و نوحه خوانان به هر چه پر رنگ کردن ظاهری این مصائب متمرکز شده اند.
تهییج احساسات مردم به خصوص نسل جوان به هر وسیله ممکن انجام می پذیرد و هر کس در این راه موفق تر، مطلوب تر است. هدف از این امور فقط گریه بیشتر و بر سر زدن و فریاد زدن بیشتر و گرمی مجلس است و بس.
گفتنی است، کتاب «مقتل قاسم بن الحسن» از سوی انتشارات ایده برتر با شمارگان 2000 نسخه در 80 صفحه منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها