روحانی: ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد

هشدار رئیس‌جمهور به تروریست‌ها در عراق

رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات عراق و اقدامات تروریستی گروه داعش گفت: در زمینه اعتاب مقدسه، حرم امامان شیعه(ع)، کربلا، نجف، کاظمین و سامرای عزیز به همه ابرقدرت‌ها و مزدورانشان و آدمکشان و تروریست‌ها اعلام می‌کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
کد خبر: ۶۸۵۸۴۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن روحانی که در جمع پرشور مردم خرم‌آباد در استادیوم اصلی این شهر صحبت می‌کرد، افزود: مردم، طومارهای فراوانی نوشته‌اند و درخواست کرده‌اند بروند از حرم ائمه اطهار(ع) دفاع کنند و تروریست‌ها را سر جای خود بنشانند.

وی اضافه کرد: من به مردم عزیز ایران عرض می‌کنم نیروهای ایثارگر و فداکار از شیعه، سنی و کرد در سراسر عراق، فراوان و آماده ایثار و فداکاری‌اند و این گروهک‌ها و کسانی را که پشتیبان آنان هستند چه در منطقه و چه در سطح جهان، سر جای خودشان خواهند نشاند.

تاکید بر تعامل درست و سازنده در سیاست خارجی

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت مساله سیاست خارجی افزود: این دولت در مسیر تعامل صحیح، درست و سازنده با دیگر کشورها بویژه همسایگان در چارچوب منافع ملی و حقوق ملت ایران قدم برداشته است و قدم برخواهد داشت.

وی گفت: ‌به ملت ایران قول می‌دهم همان‌طور که تا امروز برای رفع تحریم‌ها و احقاق حقوق در زمینه هسته‌ای قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم، قدم‌های بعدی را نیز برخواهیم داشت.

روحانی افزود: سربازان دیپلماسی شما امروز در خط مقدم در مذاکرات وین در تلاش هستند و اگر دنیا قدر ملت ایران و بزرگواری این ملت و عظمت این ملت و حقوق ملت ایران را بداند به اعتقاد بنده ما براحتی می‌توانیم در زمینه حقوق هسته‌ای ملت ایران و رفع تحریم‌ها قدم‌های اصلی و نهایی را به حول و قوه الهی برداریم.

دولت، مصمم به مهار تورم

روحانی که در اولین روز از سفر استانی خود به لرستان در جمع مردم خرم‌آباد صحبت می‌کرد در بخش دیگری از سخنانش گفت: در شرایط کنونی، دولت مصمم است در زمینه مهار کردن تورم، راه خود را ادامه دهد؛ دولت به وعده‌ای که از روز اول به مردم داده پایبند است و در زمینه مهار کردن تورم، قدم به قدم در مسیری حرکت می‌کند که شرایط را برای زندگی مردم بهبود بخشد.

رئیس‌جمهور گفت: در آغاز این دولت تورم 43 درصد بود که خوشبختانه امروز تورم نقطه به نقطه به 16 درصد رسیده است، زیرا دولت در این زمینه قدم‌های بزرگی برداشته است.

رئیس‌جمهور افزود: دولت در کنار مجلس شورای اسلامی و سایر قوا با رهنمودهای مقام معظم رهبری راه را تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه خواهد داد.

بهبود شرایط سلامت و خدمات بیمه

روحانی گفت: امسال قدم دیگری که برداشته شده است کاهش رنج و بار مردم در زمینه سلامت است و قدم به قدم در زمینه‌ شرایط بیمارستان‌های دولتی برای معالجه مردم، وضع بیمه بیماران صعب‌العلاج و بیماری‌های خاص حرکت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: ما همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و ارزش دفترچه‌های بیمه را بالا بردیم و در ماه‌ها و سال‌های آینده این راه را ادامه خواهیم داد.

گام‌های نخست در عرصه رونق تولید و حل اشتغال

روحانی افزود: در زمینه تولید، اولین قدم‌ها را برداشته‌ایم و در همین استان لرستان در طول ده ماه گذشته، 2600 میلیارد تومان برای رونق مصرف شده است.وی اظهار کرد: ما به سمت رونق حرکت خواهیم کرد و تا کسب و کار رونق نیابد و شغل برای جوان‌ها نباشد مساله بیکاری حل نخواهد شد.

اهمیت رسیدگی به مشکلات زیست‌محیطی

روحانی در ادامه افزود: مساله دیگر، مساله محیط زیست است و ما مشکلات جنگل‌های زاگرس را در نظر داریم و البته مشکل در لرستان کمتر و در ایلام بیشتر است.

وی گفت: در بازدید از ارتفاعات ایلام و جنگل‌ها، مشکلات را دیدیم و برای درختان بلوط برنامه‌ریزی کردیم و این مشکل زیست‌محیطی را حل خواهیم کرد.رئیس‌جمهور گفت:‌ جنگل‌های بلوط سرمایه بزرگ زاگرس، استان‌های کنار زاگرس و همه ملت ایران است و ان‌شا‌ءالله در این راه قدم‌های بزرگی برخواهیم داشت.

روحانی افزود‌: تنها بحث جنگل‌های بلوط نیست؛ مشکلات فراوانی از نظر زیست‌محیطی وجود دارد که برخی را ما باید برنامه‌ریزی کنیم و برخی دیگر را باید با کمک کشورهای همسایه انجام دهیم.

تکمیل طرح‌های عمرانی

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: نکته دیگری که می‌خواهم بر آن تأکید کنم اقداماتی است که دولت برای استان لرستان مصمم به اجرای آن است.

روحانی افزود: اولین قدم این تصمیمات، آبادانی و توسعه استان و در کنارش اشتغال برای جوانان خواهد بود.

وی گفت: نخستین قدم در زمینه تکمیل سدهایی است که باید طبق برنامه در سال 1393 به بهره‌برداری برسد.

روحانی گفت: در کنار سدهایی که در سال‌های 1393 و 1394 در این استان به اتمام خواهد رسید سدهای دیگری هم در برنامه این سفر اعلام می‌شود که براساس برنامه، کار ساخت و تکمیل آنها ادامه خواهد یافت.

تامین 100 درصدی اعتبارات عمرانی مصوب استان

رئیس‌جمهور به مردم استان لرستان گفت: تمام اعتباراتی که در بودجه امسال برای طرح‌های عمرانی این استان در قانون بودجه آمده است از سوی دولت تخصیص داده خواهد شد و این قدم بسیار مهمی برای توسعه استان خواهد بود.

وی افزود: طرح‌های دیگری هم هست که در بودجه امسال پیش‌بینی نشده است، شامل 79 طرح به ارزش 610 میلیارد تومان که در شورای اداری استان مطرح خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: در گزارشی اعلام شده است که 12ـ11 درصد ظرفیت واحدهای صنعتی فعال است.

روحانی گفت: در اینجا برای اشتغال جوانان نیز قول می‌دهم که واحدهای تولیدی استان که یا کلا فعال نیست یا درصد کمی از آنها فعال است احیا شود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که شرایط بسیار خوبی برای اشتغال در این استان به وجود خواهیم آورد، اظهار کرد: یک میلیارد و 800‌میلیون دلار از امکانات صندوق توسعه را در اختیار واحدها برای سرمایه در گردش قرار خواهیم داد تا واحدهای صنعتی در استان یکی پس از دیگری فعال و زمینه اشتغال فراهم شود.

روحانی افزود: نکته مهمی را برای سرمایه‌داران و کارآفرینان مطرح می‌کنم و آن این است که صندوق توسعه ملی برای تسهیلات در این استان تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته است و برای بنگاه‌های کشاورزی تسهیلات با نرخ 11 درصد، صنعتی 16 درصد و گردشگری 12 درصد پرداخت خواهد کرد که می‌تواند زمینه اشتغال را فراهم آورد.

لزوم توجه به آثار تاریخی و طبیعی لرستان

رئیس‌جمهور گفت: این استان دارای آثار تاریخی ارزشمند و طبیعی جذاب است که بر این اساس سازمان گردشگری تسهیلاتی را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم‌می‌کند.

روحانی افزود: در این سفر تصمیمات مهمی برای توسعه و استفاده استان گرفته خواهد شد که مردم در سال‌های 1393 و 1394 شاهد تحولات مثبتی خواهند بود. وی اضافه کرد: این تصمیمات در زمینه اقدامات زیربنایی و رفاهی از جمله ساخت بیمارستان، جاده، هتل و راه‌اندازی شهرک‌ها همچنین ساخت شهرک صنعتی پتروشیمی است که موجب اشتغال فراوان خواهد شد.

باید روستاها را احیا کنیم

رئیس‌جمهور همچنین در جمع عشایر و روستاییان این استان تاکید کرد که باید روستاها را احیا و فعال کنیم و از سوی دیگر باید دولت کمک کند تا مشکلات روستاییان برطرف شود.

به گزارش ایسنا، روحانی گفت: ما دلمان می‌خواهد فرهنگ صمیمیت، برادری، ایثار و فداکاری به عنوان شاخصه بلند فرهنگ عشایر و روستاییان همواره ادامه پیدا کند. باید این ویژگی‌های ارزشمند اخلاقی و فرهنگی را همیشه نگه داریم و از آن پاسداری کنیم.

روحانی با بیان این‌که در کنار مساله فرهنگ همواره روستاییان و عشایر تولیدگر بوده‌اند و در واقع روستاییان عموما تولیدکننده و شهری‌ها وارد کننده بوده‌اند، ادامه داد: در تجارت شهر و روستا، همواره روستاییان در این تجارت توفیق داشته‌اند، گرچه ممکن است امروز شرایط کمی متفاوت شده باشد و ما باید اشکال مساله را پیدا کنیم.وی با بیان این‌که تخلیه روستاها، کاهش جمعیت در آن یا حرکت روستاییان به شهر، خبر خوشی برای کشور نبوده و نیست، اظهار کرد: این خبر به معنای آن است که بخشی از تولید تعطیل شده و روستایی مولد و فعال در کشاورزی و دامپروری و دیگر زمینه‌های تولیدی به یک کارگر ساده تبدیل می‌شود، از‌سوی دیگر این مهاجرت سبب افزوده شدن بار شهرها می‌شود و تولید را کاهش می‌دهد.رئیس‌جمهور گفت: برای احیای این روستاها و فعال تر شدن جوانان آنها باید شرایط و زمینه را برای کشاورزی و دامپروری فراهم کنیم.

روحانی با اشاره به رواج دامپروری سنتی در بین روستاییان و عشایر تصریح کرد: ممکن است دیگر دامپروری سنتی پاسخگوی درآمد عشایر و روستایی نباشد و نیاز کشور را تامین نکند، ما در این سفر با اتخاذ تصمیماتی به دنبال آن هستیم که دامپروری مدرن را وارد این استان کنیم.

فیروزآبادی: همکاری ایران و آمریکا هرگز اتفاق نمی‌افتد

همزمان با هشدار دیروز رئیس‌جمهور کشورمان به تروریست‌های داعش و حامیانشان، برخی دیگر از مقامات ایرانی نیز به اقدامات تروریستی این گروه و اخبار مطرح شده در روزهای اخیر مبنی بر احتمال همکاری نظامی ایران و آمریکا برای حل بحران عراق واکنش نشان دادند.

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، دیروز در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم رمضان بشردوست، پدر همسر فرمانده کل سپاه، با حضور در جمع خبرنگاران، درباره مسائل این روزهای عراق و برخی اظهارنظرهای خارجی مبنی بر حضور ایران در این کشور و احتمال همکاری با آمریکا تاکید کرد: نیازی به حضور نیروهای ایرانی در عراق نیست و همکاری ایران و آمریکا هم هرگز اتفاق نمی‌افتد و اصلا معنا ندارد.

وی گرفتن استان نینوا در عراق توسط داعش را یک عمل از قبل سازش شده دانست و افزود: انجام چنین کارهایی به معنی یک عملیات نظامی شجاعانه نیست.

فیروزآبادی افزود: داعش، نتیجه اقدامات خانم کلینتون است؛ آنها از کشورهای منطقه پول جمع کرده و زمینه‌سازی کردند تا تکفیری‌ها و جوانان بی‌اطلاع مسلمان را که انگیزه‌های جهادی داشتند جمع کنند و تحت فرماندهی بعثی‌های فرار کرده از ارتش عراق قرار دهند؛ جنایتکارانی که امروز خودشان توان جنگیدن ندارند، جوانان هجده تا بیست ساله را به‌کار گرفته‌اند.وی تصریح کرد: داعش حرکت اسرائیل و آمریکا برای ایجاد حاشیه امن برای صهیونیست‌ها در برابر نیروهای مقاومت در منطقه است و اقدامات اخیر آنها عکس‌العملی بود در برابر پیروزی‌های بشار اسد در سوریه و حضور عظیم مردم این کشور در انتخابات و نیز پیروزی انقلابیون در عراق.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: از آنجا که تفکر آنها، تفکر جاهلیت بنی‌امیه است، با همان تفکر با مومنان و مسلمانان برخورد می‌کنند و البته روش وحشیانه آنها، بیشتر هوچی‌گری است تا جنگ.فیروزآبادی ادامه داد: حرکت نسنجیده و از روی عصبانیت داعش باعث شد رهبران مذهبی و فکری عراق متحد شوند و اختلافات جزئی را کنار بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از حکم جهاد آیت‌الله سیستانی و اعلام رهبر سنی‌های عراق، جمعیت عظیمی از جوانان عراقی در صحنه حاضر شدند.

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تذکر اخیرش به رسانه‌ها نیز گفت: تذکر بنده، تذکر به همه رسانه‌ها و یک بحث راهبردی بود، چرا که رسانه‌ها باید با دید راهبردی به مسائل کشور نگاه کنند و اصول اصلی انقلاب را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: من به‌خاطر این‌که نگویند سیاسی صحبت کرده‌ام، گفتم رسانه‌های نیروهای مسلح هم تخلفاتی دارند که اگر رفع نشود با آن برخورد می‌شود که خوشبختانه بعد از آن، مقامات سپاه اقدامات جدی برای اصلاح امور رسانه‌ای انجام دادند.

ایران حاضر نیست در کنار آمریکا برای مقابله با داعش قرار بگیرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم دیروز در حاشیه مراسم ختم پدر همسر فرمانده سپاه درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در برابر داعش گفت: ایران حاضر نیست در برابر آمریکا قرار بگیرد.

محسن رضایی با اشاره به اقدامات گروهک تروریستی داعش در عراق گفت: آمریکا، اسرائیل و عربستان به دلیل بن‌بستی که در برابر موج بیداری اسلامی با آن مواجه شدند این جریان تند تکفیری را به وجود آوردند تا بیداری اسلامی را مهار کنند و از احساسات و تعصبات کور به نفع خودشان بهره ببرند.

رضایی ادامه داد: داعش طرح حساب‌شده‌ای است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا،‌ اسرائیل و برخی کشورهای منطقه طراحی کرده‌اند تا دست به توطئه ناجوانمردانه بزنند و کارهایی که داعش کرده هیتلر انجام نداده است.

وی همچنین به نقش ترکیه در این ماجرا اشاره و تصریح کرد: ترکیه در جریان حرکت داعش بوده ولی میزان نقش آنها مشخص نیست.

تاکید انگلیس بر همکاری با ایران درباره عراق

چند روز پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیران امورخارجه انگلیس و ایران درباره عراق، نخست‌وزیر انگلیس در مجلس این کشور بر اهمیت همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات عراق تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دیوید کامرون گفت: انگلیس در‌صدد است با ایران نیز همچون دیگر دولت‌های منطقه، مطابق قانون و به منظور بازگرداندن امنیت و آرامش به عراق همکاری کند.وی تاکید کرد: با دولت‌های حامی گروه‌های افراطی نیز گفت‌وگو شده است تا حمایت از مخالفان دولت سوریه فقط به گروه‌های میانه‌رو معطوف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها