عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان این‌که در نگارش متن توافق جامع، پیشرفت نسبتا خوبی داشته‌ایم، گفت: البته در موضوعات اساسی و جدی هنوز پیشرفتی صورت نگرفته است که امیدواریم با حضور وزیران خارجه برخی کشورهای عضو 1+5 در مسائل محتوایی پیشرفت داشته باشیم.
کد خبر: ۶۹۵۰۵۸

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه که در وین به سر می‌برد، در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان این‌که درباره بیش از 60 تا 65 درصد متن، توافق شده است، اظهار کرد: البته این به این معنی نیست در مسائل محتوایی پیشرفت کرده‌ایم و موضوعاتی که باقی مانده‌اند، وزنشان سنگین است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: بخش عمده‌ای از اقدامات ما، کار روی پیش‌نویس متن توافق نهایی است و ساعت‌های متمادی بر سر آن کار کردیم.

عراقچی افزود: امیدوار هستیم در روزهای آینده بتوانیم در مذاکرات مستقیمی که با برخی از وزیران خارجه کشورهای 1+5 داریم، در مسائل محتوایی پیشرفت داشته باشیم.

معاون وزیر امور خارجه درباره دیدگاه‌های طرف مقابل در مورد موضوعات اختلافی همچون جدول زمان‌بندی رفع تحریم‌ها و جدول مربوط به عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران گفت: ما در مسائل اصلی محتوایی هنوز به توافق کامل نرسیده‌ایم؛ بحث‌هایی درباره راه‌حل‌ها و گزینه‌های مختلف صورت گرفته است اما هنوز نتوانسته‌ایم به برداشت و نظر واحد برسیم.عراقچی تاکید کرد: مذاکرات با جدیت ادامه دارد، ما کاملا مصمم هستیم و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم البته از مواضع اصولی و آنچه مربوط به حقوق مردم ایران است، کوتاه نخواهیم آمد و قصد عدول از آنها را نداریم.

به توافق برسیم وزرای خارجه دوباره بازمی‌گردند

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر طبق برنامه بتوانیم تا بیست و نهم تیر به توافق برسیم و کار را تمام کنیم به این معنی است که وزرای خارجه باید هفته بعد دوباره بازگردند و اگر هم تا این تاریخ به توافق نرسیم، بستگی دارد در چه شرایطی باشیم. اگر ببینیم که نیاز است چند روزی مذاکره ادامه داشته باشد، این کار را خواهیم کرد.

وی افزود: اما اگر احساس کردیم که مذاکره فایده‌ای نداشته و زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل پایانی ندارد و امکان توافق وجود ندارد، همان طور که پیش از این هم گفته‌ایم از نظر ما فاجعه‌ای رخ نداده و دنیا به آخر نرسیده است و ما به برنامه‌های خود ادامه خواهیم داد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که نشست وزرای خارجه عضو گروه 1+5 چه کمکی می‌تواند به روند مذاکرات داشته باشد، گفت: با توجه به این‌که در موضوعات اصلی و اساسی پیشرفت جدی صورت نگرفته است، خانم اشتون این پیشنهاد را مطرح کردند و مورد استقبال ما هم قرار گرفت که آن دسته از وزرای خارجه گروه 1+5 که برای آنها مقدور است به وین بیایند تا شاید آمدنشان کمکی به ادامه مذاکرات کند.

وی تصریح کرد: البته حضور آنها به این معنی نیست که مذاکرات با بودن آنها به سرانجام می‌رسد، بلکه حضور آنها می‌تواند به تصمیم‌گیری در سطح کلان و حل مسائل جدی‌تر کمک کند تا بعد از آن بتوان مسائل را با سرعت و روانی بیشتری ادامه داد.عراقچی اظهار کرد: روز یکشنبه (امروز) تصمیمی بر این‌که جلسه 1+5 در سطح وزرای خارجه برگزار شود، نداریم زیرا برای یکی دو نفر از وزرای خارجه، حضور در وین مقدور نیست. بنابراین قرار است این روز عمدتا به مذاکرات دو یا سه‌جانبه بگذرد.عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: همان‌طور که گفتم تلاش ما این است که در سطوح بالا و وزرا بتوانیم به تفاهم برسیم تا بعد از آن مذاکرات را با سهولت بیشتری ادامه دهیم و بتوانیم تا پیش از بیستم جولای به تفاهم برسیم.معاون وزیر امورخارجه اضافه کرد: اگر به آن نقطه برسیم، با حضور دوباره همه وزرای خارجه تصویب نهایی متن توافق نهایی انجام خواهد شد.

غیبت وزرای خارجه چین و روسیه

در همین حال آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: غیبت وزرای خارجه چین و روسیه فضای مذاکرات وین را مه‌آلود کرده است.

این گزارش افزود: آمریکا که جان کری، وزیر خارجه خود را زودتر از بقیه وزرای خارجه به وین فرستاده است، با شرایط بهتری مواجه است، اما غیبت سرگئی لاوروف با توجه به موضع فرانسه درباره عدم هماهنگی روسیه با دیگر کشورهای 1+5 قابل توجه است.

این گزارش افزود: وزرای خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به جمع مذاکره‌کننده‌ها اضافه خواهنــــد شد، اما غیبت لاوروف و وانگ یی می‌تواند مضر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها