جام جم نوا:‌ گفته‌های اخیر شهرام ناظری درباره برخی از موزیسین‌ها، نوازندگان و خوانندگان نسل جوان، منجر به شکل گیری موجی با محوریت همین تیپ خوانندگان برای مقابله با گفتار او شد تا با تکیه بر بخش کم اهمیت‌تر این گفتار، نسل جوان را به طور کامل مقابل این استاد برجسته موسیقی ایران قرار دهند اما آیا آنچه این استاد بیان کرد، دور از واقعیت بود؟
کد خبر: ۶۹۶۹۵۴
حملات بی‌سابقه به شوالیه آواز ایران

«این روزها جوانانی را می‌بینیم که کاملا در خدمت تقلید هستند و البته که گناهی هم ندارند چون چیزی را به آنها یاد ندادند که بخواهیم از آنها توقع داشته باشیم... متاسفانه نسل امروز وقیح است و آثار دیگران را سرقت می‌کند. من این موضوع را به وضوح دیده‌ام هر فردی چهار جلسه ردیف موسیقی یاد گرفته است و احساس می کند صدایی دارد طوری خود را در جامعه معرفی می کند که گویی از علی اکبر شهنازی بالاتر و برتر است.»

این بخشی از سخنان استاد شهرام ناظری در نخستین سالگرد زنده‌یاد احمد ابراهیمی خواننده صاحب نام موسیقی اصیل ایرانی بود که طبیعتاً همه نسل جوان موسیقی را مورد خطاب قرار نداده بود و تمرکزش بر برخی بود، چرا که برخی از همین نسل جوان نزدیکان ناظری همچون پسرش حافظ ناظری هستند که اتفاقاً در این عرصه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند و تازه ترین حرف‌هایشان در «بعد یازدهم» ابعادی جهانی به خود گرفته است.
با گذشت اندک زمانی از انتشار این سخنان موجی بلند علیه این خواننده صاحب سبک شکل گرفت که حاصل واکنش همین خوانندگان جوانی بود که در معرض اتهام قرار دارند. لینک این خبر با چند کلمه کنایه آمیز و ارتباط دادن این سخنان به توهین به کل نسل جوان، در همین راستا توسط گروهی از همین کپی‌کارها رخ داد.
واکنش‌ها قابل تشخیص بود و طبیعتاً مخاطبان این گروه در حمایت از خواننده یا آهنگساز محبوب‌شان که از قضا آثارشان محصول کپی آثار غریی و معرفی به عنوان دستاوردهای نبوغش است، واکنش‌هایی نشان می‌دهند که بخشی از این واکنش‌ها در شان یک انسان نیز نبود، چه رسد به یکی از مفاخر در قید حیات موسیقی ایران، همچون شهرام ناظری که یکی از ستون‌های موسیقی سنتی ایران در دوران معاصر بوده و آثار ماندگاری با امضایش در گنجینه موسیقی کشور ثبت و ضبط شده است.
پس از این واکنش‌ها، ناظری با ابراز تأسف از اینگونه بازیهای رسانه‌ای عنوان کرد: «متأسفانه موضوع این است که در جامعه ای زندگی می کنیم که وقتی سخنی گفته می شود یا حرکتی صورت می پذیرد، همیشه افرادی سودجو یافت می شوند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و مسیر و سرانجام این سخن ها و حرکت هارا تغییر دهند، به گونه ای که پیام و هدف آن حرکت به کلی تخریب شده و مخاطب را از اصل موضوع دور می سازند… در هر قوم و قبیله، هر نژادی، هر سن وسال و نسلی، افراد خوب و بد دیده می شوند. در میان این گفت و شنودها، مخاطب باید قدرت تجزیه و تحلیل را داشته باشد و سریعاٌ به برداشت منفی روی نیاورد.»
شوالیه آواز ایران در ارتباط با نگاه خود به نسل جوان و همکاری با آن افزود: «من عاشق نسل جوان هستم و معتقدم این نسل، با وجود تمام سختی ها و مشکلات عدیده ای که بر سر راه آن هاست و پشت درهای بسته از خود همت نشان داده و برای دفاع از موسیقی ملی ایران، تا به امروز ایستادگی کرده است. این عملکرد نسل جوان را با ارزش و قابل ستایش می دانم. با مرور مختصری بر فعالیت های هنری بنده، نه بصورت حرف و کلام بلکه بصورت عملی، متوجه خواهید شد که از 20 سال پیش تا کنون همکاری ام را با نسل جوان و با هدف تشویق دیگر گروه های این نسل، آغاز کرده ام. بوجود آمدن گروه «مولوی» و «فردوسی» از جمله این اهداف بوده است. همچنین ارتباط دائمی من با دانشجویان، من جمله دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران و صنعتی شریف، خود نشانه علاقه ام به جوانان است.»

ناظری خاطرنشان کرد: «با این حال از همان ابتدای پرداختن به این موضوع و از همان سال ها، این اتهام ها، انتقادها و متأسفانه نگرش های سطحی و غیر صحیح بر من وارد بوده، که چرا با نسل جوان همکاری می کنم؟ اما من به راه خود ادامه داده ام و تا به امروز این حرکت من و نتیجه زحماتم پابرجاست و بر همگان مبرهن. فرزند خودم و بستگانم نیز جز نسل جوان هستند. مگر می شود من قصد توهین به این نسل یا اتهام به آن را داشته باشم؟ من اگر اشاره به تقلید و کپی برداری در آثار هنرمندان جوان کرده ام طبعاٌ قصدم همه آن ها نیست. هرکسی می تواند با کمی تأمل متوجه شود که منظور صحبت، عده ای خاص بوده که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند.»

این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که این استاد برجسته موسیقی کشورمان یک واقعیت تلخ را پیش روی اهالی موسیقی بیان کرد و باید بپذیریم بخشی از نسل جوان موزیسین‌ها به شکل فجیعی در حال سرقت آثار موسیقیایی هستند و متاسفانه نسل جوان که آشنایی با بخش محدودی از موسیقی دارد، در نمی‌یابد یا خیلی دیر در می یابد که این سرقت‌ها در حال وقوع است و به یک تک آهنگ در یک آلبوم نیز خلاصه نمی‌شود و مشاهده شده که ملودی تعداد قابل توجهی از آهنگ‌های برخی آلبوم‌ها که اساس جلب توجه عمومی نیز همین قطعات بوده‌اند، کاملاً محصول یک سرقت آشکار است.
چندی پیش از سخنان استاد ناظری، «تابناک» در گزارشی تحت عنوان «خلاقیت گروه‌های موسیقی‌ جوان ایران مدیون سرقت ملودی‌ها» به این موضوع پرداخت و بدون ذکر نام یکی از ملودی‌های دزدی که اتفاقاً حتی طرح و فضای ویدئو کلیپش نیز مورد سرقت قرار گرفته بود، به عنوان مصداق مورد اشاره قرار گرفت و متذکر شد که اگر این روند ادامه داشته باشد، چاره‌ای جز اشاره صریح و با ذکر نام به آهنگ‌ها و موزیسن‌ها نمی‌ماند تا تمام موسیقی ایران، بازتولید و تکرار موسیقی دیگر کشورها نشود و در نهایت نیز برچسب تولیدی برای آنها زده نشود و بی‌جهت برخی به دروغ خلاقیت موزیسن‌های دیگر کشورها را حاصل تفکر خوش معرفی نکنند. با این اوصاف آیا در روزهای اخیر در حق این استاد موسیقی ظلم نشد؟(تابناک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها