ابوبکر البغدادی، رهبر دولت اسلامی عراق و شام (داعش) چهره‌ای ناشناخته دارد. او تاکنون سعی کرده در انظار ظاهر نشود و اطلاعاتی در ارتباط با خود را منتشر نسازد. همین موضوع بر چهره معماگونه او افزوده است. او که در جنایت علیه بشریت از همه جنایتکاران گذشته گوی سبقت را ربوده است اکنون بر صدر گروهی قرار دارد که طی یک هفته هزاران نفر را در عراق کشت و صدها هزار نفر را بی‌خانمان کرد.
کد خبر: ۶۸۶۶۴۸

به گزارش بی‌بی‌سی، فقط دو عکس تائید شده از ابوبکر البغدادی وجود دارد. او برخلاف اسامه بن لادن و ایمن الظواهری، رهبران سابق و فعلی القاعده، پیام‌های ویدئویی صادر نمی‌کند. طبق گزارش‌ها، حتی ستیزه‌جویان تحت امر او هم در باره دیدارهای حضوری با او صحبت نمی‌کنند. چنانچه از تصاویر و گزارش‌ها برمی‌آید تمام اعضای داعش در سوریه و عراق صورت‌هایی پوشیده دارند. گفته می‌شود رهبر داعش در موقع سخنرانی برای فرماندهانش نقاب بر چهره می‌گذارد و به همین علت به «شیخ نامرئی» ملقب شده است.ابومصعب الزرقاوی، یکی از اسلاف او که تا زمان مرگش رهبری یکی از خشن‌ترین گروه‌های جهادی در عراق را بر عهده داشت، یک معرکه‌ گیر برجسته بود، اما سرانجام مخفیگاهش لو رفت. او سال ۲۰۰۶ در جریان یک حمله هوایی نیروهای آمریکایی کشته شد. شبه‌نظامیان داعش قبلا بخش‌هایی از استان انبار عراق را گرفته بودند و حالا شهرهای موصل و تکریت را تصرف کرده‌اند.

تصور می‌شود که بغدادی متولد سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در شمال بغداد باشد. طبق گزارش‌ها، او در زمان حمله آمریکا به عراق سال ۲۰۰۳ از روحانیون مسجد شهر بوده است. برخی بر این باورند که او در زمان حکومت صدام حسین هم یک شبه‌نظامی بوده است. بعضی دیگر می‌گویند که او در خلال چهار سالی که در اردوگاه بوکا زندانی بود، به تندروی روی آورد. اردوگاه بوکا در جنوب عراق جایی بود که آمریکایی‌ها بسیاری از فرماندهان القاعده را در آنجا محبوس می‌کردند.

دولت آمریکا عکسی از فرمانده داعش را منتشر کرد و برای دستگیری او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. او در سال ۲۰۱۰ رهبری القاعده عراق را در دست گرفت. القاعده عراق یکی از گروه‌هایی بود که بعدا داعش را تشکیل دادند. بغدادی در جریان تلاش‌های بی‌سرانجام برای اتحاد با جبهه نصرت در سوریه موقعیت برجسته‌ای پیدا کرد. او با ایمن الظواهری، رهبر القاعده، بیعت نکرده است. ظواهری از داعش خواسته بود روی عراق متمرکز شود و سوریه را به جبهه نصرت بسپارد، اما بغدادی آشکارا از خواسته‌های ایمن الظواهری سرپیچی کرد و بسیاری از مفسران معتقدند که وی به همین دلیل در میان شبه‌نظامیان تحت امرش از جایگاه بالاتری برخوردار است.

البته ایمن الظواهری هنوز هم به واسطه نمایندگان و روابطش در پاکستان، شبه‌جزیره عربستان و شمال آفریقا از قدرت زیادی برخوردار است، اما بغدادی به انضباط و سازماندهی بالا و مهارت بی‌رحمانه در مدیریت میدان جنگ معروف است و تحلیلگران می‌گویند این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سازمان او برای جهادی‌های جوان بیشتر از سازمان تحت امر ایمن الظواهری عالم دینی جذابیت داشته باشد.

در اکتبر ۲۰۱۱ (مهر ۱۳۹۰)، آمریکا رسما بغدادی را تروریست خواند و برای هر گونه اطلاعاتی که به دستگیری یا مرگ او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. در شرح این جایزه به اسامی پیشین بغدادی، از جمله ابو دعا و دکتر ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرایی هم اشاره شده است. علاوه بر ابهامات موجود درباره هویت واقعی بغدادی، محل استقرار او هم مشخص نیست. طبق برخی گزارش‌ها او در شهر رقه سوریه مستقر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها