سخنگوی وزارت خارجه اولویت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را تثبیت فعالیت‌های هسته‌ای دانست

افخم: زیاده‌خواهی غرب، تاثیری بر اراده ایران ندارد

همزمان با ادامه مذاکرات دو جانبه ایران با اعضای 1+5 و در شرایطی که وزیر خارجه فرانسه از ضرورت کاهش چشمگیر تعداد سانتریفیوژها در ایران سخن گفته، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز تاکید کرد: زیاده‌خواهی طرف غرب تاثیری بر اراده ایران ندارد.
کد خبر: ۶۸۳۱۱۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری گفت: تیم مذاکره‌کننده ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (دیروز و پریروز) گفت‌وگوهای صریح و جدی با طرف‌های مذاکره انجام داده است که چهارشنبه و پنجشنبه (دیروز و امروز) نیز ادامه می‌یابد.

وی افزود: چارچوب گفت‌وگوهایی که در ژنو با طرف آمریکایی و با حضور نماینده اتحادیه اروپا یعنی معاون خانم اشتون انجام شد کاملا متمرکز بر موضوع هسته‌ای و بسیار صریح، شفاف و جدی و طبق ارزیابی مسئول مذاکره‌کننده ما، این گفت‌وگوها در مجموع، مفید بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: دو طرف تلاش می‌کنند گفت‌وگوهای کارشناسی را مقداری منسجم‌تر و فشرده‌تر انجام دهند تا برخی ابعاد و جزئیات مربوط به موضوعات، بیشتر بررسی و دیدگاه‌ها مبادله شود تا از زمان بهترین استفاده را ببریم.

افخم تاکید کرد: اولویت ما تثبیت حقوق هسته‌ای ایران است و گفت‌وگوها در این چارچوب ادامه دارد.

وی افزود: همچنین با طرف فرانسوی گفت‌وگو کردیم و با طرف روسی در رم گفت‌وگو می‌کنیم و در هر حال پذیرش واقعیت، بخش مهمی از روند جاری است که طرف‌های مذاکره باید در این مسیر بیشتر حرکت کنند.

ضرورت حاکم شدن واقع‌بینی بر روند مذاکرات

سخنگوی وزارت امور خارجه بر حاکم شدن واقع‌بینی بر روند مذاکرات هسته‌ای و پرهیز از زیاده‌خواهی تاکید کرد.

افخم گفت: زیاده‌خواهی‌ها تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران در تثبیت حقوق هسته‌ای خود نخواهد داشت و این موضع صریحی است که همواره در همه ادوار مذاکرات به طرف‌ها منعکس کرده‌ایم. وی افزود: مذاکرات صرفا در چارچوب موضوعات هسته‌ای و زمان‌بندی آن شش ماهه است که از این لحاظ قرار است دو دور دیگر از مذاکرات در وین انجام شود.

افخم گفت: به علت این‌که دو طرف می‌خواهند درباره دیدگاه‌های مورد نظر در زمان فراخ‌تری مذاکره کنند و جزئیات کارشناسی تبادل نظر شود، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای هم پیش‌بینی شده است.

اگر نظر همه کشورها مثل فرانسه بود، شاید مذاکرات منتفی می‌شد

افخم در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر لزوم محدود کردن سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای ایران به عنوان یکی از موارد اختلافی در مذاکرات گفت: چنین اظهارات و ادبیاتی که تاریخ آن گذشته شاید مربوط به پیش از آغاز این دور از مذاکرات و رویکرد جدید مذاکراتی بوده است.

وی با اشاره به بیان این گونه اظهارات در میان بخشی از اعضای 1+5 تاکید کرد: اگر چنین مواضعی مشابه بود، شاید مذاکرات منتفی می‌شد اما قطعا مواضع مختلف و تقریبا مشابهی وجود دارد که امیدواریم در روند مذاکرات، دیدگاه‌ها نزدیک‌تر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همواره اعلام کرده‌ایم ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توهمی بیش نیست که باید کنار گذاشته شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان مذاکره دوجانبه با دو هیات چینی و انگلیسی گفت: گفت‌وگوها درباره مذاکره با دیگر اعضای 1+5 در حال اجراست که به محض تنظیم برنامه در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افخم با اشاره به مذاکرات دوجانبه با هیات‌های آمریکایی، فرانسوی و روسی افزود: مذاکره با طرف آلمانی نیز هفته آینده انجام می‌شود.

تاکید بر مقابله جهانی با تروریسم

سخنگوی وزارت امورخارجه در بخش دیگری از نشست خبری دیروز بر مشارکت منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با پدیده تروریسم تاکید کرد. افخم گفت: چند روز پیش برخی عملیات تروریستی در مناطق مختلف عراق صورت گرفت و شهرهایی را هدف حمله قرار دادند اما با اقدام خوب ارتش، مردم و پلیس این کشور، تروریست‌ها تقریبا مهار شدند.

وی ابراز امیدواری کرد که در چارچوب همکاری و انسجام مجموعه گروه‌های عراقی و وحدت ملی، موضوع تروریسم در این کشور حل و فصل و فعالیت‌های تروریست‌ها متوقف شود.

افخم گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار داده است که خطر تروریسم محدود به یک منطقه نیست بلکه فراتر از کشورها گسترش خواهد یافت که متاسفانه امروز شاهدیم این اقدامات با حمایت حامیان تروریست‌ها در عراق گسترش یافته است.

سفارتخانه ها؛ پیگیر اموال بابک زنجانی در خارج

سخنگوی وزارت امور خارجه از پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

وی گفت: بر اساس اطلاعاتی که مسئولان کشور در اختیار وزارت امور خارجه قرار داده‌اند فعالیت‌هایی در این زمینه با برخی نمایندگی‌ها در خارج از کشور انجام داده‌ایم.

وی افزود: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برخی از مسئولیت‌ها و پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج از کشور را به وزارت امور خارجه محول کرده است که در حال پیگیری موضوع هستیم.

افخم پیگیری این موضوع را نیازمند اطلاعات کامل و دقیق دانست و اضافه کرد: پیگیری این موضوع پروسه‌ای است که سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور به آن حساس شده‌اند تا اطلاعاتی را در این باره از دیگر کشورها دریافت کنند.

تور مذاکرات به رم رسید

دیدار دو جانبه هیات‌های مذاکره کننده ایران و فرانسه به سرپرستی سیدعباس عراقچی و دوریویر، نماینده فرانسه در گروه 1+5 دیروز در ژنو برگزار شد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پس از این مذاکرات در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که گفت‌وگوها و تبادل‌نظرها با هیات فرانسوی در فضای مثبتی صورت گرفت، افزود: موضوعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای مورد رایزنی قرار گرفت.عراقچی با بیان این‌که مذاکره با هیات فرانسوی به مدت 3 ساعت و 15 دقیقه در محل اقامتگاه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو برگزار شد، گفت: مشورت‌های دوجانبه طرفین در وین ادامه پیدا خواهد کرد.

هیات جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز عازم شهر رم ‏ایتالیا شد تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ‏‏1+5 نیز به‌طور دوجانبه مذاکره کند. معاونان وزیر خارجه ایران ‏همچنین با همتای ایتالیایی خود گفت‌وگو خواهند کرد. سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در یکی از هتل‌های ژنو با نماینده آمریکا در 1+5 دیدار داشت.قرار است در چارچوب مذاکرات ایران و 1+5 یکشنبه هفته آینده، نماینده آلمان در گروه 1+5 در سفری کوتاه به ایران با سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای دیدار کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه ما خواهان توافقی جامع و قوی با ایران هستیم، گفت: این مذاکرات فقط فرصت مهمی برای تبادل نظرات در جهت مذاکرات آتی 1+5 در وین خواهد بود. این موضوع در طول شش ماه گذشته وحتی پیش از آن درمذاکرات دوجانبه و درکنفرانس‌های دیگر درجریان بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها