معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: حذف خودسرانه دارو در ایام روزه‎داری از سوی بیماران ریوی ممکن است سبب اختلال در روند درمان شود.
کد خبر: ۶۹۶۷۹۵

دکتر بهرام دلفان در گفت‎وگو با ایسنا درباره توصیه‎های مرتبط با روزه‎داری در مصرف دارو‌ها اظهار کرد: بیماران مبتلا به بیماری انسداد ریوی و صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه‌داری هستند. پزشکان علاوه بر این‌که باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند مشاوره دقیق بدهند ، باید به بیماران مبتلا به آسم هم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند، توصیه‌های لازم را ارائه دهند.

وی تاکید کرد: مطالعات انجام شده روی داروهای ضد فشار خون و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد روزه‎داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این دارو‌ها ندارد؛ البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای ادرارآور برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این دارو‌ها در بیماران روزه‎دار کند.

وی با تاکید بر این‌که در تمام بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است، اظهار کرد: هر چند روزه‎داری برای برخی مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها