روحانی در کنگره بین المللی امام حسن مجتبی (ع):

نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری امروز یکشنبه در کنگره بین المللی امام حسن مجتبی (ع) ، نرمش قهرمانانه را سخت تر از جهاد قهرمانانه خواند و تصریح کرد که عاقبت بینی و تدبیر ، عافیت طلبی نیست.
کد خبر: ۶۸۶۹۵۷
نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری روحانی با اشاره به اینکه در جهاد و در مبارزه هم پیروزی حق و هم پیروزی شخص، به یک معنا مسجل می شود، گفت: آنکه برای رضای خدا جهاد می کند و خون و جان می دهد هم حق را پیروز ساخته و هم شخص او پیروز میدان شده است اما گاهی در جهاد حق پیروز می شود اما شخص در تنگنا و فشار قرار میگیرد. در صلح و قرارداد صلح و نرمش پیروزی حق کاملا مشهود است اما شخص را در منگنه فشار قرار می دهد. اینجاست که اجر بیشتری برای این فرد محاسبه می شود.

رئیس جمهور گفت: در جنگ بدر و احد هم حق پیروز شد هم مسلمانان پیروزی شخص پیامبر را تبریک گفتند اما در صلح حدیبیه حق پیروز شد ولی عده ای کوته نظر در برابر شخص پیامبر (ص) زبان به اعتراض گشودند که چرا این ماده را در قرارداد ثبت کردی چرا کلمه رسول الله حذف شد و چیزی نگفتید؟ چرا قول داده بودید به زیارت خانه خدا می رویم و سر بتراشید و حالا برمی گردیم؟ چرا این همه عقب نشینی می کنید؟

روحانی تاکید کرد: کوته نظران عاقبت بینی را گاهی عافیت طلبی می دیدند این در حالی است که عاقبت بینی و تدبیر عافیت طلبی نیست اما در این خصوص گاهی حتی بزرگان و صحابه عظیم الشان پیامبر نیز دچار حیرت و تعجب می شوند و حتی تقاضای مرگ می کنند و این نشان می دهد که شجاعت در صلح به مراتب بالاتر از شجاعت در جنگ است.

رئیس جمهور گفت: ما در تمام زندگی امام راحل آشکارا دیدیم او فرمانده میدان جنگ بود و روزی هم مسیر صلح را برگزید اما در زمان جنگ از نظر روحی او راحت بود و در هنگام قبول صلح فشارها بسیار شد.

روحانی گفت: امام مجتبی (ع) در پیروی از راه پیامبر عظیم الشان و صلح حدیبیه صلحی را برگزید که هم حق دماء مسلمین و هم وحدت و اتحاد در جهان اسلام در برابر روزی که کل دنیا اسلام را تهدید می کرد ، تامین کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه صلح به معنای در نظر داشتن هدف و آرمانی برتر و والاتر است تصریح کرد: این آرمان ممکن است برای برخی از افراد مشهود و آشکار نباشد. صلح برای آن امامی است که پشت پرده را به خوبی می بیند و پیش بینی می کند اما افراد تنگ نظر نه تنها پشت پرده که روی پرده را نیز خوب نمی بینند.

وی گفت: گاهی برخی افراطیون حتی در کنار پیامبر (ص) و امام (ع) نیز نمی توانند راه مدارا را ببینند و لمس کنند و بدان پایبند باشند لذا زبان به گله و اعتراض می گشایند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ما نیازمند بازخوانی زندگی ائمه هدی هستیم تا در عقلانیت، تدبیر، میانه روی و اعتدال را بیاموزیم زیرا عمل امام نشان داد که در مقاطعی از تاریخ اسلام مدارا در برابر افکار دیگران تا چه حد اهمیت دارد .

روحانی توضیح داد مدارا کردن و با لحن ملایم با دیگران سخن گفتن به معنای آن نیست که حقی زیر پا گذاشته شود، سکوت همواره معنایش این نیست که فردی در برابر راه ناحق تسلیم شده باشد اما تشخیص و تفکیک این موضوع هم به تفکر و تدبر و هم به سعه صدر و حوصله نیاز دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: درباره امام حسن مجتبی (ع) به اعتقاد من زیباترین تعبیر را مقام معظم رهبری دارد که صلح امام حسن (ع) را شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ می نامند ، نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است و امام حسن(ع) سبط النبی این قهرمانی و شجاعت را برگزید.

روحانی گفت: ما امروز نیازمند به ادامه دادن راه و مسیر امام حسن مجتبی که راه وحدت صلح و ثبات در جهان اسلام است می باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادثی که در دنیای اسلام می گذرد ، گفت: امروز متاسفانه وحوشی که بر خون مسلمانان تشنه اند کودکان را سر می برند، دختران جوان را به عنوان برده می برند و حرمت هیچ چیز را نگاه نمی دارند و خود را به عنوان جهادی و اجرا کننده قرآن و اسلام معرفی می کنند و این درد و مصیبت بزرگی است.

رئیس جمهور گفت: امروز روز غم برای مسلمانان و روز شادی برای صهیونیست ها است زیرا آنها مسلمانان را به جان هم انداخته اند و از این کشتار و خونریزی لذت می برند و در این حال بر مردم غزه می تازند و فضایی را به وجود آورده اند که هیچ کس به فکر فلسطین، قدس و فلسطینیان بی گناه نباشد.

روحانی با بیان اینکه این کشتار در دنیای اسلام از افغانستان تا پاکستان تا سوریه و عراق در حال انجام است و متاسفانه این اعمال وقیح تحت لوای پرچمی که در آن کلمه «لا اله الا الله» نقش بسته انجام می شود اما آنها معبودی جز شیطان ندارند و پرچم آنها لا اله الا شیطان است.

وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت در دنیای اسلام نیازمندیم و مسلمانان باید ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم صلح حسنی و به حرمت زاده ماه رمضان که برای وحدت مسلمانان محنت، فشار و زخم زبان را به جان خرید ، در کنار هم قرار گیرند.

روحانی از همه علما، اندیشمندان، احزاب، گروه های اسلامی ، سازمان های مردم نهاد اسلامی، علمای بزرگ اهل سنت و شیعه خواست تا یک حرکت فرامذهبی در دنیای اسلام علیه توحش، خشونت و آدمکشی به راه بیندازند تا ندای صلح و وحدت را بر فریادهای افراط و تکفیر پیشی گیرد.

رئیس جمهور گفت: ما باید کاری کنیم که فریاد همبستگی و صلح مسلمانان بر صدای خشونت طلبان که به دنبال خشونت فکری، فرهنگی و عملی هستند، تفوق گیرد. همه باید در برابر افراط و خشونت بایستیم و بدانیم که واژه صلح الخیر فقط مخصوص دعوای زن و شوهرها و خانواده ها نیست بلکه کلمه عام است که باید مسلمانان آن را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه رشته ولایت، سرپرستی و محبت میان همه دنیای اسلام باید برقرار شود، خطاب به کشورهای اسلامی و کسانی که متاسفانه با دلارهای نفتی به تروریست ها کمک می کنند، گفت: به شما توصیه و تاکید می کنم بدانید فردا نوبت شماست فکر نکنید این وحشی های تروریست را که به جان دیگران انداخته اید، به خونریزی و آدمکشی در سایر نقاط دست نخواهند زد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بین شیعه و سنی در دنیای اسلام تفرقه وجود ندارد ما برادر یکدیگر هستیم و سالها و قرن ها شیعه و سنی در عراق ، ایران، سوریه ، لبنان، شمال آفریقا و سرتاسر دنیای اسلام با برادری و اخوت زندگی کرده اند و در مساجد پشت سر یک امام به نماز ایستاده اند.

دکتر روحانی پرسید چرا به ناحق همزیستی مسالمت آمیزی را که نعمت خداوند است می خواهید نابود کنید؟ چرا می خواهید صهیونیست ها و ابرقدرت های جنایتکار شب خواب راحت داشته باشند و خانواده مسلمانان از ترس از ترور در سرمای زمستان و گرمای تابستان آواره و سرگردان باشند؟

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید همه یک صدا صلح رمضانی را فریاد بزنیم و به حرمت ماه تقوا و ماه نزول قرآن در کنار هم قرار بگیریم ،ابراز امیدواری کرد به برکت این ماه افراط گرایان و تروریست ها منزوی شده و همه مسلمانان دست در دست یکدیگر قرار دهند تا خشونت در دنیای اسلام پایان یابد و جشن صلح و اتحاد برگزار شود.

روحانی با اشاره به احادیثی در خصوص جایگاه و منزلت امیرالمومنین(ع)، فاطمه زهرا (س) و امام حسن و امام حسین(ع) گفت: عشق به اهل بیت به عنوان یک اصل قرآنی می تواند عامل وحدت میان مسلمانان باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ویژگی های مشترک اهل سنت و شیعیان خاطر نشان کرد: کسی نباید تصور کند که اهل بیت (ع) و عشق به خاندان رسالت و پیروی از راه و روش آنها عامل جدایی و تفرقه میان مسلمانان است.

روحانی ضمن برشمردن ویژگی های دوران هر یک از ائمه اطهار در طول ۲۵۰ سال گفت: ما می توانیم از نحوه سلوک و رفتار آنها در مقاطع و شرایط و موقعیت های مختلف درس بگیریم.

پیش از سخنان رییس جمهوری حجت الاسلام والمسلمین اختری، رییس کنگره بین المللی سبط النبی امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به ابعاد مختلف زندگی امام دوم شیعیان گفت: تمایز میان خط اسلام ناب محمدی با اسلام ناسره از زمان حضرت امام حسن(ع) و مقابله او با معاویه و دودمانش آغاز شد و این امام همام عمر و حیات خود را به مبارزه با تحریف و انحراف و حفاظت از اسلام ناب اختصاص داد.

وی با اشاره به ارائه ۱۳۰ مقاله به این همایش در خصوص جنبه های گوناگون زندگی امام حسن مجتبی (ع) ابراز امیدواری کرد: این همایش دستاوردهای خوبی برای علاقمندان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت و همه جهانیان داشته باشد.

در این مراسم همچنین دانش نامه مجازی مکتب اهل بیت (ع) (ویکی شیعه) توسط رییس جمهوری افتتاح شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شوشتر
Germany
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
۰
۰
احسنت بر شما، دنیای اسلام امروز نیاز مند وحدت است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها