رییس کمیسیون اطلاعات مجلس سنای آمریکا:

تهران بازیگر اصلی عراق است نه واشنگتن

« داین فینستاین» رییس کمیسیون اطلاعات در مجلس سنای آمریکا، بازیگر اصلی تحولات عراق را ایران دانست نه آمریکا و در همین راستا، از مقامهای کشورش خواست ایران را به اعمال نفوذ بر بغداد برای حل بحران این کشور تشویق کنند. وی همچنین داعش را یک گروه خطرناک، شرور و وحشی خواند و تاکید کرد که باید پیشروی آنها در عراق متوقف شود.
کد خبر: ۶۹۰۴۸۰
تهران بازیگر اصلی عراق است نه واشنگتن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه المسله عراق، فینستاین گفت که ایران بازیگر اصلی در عراق است و نه ایالات متحده آمریکا.

این مقام آمریکایی که با شبکه بی بی سی گفتگو کرده است در پایگاه اینترنتی خود می نویسد: سازمان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خطرناک است و هر پیشرفتی که این گروه در خاک عراق داشته باشد، خود خطرناکترین تحول در بحران عراق است.

رییس کمیسیون اطلاعات در مجلس سنای آمریکا افزود: گمان نمی کنم کسی انتظار چنین موفقیت هایی (از داعش) را در مناطق سنی نشین داشت، بنابراین این جماعت بی نهایت خطرناک، شرور و وحشی است.

وی از اوباما خواست «دیگر نیروی زمینی به عراق نفرستد.»

رییس کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا افزود: ایران و نه ایالات متحده آمریکا می تواند بازیگر اصلی در بحران عراق باشد و سران ایرانی باید به نوری المالکی فشار بیاورند که پایگاه حکومتی خود را با افزایش (سهم) سنی ها و کردها توسعه دهد.

این سناتور آمریکایی که تلاش می کرد نقش مذهب را در بحران عراق پررنگ نشان دهد، تصریح کرد: موضوع، مرتبط با شیعه است و باید بگویم که ایران به عنوان کشوری شیعی در منطقه باید در حل بحران کمک کند.

وی افزود: به نظر من ایران می تواند فشارهای شدیدی را وارد کند تا در تشکیل مجدد دولت عراق دست همکاری این دولت به سوی کردها در شمال و اهل سنت در مرکز کشور دراز شود و شیعیان هم راضی شوند. تحقق این امر دشوار اما شدنی است.

اظهارات سناتور آمریکایی اینگونه القا می کند که دولت عراق نگاه فرقه ای و شیعی-سنی به عراق دارد این در حالی است که دولت نوری المالکی از تمامی رژیم های عربی منطقه در توجه به حقوق اقلیت ها حساس تر بوده است و تقسیم مناصب آن همواره در چارچوب توافق بین گروه های مذهبی و سیاسی کشور صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها