رئیس سازمان مبارزه با تروریسم عراق چهارشنبه شب اعلام کرد: نیروهای ویژه این کشور پس از تار و مار کردن عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به « داعش »، کنترل تکریت را به دست گرفته اند.
کد خبر: ۶۸۳۰۴۶
تکریت آزاد شد

پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس عراق از تصرف این شهر به دست شورشیان خبر داده بود .

تکریت دومین مرکز استانی است که طی دو روز تحت تصرف شورشیان بود. تکریت مرکز استان صلاح الدین است و در نیمه راه بین بغداد و موصل-دومین شهر این کشور- قرار دارد. موصل روز سه شنبه تحت کنترل شورشیان درآمد.

در حالی که برخی اخبار از اشغال شبکه تلویزیونی صلاح الدین و شرکت نفت شمال عراق به دست گروه تروریستی داعش خبر می داد، شبکه العراقیه اعلام کرد نیروهای نخبه عراقی ساختمان استانداری صلاح الدین را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کردند و دو خودروی ترویستها را به همراه سرنشینان آن منهدم ساختند.

همچنین به گزارش این شبکه استاندار صلاح الدین عراق ربوده شدن خود را تکذیب کرد و از ثبات اوضاع در سامرا خبر داد.

پیش از این، رسانه های محلی عراق به نقل از منابع غیر رسمی اعلام کرده بودند: تروریست های داعش «احمد عبدالله الجبوری» استاندار صلاح الدین را ربوده و به مکان نامعلومی انتقال داده اند.

نیروهای عراقی با همکاری نیروهای عشایری توانستند شهرستان بیجی را هم از لوث وجود عناصر داعش پاکسازی کنند و اداره پلیس این شهرستان را بار دیگر به کنترل خود دربیاورند.

یک منبع امنیتی گفت نیروهای امنیتی با پشتیبانی نیروهای عشایر توانستند شهرستان بیجی را از عناصر گروه تروریستی داعش پاکسازی کنند و ساختمان اداره پلیس این شهرستان را به تصرف خود در بیاورند. افراد مسلح عضو گروه تروریستی داعش دیروز به مقر هنگ پنجم پلیس در شهرستان بیجی حمله کرده و آن را به تصرف خود درآورده بودند.

ربودن سرکنسول و ۴۸ کارمند کنسولگری ترکیه

خبرگزاری فرانسه از موصل خبر داد تکفیری های داعش کنسولگری ترکیه را در شهر موصل عراق تصرف کردند و سرکنسول ترکیه را به همراه 48 نفر از کارکنان آن ربودند .

شبکه تلویزیونی العربیه نیز پیش از این در خبری فوری مدعی شده بود: گروه داعش به طور کامل بر شهر تکریت عراق تسلط یافته است.این شبکه به جزئیات این خبر اشاره نکرد.

اعدام پانزده نیروی امنیتی عراق بدست تکفیریهای داعش

شبکه پرس تی وی هم از اعدام پانزده نیروی امنیتی عراق به دست داعش خبر داد .

بر اساس این گزارش، مقامات عراقی اعلام کردند تکفیریهای داعش پانزده نفر از نیروهای امنیتی عراق را در شهر نفت خیز کرکوک اعدام کرده اند . العربیه هم به نقل از منابع کردهای عراق اعلام کرد نیروهای پیشمرگ در استان کرکوک برای جلوگیری از نفوذ داعش بسیج شده اند .

فرار بیش از 500 هزار غیر نظامی از درگیری های موصل عراق

در همین حال ، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سازمان بین المللی مهاجرت از فرار بیش از 500 هزار غیر نظامی از درگیری های موصل عراق خبر داده است.

در چنین شرایطی، در باره آزادی شهر« بیجی» از دست گروه ترووریستی داعش همچنان خبرهای ضد و نقیضی می رسد . برخی خبرگزاریها می گویند شهر نفت خیز بیجی از چنگال داعشی ها خارج شده اما برخی رسانه ها از ادامه تسلط داعش بر این شهر خبر می دهند .

یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفتی عراق در بیجی قرار دارد .

برخی منابع خبری هم از تسلط تروریستهای داعش بر دو شهر «الصینیه و سلیمان بیگ» از توابع صلاح الدین خبر می دهند .

سلاحهای اسرائیلی در دست داعش

شبکه المیادین با اشاره به امکانات و تجهیزات گسترده تکفیریهای داعش گفت نیروهای داعش سلاحهای اسرائیلی در اختیار دارند که بسیار قدرتمندتر از سلاح های ارتش عراق است و این مسئله نشان می دهد که داعش کمک مالی و نظامی گسترده ای از کشورهایی دریافت کرده است که انتظار داشتند رژیم سوریه به سرعت در مقابل آنها سرنگون شود . از این رو بدون حساب و کتاب کمکهای گسترده در اختیار این گروه قرار داده اند.

انتقال سلاح ها و خودروهای به غنیمت گرفته از ارتش عراق به سوریه

خبرگزاری نهرین نت خبر داد گروه داعش شمار زیادی از سلاح ها و خودروهای به غنیمت گرفته از ارتش عراق در موصل را به سوریه منتقل کرده است . خبرگزاری فرانسه گزارش داد اعضای داعش مردم موصل را تهدید کرده اند هرکس از کلمه داعش استفاده کند شلاق خواهد خورد . بگزارش الجزیره اسامه نجیفی استاندار نینوای عراق در کنفرانس خبری در شهر اربیل در منطقه کردستان عراق گفت: فرار فرماندهان امنیتی و نظامی از موصل باعث فروپاشی تشکیلات امنیتی در این شهر شده است .

بازپس گیری منطقه ملتقی در کرکوک از داعش

شبکه پرس تی وی هم از بازپس گیری منطقه ملتقی در کرکوک خبر داد . نیروهای عراقی توانستند پس از درگیریهای شدید با داعش کنترل کامل منطقه ملتقی در کرکوک را در اختیار بگیرند .

چهار نفر شهید و شماری زخمی در دوانفجار کربلا

خبرهای دیگر از تحولات نظامی عراق اینکه ، در حمله به تجمع نیروهای ارتش عراق در شمال بغداد شماری از آنها کشته و زخمی شدند.

در کربلا هم بر اثر دو انفجار قوی چهار نفر شهید و شماری زخمی شدند . وزیر نفت عراق هم اعلام کرد تاسیسات صدور نفت در عراق در امنیت کامل است .

16 شهید در حمله انتحاری شهرک صدر بغداد

پلیس و منابع بیمارستانی در عراق اعلام کردند یک بمب گذار انتحاری با منفجر کردن خود در شهرک صدر بغداد که منطقه ای شیعه نشین است دست‌‌کم 16 نفر رابه شهادت رساند.

مالکی : توطئه باعث شده است داعش موصل را اشغال کند

بگزارش المیادین نخست وزیر عراق گفت توطئه ای باعث شده است داعش موصل را اشغال کند . مالکی گفت فرماندهان نظامی عراقی را که از انجام دادن وظیفه خود شانه خالی کرده اند مجازات خواهیم کرد . وی افزود عراقی ها در مقابله با گروه داعش متحد شده اند .

نخست وزیر عراق با تاکید بر ضرورت تقویت وحدت شهروندان این کشور در مقابله با تروریسم خاطرنشان کرد ارتش عراق به حضور تروریست ها در شهر موصل پایان می دهد.

نوری المالکی در سخنان هفتگی خود گفت: مقابله با تروریسم و گروه های تروریستی ادامه خواهد یافت و همچنین مقابله با تروریست ها با افزایش تلاش ها و در چارچوب وحدت ملی و ثبات سیاسی و اجماع ملی ممکن است.

درخواست مقتدا صدربرای تشکیل ارتش داوطلبان دفاع

آیت الله سیستانی از مراجع شیعه عراق گفت دولت عراق و رهبران سیاسی این کشور در اوضاع خطرناک کنونی اتحاد خود را حفظ و برای نابودی تروریستها تلاش کنند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدا صدر هم اعلام کرد آماده است با هماهنگی دولت ، یگانهای صلح را برای دفاع از اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان تشکیل دهد .

این اعلام آمادگی صدر پس از آن مطرح شد که نوری مالکی نخست وزیر عراق گفت دولت شهروندانی را که برای مبارزه با جنگجویان داوطلب هستند ، مسلح خواهد کرد .

نشست فوری با هدف بررسی پیامدهای فروپاشی امنیت عراق

همزمان رئیس ائتلاف شیعیان عراق خواستار نشست فوری با هدف بررسی پیامدهای فروپاشی امنیتی بخش هایی از این کشور شد .

ابراهیم الجعفری در نشست خبری مشترک با عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: تجاوز داعش تهدیدی برای استقلال ، حاکمیت و منابع کشور است. پس همه باید متحد باشیم و اجازه ندهیم شرایط کشور بدتر شود.

همکاری نزدیک بغداد و اربیل برای بیرون راندن شورشیان

آسوشیتدپرس هم گزارش داد وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد همکاری نزدیکی بین بغداد و دولت منطقه کردستان عراق برای بیرون راندن شورشیان از موصل وجود خواهد داشت .

معاون رئیس جمهور عراق از رئیس مجلس این کشور خواست با تشکیل جلسه اضطراری، حالت فوق العاده در کشور اعلام کند . خضیر الخزاعی معاون رئیس جمهور عراق از اسامه نجیفی رییس مجلس خواست نمایندگان را به تشکیل جلسه اضطراری و اعلام حالت فوق العاده در کشور دعوت کند. این در حالی است که محافل سیاسی هم از مجلس خواسته اند با برگزاری نشستی اضطراری، وضع فوق العاده را که دولت خواستار آن شده است، در کشور اعلام کند. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها