ماهی های قزل آلا براثر ویروس وارداتی و نامبارکی به نام «وی اچ اس» با چشمانی از حدقه بیرون زده و خونین در مزارع پرورش ماهی همدان جان می دهند.
کد خبر: ۶۹۷۵۱۰
«وی اچ اس» فرانسوی قاتل ماهی های قزل آلا

این ویروس به همراه محموله های قاچاق بچه ماهی و ورود غیرقانونی تخم چشم زده ماهی از کشور فرانسه وارد شده و به جان قزل آلاهای همدان افتاده است.

ماهیان بی زبان نیز گرفتار دلالان سودجویی شدند که فقط به منفعت بیشتر حتی به قیمت از بین رفتن سرمایه های ملی می اندیشند.

ماهیان مبتلا به این ویروس هیچ درمانی تا رسیدن مرگ ندارند. به راستی چگونه است که انسان هایی به خود اجازه می دهند اینگونه بی مهابا و بدون کوچکترین دغدغه بازخواستی امنیت زندگی ماهیان را به خطر اندازند.

بیماری وی اچ اس را کارشناسان شیلات همدان یک بیماری غیربومی معرفی می کنند که بومی فرانسه و کشور چک و اسلواکی است و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد.

کارشناس پرورش ماهی شیلات استان همدان گفت: این محموله بدون برچسب بهداشتی وارد شده و بدون انجام آزمایش ویروسی در دسترس مزرعه داران پرورش ماهی استان قرار گرفته است.

احمد روحانی افزود: تلفات این بیماری به دلیل ویروسی بودن برخلاف بیماری های باکتریایی در مزارع پرورش ماهی استان بسیار سنگین است به شکلی که تاکنون چندین میلیارد ریال زیان مالی به این بخش وارده شده است.

وی گفت: از مهمترین علایم این بیماری در ماهیان قزل آلا بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم و نهایت مرگ ماهیان است.

کارشناس پرورش ماهی شیلات استان همدان افزود: مبارزه و ریشه کنی این بیماری از سطح استان کار سختی است به دلیل اینکه باید این ویروس را از بستر رودخانه های استان از بین برد و مزارع را خشک کرد و پس از ضد عفونی رودخانه ها دوباره با بچه ماهی سالم فعالیت را آغاز کرد.

احمد بختیاری معاون شیلات استان همدان نیز گفت: این بیماری ویروسی درمان نداشته و تنها از طریق ایجاد قرنطینه ورود تخم چشم زده ماهی قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه این بیماری در فصول سرد سال شدت بیشتری پیدا می کند، افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز این بیماری واحد های پرورش ماهی را بیش از پیش تهدید می کند.

معاون شیلات استان همدان گفت: این بیماری مختص ماهی های قزل آلای سردآبی است و فاقد هرگونه تهدید برای انسان است.

وی با بیان اینکه بیماری «وی اچ اس» از اواخر اسفند ماه سال گذشته وارد استان همدان شده است، گفت: میزان شیوع این بیماری بیشتر در شهرستان نهاوند بوده و میلیارد ها ریال خسارت به واحد های پرورش ماهی وارد کرده است.

بختیاری افزود: با توجه به اینکه این واحد های پرورش ماهی به طور قطع تاثیر زیادی در سودآوری و ارزآوری به استان همدان داشتند، خسارت وارده به واحدهای پرورش ماهی افزون بر وارد کردن خسارت به تولید کنندگان، به اقتصاد استان نیز صدمه زده است.

معاون شیلات استان همدان گفت: در استان همدان 571 مزرعه پرورش ماهی فعال است و سالانه پنج هزار تن ماهی در آن تولید می شود که با ورود این ویروس بخش زیادی از تولیدات استان از بین رفته و کاهش می یابد.

مدیرکل دامپزشکی همدان نیز تعداد کانون های آلوده این استان را 11 کانون عنوان کرد و گفت: متاسفانه این بیماری مناطق زیادی را در غرب از جمله همدان و جنوب غربی و شمال غربی را درگیر کرده است.

محمودرضا رسولی از حذف یکی از کانون های آلوده استان همدان خبر داد و افزود: عملیات ضد عفونی ، سم پاشی استخرها و همچنین خشک کردن مزارع پرورش ماهی در این استان در حال انجام است.

وی گفت: تمام کانون های آلوده استان همدان باید تخلیه شده و خشک شوند و بعد از ضد عفونی به مدت سه ماه می توانند با ورود بچه ماهی سالم، پرورش ماهی را دوباره شروع کنند.

رسولی همچنین در خصوص کنترل و مقابله با این بیماری افزود: بازدید و مراقبت فعال از مزارع آلوده استان در حال انجام است و واحد های پرورش ماهی از طریق سیستم «جی آی اس» ثبت شدند و بازدید های بازرسان اداره دامپزشکی نیز در این سیستم ثبت می شود.

مدیرکل دامپزشکی همدان از برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی، نمونه برداری از واحدهای دچار بیماری، انجام آزمایش های لازم از نمونه ها برای مقابله با بیماری در این استان خبر داد.

رسولی همچنین گفت: مسوولان فنی بهداشتی نیز در هر یک مزارع متناسب با ظرفیت تولید آنها به کار گرفته می شوند تا ضد عفونی ها و عملیات مبارزه با این بیماری کارشناسی شده و اصولی باشد.

وی در ادامه از ایجاد قرنطینه تخم چشم زده ماهی در همدان خبر داد و افزود: صاحبان واحدهای پرورش ماهی برای کنترل این بیماری با دامپزشکی استان همکاری کرده و از نقل و انتقال بچه ماهی بدون مجوز خودداری کنند.

سالانه 82 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا تکثیر و 25 میلیون قطعه نیز در استان همدان تولید می شود.

در استان همدان 571 مزرعه پرورش ماهی فعال است و سالانه پنج هزار تن ماهی در آن تولید می شود. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها