یک فوق‌تخصص چشم پزشکی گفت: تنبلی چشم زمانی صورت می‌گیرد که کودک به هر علتی از بینایی چشم سالم خود استفاده نکند.
کد خبر: ۶۹۵۹۷۰

امین‌الله نیک اقبالی در گفت‌وگو با فارس، درباره تنبلی چشم و علل ابتلای کودکان به این عارضه افزود: از عوامل این اتفاق می‌توان به استفاده نکردن از عینک برای جبران اختلاف دو چشم در دوران کودکی یا استفاده نشدن از عینک مورد نیاز برای دو چشم اشاره کرد. وی درباره زمان مناسب برای درمان کودکان مبتلا به تنبلی چشم گفت: تنبلی را معمولاً تا ده سالگی می‌توان درمان کرد و در روش معمول آن، چشمی را که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌پوشانند تا کودک از چشم دیگر استفاده کند؛ همچون دست شکسته شده که پس از بازشدن از گچ باید فعالیتش را زیاد کرد تا به وضع مناسب برسد. وی درباره طول درمان کودکان مبتلا به عارضه تنبلی چشم تاکید کرد: این موضوع به زمان تشخیص این عارضه در کودک بستگی دارد به این معنا که هرچه در سن پایین‌تر تشخیص داده شود،‌ طول درمان و بستن چشم مقابل کمتر است و هر چه سن بالاتر باشد، مقاومت چشم بیشتر می‌شود. برای مثال درمان کودکان 9 یا 10 ساله بسیار طولانی‌تر است.

نوجوانان ایرانی در خطرابتلا به کبد چرب

یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به این که بیماری کبد چرب، شایع‌ترین بیماری کبدی در جهان و ایران است، گفت: بیشترین خطر کبد چرب در ایران متوجه نوجوانان است، چنان که 28 درصد نوجوانان ما وزنشان بیش از حد است و چاق تلقی می‌شوند و این خطر در نسل آینده وجود دارد که شمار زیادی از افراد دچار کبد چرب شوند.

ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با فارس، درباره نشانه‌های ابتلا به بیماری کبد چرب گفت: بیماری کبد چرب اغلب بدون علامت است و نشانه‌ها فقط زمانی ظاهر می‌شود که کبد به مرحله سیروز رسیده است به همین سبب توصیه می‌کنیم تمام افراد چاق بویژه مبتلایان به چاقی شکمی، دارای بیماری قند و دارای چربی خون بالا آزمایش کبد بدهند، زیرا معمولا کبد چرب بدون علامت است.

وی با تأکید بر رعایت رژیم غذایی تا پایان عمر برای مبتلایان به کبد چرب خاطرنشان کرد: تمام افرادی که سندروم متابولیک یا چاقی شکمی دارند باید تست‌های کبدی دهند زیرا تشخیص کبد چرب بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی و سونوگرافی است، ولی حدود 25‌درصد موارد هم سونوگرافی از تشخیص کبد چرب ناتوان است و این بیماری بر اساس اختلال آنزیم‌های کبدی به صورت قطعی شناسایی می‌شود.

وی درباره نحوه درمان بیماری کبد چرب تاکید کرد: درمان بیماری کبد چرب بر مبنای دارو نیست بلکه تغییر شیوه زندگی است یعنی بیمار باید با کاهش وزن خود به میزان نیم کیلو در هر ماه و ورزش، سوخت و ساز متابولیسم بدن را افزایش دهد تا همراه با اصلاح رژیم غذایی به درمان کبد چرب کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها