مسلمانان دوران نخستین اسلامی چگونه گذشته خود را می‌فهمیدند؟ چه ارزشی برای تاریخ قائل بودند؟ چگونه تاریخ می‌نوشتند؟ تاریخ‌نگاری در میان دیگر گونه‌های نوشته‌های عربی چه جایگاهی داشت؟ این پرسشها و پرسشهایی از این دست در کتاب تاریخ‌نگاری اسلامی نوشته چیس اف. رابینسون پاسخ داده می‌شود.
کد خبر: ۶۹۸۴۳۴
تاریخ نگاری اسلامی منتشر شد

این کتاب مقدمه‌ای است بر شناخت گونه‌های اصلی، مباحث و مسائل متون تاریخی مسلمانان به زبان عربی و در نوع خود نخستین پژوهشی است که کارکردهای اجتماعی و سیاسی نوشته‌های تاریخی در جهان اسلام را مورد تأکید قرار داده است. این کتاب نقطه آغاز تاریخ‌نگاری مسلمانان در قرن هشتم و نهم میلادی و سیر تحول آن تا آغاز قرن شانزدهم میلادی را کاویده است و از همین روی به اثری معتبر و راهنمایی قابل فهم در حوزه‌ای پیچیده و دشوار برای خوانندگانی با آگاهی اندک و یا فاقد آگاهی در زمینه تاریخ‌نگاری اسلامی و عربی تبدیل شده است.

از رابینسون تاکنون آثاری چون تاریخ نگاری اسلامی، عبدالملک، امپراتوری و نخبگان بعد از فتوحات مسلمانان: دگرگونی بین‌النهرین شمالی، میراث پیامبر: خاورمیانه و اسلام منتشر شده است. وی همچنین افزون بر 14 مقاله کوتاه یا مدخل در جاهای مختلف از جمله در ویرایش دوم و سوم دایره المعارف اسلام و دایره المعارف قرآن نوشته است.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

علائم اختصاری
سال‌شمار 1: مورخان دوره شکل‌گیری
سال‌شمار 2: مورخان دوره کلاسیک
مقدمه مترجم
به رسم سپاس
مقدمه

بخش اول: ریشه‌ها و گونه‌ها

فصل اول: ریشه‌ها
فصل دوم: پیدایش گونه‌ها
فصل سوم: پیامدها و الگوها
فصل چهارم: سه گونه تاریخ‌نگاری: سیره‌نگاری، تراجم‌نگاری، گاه‌نگاری

بخش دوم: بافتها و زمینه‌ها

فصل پنجم: تاریخ‌نگاری و سنت‌گرایی
فصل ششم: تاریخ‌نگاری و جامعه
فصل هفتم: خدا و الگوهای تاریخ
فصل هشتم: مورخان و حقیقت

بخش سوم: شیوه کار مورخان

فصل نهم: شغلها و حرفه‌ها
فصل دهم: نگارش تاریخ
نتیجه‌گیری
پیشنهادهایی برای مطالعه بیشتر
کتاب‌شناسی
اصطلاح‌نامه (فارسی- انگلیسی)
اصطلاح‌نامه (انگلیسی- فارسی)
نمایه اعلام

«تاریخ نگاری اسلامی» نوشته چیس اف. رابینسون با ترجمه دکتر محسن الویری در سال 93از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)،‌ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی در پانزده، 372 صفحه منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها