دعای روز هفدهم ماه رمضان؛

انگیزه و نیت عمل ارزش آفرین است نه منافع آن

در دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم: اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الی التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ علی محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهای شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم ای که نیازی به سویت تفسیر و سؤال ندارد ای دانا به آنچه در سینه‌های جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاکیزگان.
کد خبر: ۶۹۶۱۵۱
انگیزه و نیت عمل ارزش آفرین است نه منافع آن

شرح دعا

انسان، صاحب اختیار است می‌تواند رفتار خوب داشته باشد و «صالح» شود یا به عکس طالح باشد و جز «شر» از او صادر نشود. در این دعا از خدای خود می­ خواهیم راهنمای ما برای رسیدن به اعمال شایسته باشد راه­یابی به عرصه «اعمال صالح» توفیق بزرگی است. صالحات، همان کارهای خوب و شایسته است اعمالی که فرد و اجتماع را برای رسیدن به سعادت ـ که حد اعلا و هدف اصلی آدمی در زندگی است ـ آماده و نزدیک کند.

اعمال صالح نشان­ها و ویژگی­های خاص دارد: از ایمان جدا نیست (یعنی فقط مؤمن عمل صالح می­­­ تواند انجام دهد)، از روی شعور و ادراک است، به قصد قرب الهی انجام می­ گیرد (یعنی خالصانه است)، لغو و بیهوده نیست و نتیجه­ بخش است، به موقع و شایسته است و در خدمت اجتماع است و دور از خودمحوری و خودخواهی.

آنچه در عمل اسلامی، ارزش ­آفرین است، زمینه های عمل، انگیزه ­ها و نیت آن است نه منافع آن. آن­چه امروزه رفتار برخی انسان­ها را از عمل صالح دور می ­کند بی ­توجهی به همین نکته ارزشمند است. از خدا می­ خواهیم ضمیر ما را آگاه و پاک قرار دهد و نیت­های ما را با عمل خداپسندانه، در خدمت به خلق و در راستای رضا و قرب خویش همراه کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها