در حالی که قیمت نان بیش از دو سال است متناسب با رشد هزینه‌ها اصلاح نشده است، برخی نانوایی‌ها ترفندهایی برای جبران هزینه‌هایشان به کار می‌بندند که سبب افزایش غیر رسمی قیمت نان شده است.
کد خبر: ۶۹۳۳۸۴
اصلاح نشدن قیمت؛ افزایش تخلف در نانوایی‌ها

به گزارش خبرنگار ما، با این‌که قیمت نان از 25 ماه گذشته تاکنون ثابت مانده است و دست کم اکنون دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد، با این حال مشاهدات نشان می‌دهد در برخی نانوایی‌ها به طور غیررسمی و به بهانه‌های مختلف قیمت نان بیش از ارقام مصوب به مردم عرضه می‌شود.

بر اساس آخرین مصوبات قانونی قیمت هر عدد نان سنگک با وزن چانه 650 گرم، 600 تومان، هر عدد نان بربری با وزن چانه 600 گرم 500 تومان، بهای هر عدد نان تافتون با وزن چانه 280 گرم 300 تومان و قیمت نان لواش با وزن چانه 170 گرم 160 تومان است.

با این حال موارد زیادی مشاهده شده است که برخی نانوایی‌ها نان خود را به قیمت‌های بالاتری از این ارقام عرضه می‌کنند که گاه 150 تا 200 تومان بالاتر از قیمت‌های مصوب است.

این نانوایی‌ها برای گران فروختن نان خود علت‌هایی چون اضافه کردن کنجد یا به اصطلاح کنجد دورو یا افزایش وزن چانه خمیر، بیش از مقدار مصوب قانونی بیان می‌کنند.

همچنین پخت نان سفارشی یا نان بزرگ​تر از اندازه معمول علتی دیگر برای گرانفروشی نان ذکر می‌شود. این موضوع باعث نوعی بی‌قانونی و هرج و مرج در قیمت نان شده و باعث متفاوت شدن قیمت‌ها از یک نانوایی تا نانوایی دیگر شده است.

البته این مسائل بیشتر در نانوایی‌های سنگکی قابل مشاهده است و در دیگر نانوایی‌ها به دلیل نوع نان کمتر دیده می‌شود.

مشاهدات عینی خبرنگار جام‌جم حاکی از آن است که نان سنگک در برخی واحدهای صنفی تا 1200 تومان فروخته می‌شود که این قیمت دو برابر قیمت اعلامی است. این اتفاق در ماه رمضان بیشتر مشاهده شده و مردم به دلیل این‌که بیشتر در صف‌های طولانی می‌ایستند حال و حوصله کمتری دارند و نرخ اعلامی از سوی نانوا را می‌پذیرند که دست خالی به خانه باز نگردند.

در همین حال مقامات صنفی وجود چنین آسیب‌ها و بی‌قانونی‌هایی را انکار نمی‌کنند اما می‌گویند وقتی با وجود گذشت دو سال و اجرای مرحله اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها و رشد هزینه‌های مختلف از سوخت گرفته تا دستمزد، قیمت نان اصلاح و مطابق با مولفه‌های اقتصادی افزایش نیافته است شاید طبیعی باشد که برخی نانوایی‌ها برای جبران هزینه‌های خود دست به چنین ترفندهایی بزنند. زیرا درغیاب اصلاح منطقی قیمت‌ها، برخی بداخلاقی‌ها بروز می‌کند.

این در حالی است که چون قانون، میزان و نحوه عرضه نان، وزن خمیر و دیگر استانداردهای پخت نان را روشن کرده تخطی از آن به هر دلیل و گران فروختن نان برای جبران هزینه‌ها لاجرم یک بی‌قانونی آشکار محسوب می‌شود.

در این باره محمدرضا نظرنژاد رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، اعلام کرد که وزن نان سنگک باید نیم کیلو باشد تا کیفیت آن مشخص شود؛ اما متاسفانه کارشناسان در زمان قیمت‌گذاری قیمت این نوع نان را 600 تومان و وزن چانه آن را 650 گرم اعلام کردند. در حالی که وزن چانه نان سنگک باید 750 گرم باشد تا نیم کیلو نان به دست مردم برسد.

وی افزود: برخی مشتریان به نانوا سفارش نان کنجدی می‌دهند، به این دلیل که کنجد کیفیت نان را بالاتر می‌برد و به همین منظور گران‌تر از قیمت مشخص شده به فروش می‌رسد.

او ادامه داد: بیش از دو سال است که قیمت نان ثابت مانده اماهزینه‌هاهر روز رشد کرده‌اند.

این مقام صنفی یکی از دلایل گران فروختن نان از سوی نانوایان سنگکی را تعیین نکردن قیمت ذکر می‌کند. به گفته وی قیمت واقعی نان سنگک 1100 تا 1200 تومان است؛ به این دلیل که نان سنگک برای نانوا 900 تومان تمام می‌شود و به همین دلیل مدت‌هاست که تعداد زیادی از نانوایان ما در حال ضرردهی هستند.

نظرنژاد گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر برای تعیین قیمت جدید با در نظر گرفتن هزینه‎های اضافه شده به صنف نانوا اقدام کند تا قیمت نان در همه جای شهر به صورت واحد عرضه شود.

وی در دفاع از حقوق نانوایان گفت: اگر نان با کیفیت به دست مشتری برسد چه ایرادی دارد که با قیمت بالاتر بفروشند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اضافه کرد که متاسفانه برخی مسئولان تعزیرات به جای این‌که در این صنف رفتار کارشناسی داشته باشند فقط اقدام به جریمه واحد صنفی می‌کنند و این اتفاق به‌وفور مشاهده شده است.

وی اظهار کرد: نان سنگک یکی از نان‌های با کیفیت در کشور است که حتی آب آن هم دارای سبوس است اما به جای این‌که از این صنف حمایت شود هر روز برخی مسئولان تعزیراتی به دلیل گرانفروشی یا کم‌فروشی اقدام به جریمه این واحدهای صنفی می‌کنند.

افزایش قیمت نان در راه است

در همین حال قاسم زراعتیان، نایب رییس اتحادیه نانوایان در خصوص افزایش قیمت نان اظهار بی‌‌اطلاعی کرد و گفت: این موضوع در نانوایی‌های زیر نظر اتحادیه مشاهده نشده است.

وی افزود: افزایش قیمت نان ممکن است بعد از ماه مبارک رمضان صورت گیرد، اماموضوع همچنان در دست بررسی است و تاکنون چیزی به ما اعلام نکرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها