رئیس انجمن تاریخ و میراث فرهنگی ایران از آغاز روند ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی در استان البرز خبر داد.
کد خبر: ۶۹۵۴۴۱
محوطه باستانی ازبکی برای ثبت‌جهانی آماده می‌شود

محوطه 9 هزار ساله ازبکی با بیش از 120 هکتار وسعت در شهرستان نظرآباد استان البرز واقع شده و سال 1352 بخش‌هایی از آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این محوطه اکنون دارای مالک شخصی است و میراث فرهنگی البرز درصدد است با تعامل با مالک، آن را در اختیار میراث استان قرار دهد.

سیامک صحافی با بیان این که فضای خوبی برای تعامل با مالک محوطه در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است، در گفت‌وگو با مهر افزود: پس از تعامل با مالک و به همراهی وی می‌توان برای گسترش کاوش‌ها با هدف شناخت بیشتر از محوطه قدم برداشت و حرکت در مسیر ثبت جهانی محوطه را که دارای قابلیت‌های درخور توجهی برای طرح در اجلاس جهانی یونسکو است، آغاز کرد.

وی با بیان این که براساس کاوش‌های صورت گرفته، محوطه باستانی ازبکی در برگیرنده شش هزار سال بقایای فرهنگی پیشینیان است، تصریح کرد: این دوران اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوره مادها را شامل می‌شود و یکی از مهم‌ترین نمادهای مدنیت فرهنگی بشر به شمار می‌آید.

رئیس انجمن تاریخ و میراث فرهنگی ایران یادآور شد: محوطه ازبکی از منظر دسته‌بندی‌های باستانی جزو آثار پیش از تاریخ قرار می‌گیرد و ما در انجمن، از تمامی ظرفیت‌های موجود در سطح شهرستان نظرآباد، استان البرز و سطح ملی بهره خواهیم گرفت تا این محوطه بی‌نظیر باستانی را با حمایت‌های ویژه مدیران ارشد سیاسی فرهنگی کشور در مسیر جهانی‌شدن قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها