ساخت و ساز غیرمجاز در گلدشت

وقتی جای درختان سیب، «ویلا» سبز می شود

منطقه گردشگری گلدشت و ونایی از جمله مناطق گردشگری بروجرد هستند که این روزها افراد سودجو با ساخت و سازهای غیر مجاز باغهای میوه این منطقه را تخریب کرده و بجای آن ویلاهای چند طبقه می سازند تا نفس این منطقه هر روز بیشتر گرفته شود.
کد خبر: ۶۸۷۸۹۰
وقتی جای درختان سیب، «ویلا» سبز می شود

ساخت و ساز غیر مجاز برخی افراد سودجو در منطقه گردشگری گلدشت بروجرد انتقادات مسئولان و دوستداران طبیعت در این شهرستان را به همراه داشته است، موضوعی که هر روز بر ابعاد و گستردگی آن افزوده می شود.

منطقه دیدنی و جذاب گلدشت طی سالیان گذشته با ورود افراد سودجو مورد هجمه قرار گرفته و روزبه روز با تخریب درختان این منطقه ویلاهای بزرگی ساخته می شود که استمرار این روند برای مردم و گردشگران قابل قبول نیست.

گلدشت بروجرد که روزی به دیار باغات سرخ و سبز سیب و دشت شکوفه های خوشرنگ شهرت ملی داشت حال شاهد گسترش هر روزه ویلاهایی است که جا پای درختان سیب می گذارند.

منطقه گردشگری از عیار افتاد

امام جمعه بروجرد با انتقاد از وضعیت کنونی منطقه گردشگری گلدشت، گفت: ورود برخی افراد به منظور ساخت و ساز ویلا و ساختمان های مختلف در منطقه گلدشت این منطقه را از جذابیت گذشته محروم کرده است.

حجت الاسلام حسن ترابی افزود: در گذشته این منطقه با وجود درختان میوه و متنوع خود صاحب نام بوده است که متاسفانه مشاهده می شود با تخریب منطقه و قطع درختان از جذابیت افتاده است و گردشگران هنگام ورود به جای دیدن درخت و فضای سبز با ویلاها و ساختمانهای نوساز مواجه می شود.

حجت الاسلام ترابی با بیان اینکه امروزه انسان با دیدن منطقه گلدشت بروجرد دلش می گیرد، افزود: برخی افراد بدون در نظر گرفتن حق دیگران زمین های زراعی و کشاورزی را به مناطق مسکونی تبدیل کرده اند.

چرا از اقدام سودجویان جلوگیری نمی شود

وی با ابراز نارضایتی از اینکه معلوم نیست چرا از اقدام این افراد جلوگیری نمی شود، گفت: ایجاد ویلاهای متنوع در منطقه گلدشت روزبروز بیشتر می شود که می طلبد در این راستا مسئولان امر عنایت ویژه داشته باشند.

امام جمعه بروجرد افزود: اگر نظارت نباشد در سال های آینده گلدشت بروجرد نیز به طور کامل تخریب شده و ساخت و سازها جای سرسبزی این منطقه را خواهد گرفت.

وی گفت: نباید اجازه بدهیم افراد سود جو به خاطر منافع زودگذر منابع ملی شهرستان را از بین ببرند زیرا منطقه گلدشت و ونایی از مناطق توریستی و گردشگری بروجرد است که مسئولان باید برای حفاظت آنها اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام ترابی افزود: در جاده منطقه گردشگری ونایی بروجرد نیز مکانهایی ساخته شده است که برخی از آنها به دلیل فعالیت غیر مجاز درشورای تامین شهرستان مورد بررسی قرار گرفتند و متخلفان شناسایی شدند و واحدهای آنها پلمپ شد.

همکاری بین بخشی برای مقابله با سودجویان ضروری است

این سخنان در حالی مطرح می شود که مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز گفت: برای جلوگیری از فعالیت غیر مجاز افراد سودجو در مناطق گلدشت و ونایی بروجرد باید همه دستگاههای متولی با یکدیگر هماهنگ باشند.

رضا امینی افزود: بیش از 80 درصد از جاده منطقه گردشگری ونایی در حریم راه و شهرسازی قرار دارد که در زمینه رفع مسائل و مشکلات آن باید این اداره وارد عمل شود.

وی گفت: تا کنون 13 پرونده قضایی مربوط به فعالیت و ساخت و ساز غیر مجاز در مسیر جاده ونایی بروجرد را به دادگاه ارسال کرده ایم و منتظر گرفتن احکام قضایی آنها هستیم.

امینی افزود: در سال گذشته طرحی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه گلدشت بروجرد کلید خورد که متاسفانه دستگاههای مربوطه دراجرای این طرح همکاری نکردند که انتظار می رود تعامل جدی در این زمینه به وجود آید.

اقدامات چندانی برای ساماندهی منطقه گردشگری گلدشت صورت نگرفته است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد نیز پیش از این در این خصوص، گفته بود: به دنبال ایجاد منطقه گردشگری ونایی و گلدشت در سالهای گذشته چندین بار طرح ویژه ساماندهی منطقه گلدشت نیز مطرح شده است.

حجت الله یارمحمدی بر ضرورت همکاری دستگاههای مختلف برای ساماندهی منطقه گردشگری گلدشت بروجرد تاکید کرده و افزود: تاکنون به دلیل بین بخشی قرار گرفتن طرح ساماندهی منطقه گردشگری گلدشت اقدامات چندانی صورت نگرفته است.

وی یادآور می شود: دستگاههایی مانند میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور آب، شهرداری و... در رابطه با ساماندهی این منطقه گردشگری نقش دارند که هر کدام به سهم خود باید در اجرای طرح ساماندهی منطقه گلدشت بروجرد تلاش و برنامه ریزی کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد معتقد است که برای اجرای این طرح باید یک متولی خاص انتخاب شود تا بتوان به یک مصوبه عملی دست پیدا کرد و طرح ساماندهی منطقه گردشگری گلدشت بروجرد نیز هر چه زودتر اجرایی شود.

همه دستگاههای مرتبط پای کار بیایند

بنا بر این گزارش، گلدشت ناحیه ییلاقی شهرستان بروجرد به حساب می آید که مهمان نوازی روستائیان خونگرم و زیبایی های منحصر به فرد این منطقه باعث شده تا این ناحیه در فصول بهار و تابستان به خصوص در ایام تعطیل شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بروجرد و مسافران و گردشگران باشد.

در این دره آبرفتی چشمه ها و سرابهای گوناگونی جاری است که آب این چشمه ها از ذوب برفهای قلل کوه گرین تامین شده و در نهایت باعث روان شدن رودخانه ای دائمی در این ناحیه شده است.

دو طرف جاده گلدشت بروجرد مملو از باغ‌های سیب است به طوریکه در فصل بهار شکوفه‌های درختان چشم هر رهگذری را به خود خیره کرده و انتهای این باغها نیز به رودخانه پر آب گلرود ختم می‌شود.

گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوههای سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز و تا کپرگه ادامه دارد. این منطقه مشتمل بر چندین روستا است که روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه وکپرگه از جمله روستاهای مهم این منطقه گردشگری هستند. دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول 12 کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکانپذیر است.

همه این زیبایی ها طی سالهای اخیر با طمع سودجویان در منطقه و استمرار ساخت و سازهای غیرمجاز مورد هجمه قرار گرفته تا نگرانیهایی در زمینه ساماندهی این منطقه گردشگری وجود داشته باشد که امید می رود دستگاههای مرتبط با یک همکاری بین بخشی گامی موثر در این زمینه بردارند.

به هر روی به نظر می رسد مسئولان با ایجاد واحدهای خدماتی و توریستی در منطقه گلدشت و ونایی مخالف نیستند ولی اگر روند فعالیت ها و ساخت و سازها در این زمینه منجر به تخریب منطقه گردشگری شده و جاذبه های این محل بکر را تحت الشعاع قرار دهد نباید به راحتی از کنار این وضعیت عبور کرد و در این راستا انتظار می رود مسئولان برای رفع این مشکلات چاره اندیشی جدی کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها