بر اثر حملات گروه داعش تاکنون بیش از نیم میلیون نفر از شهرهای شمال غربی عراق آواره شده‌اند

ارتش​عراق​آماده حمله گسترده به تروریست​ها​ی داعش

درپی تهاجم گروه تروریستی داعش به برخی از شهرهای عراق و تصرف موصل مرکز استان نینوا، دولت نوری مالکی ضمن دادن وعده‌ای مبــنی بر این‌که ظرف 24 ساعت موصل را آزاد خواهد کرد خود را برای یک حمله گسترده آماده کرده است. در همین رابطه روز گذشته منابع امنیتی عراق اعلام کردند ارتش عراق مواضع شبه‌نظامیان داعش در شهر موصل را بمباران کرده و خسارات سنگینی به این گروه وارد کرده است.
کد خبر: ۶۸۳۰۱۳

همچنین به گزارش منابع عراقی، نیروهای پیشمرگ کردستان با حمله به موصل مقر تیپ سوم ارتش عراق را نیز به کنترل خود درآورده و صد‌ها نیروی ارتش عراق بازگشت به این مقر و سازماندهی دوباره را آغاز کردند.

یک منبع امنیتی عراقی نیز گفت نیروهای امنیتی سه خودروی داعش را در شهر«تلعفر» 65 کیلومتری موصل منهدم کرده و تمام سرنشینان آنها را کشتند. در همین حال، عشایر ترکمن در تلعفر اعلام کردند برای کمک به نیروهای امنیتی و حفظ امنیت کمیته‌های مردمی تشکیل دادند.

در مراکز سیاسی و مذهبی عراق نیز تحرک تازه‌ای شکل گرفته است تا ضمن دفاع از دولت بتوانند نیروهای نظامی را به مقابله سریع‌تر با تهاجم گروه‌های تروریستی تشویق کنند. در همین رابطه به گزارش ایسنا، دفتر آیت‌الله سیستانی با صدور بیانیه‌ای بر لزوم همبستگی مردم و نیروهای مسلح تاکید کرده و از تمامی گروه‌های سیاسی خواست در مسیر مقابله با عناصر داعش اتحاد عمل داشته باشند.

وی همچنین نیروهای دولتی عراق را به پایداری و صبر دعوت کرد. دفتر آیت‌الله سیستانی همچنین تاکید کرد مرجعیت عالی دینی با حمایت از فرزندان عراق در برابر نیروهای مسلح از آنها می‌خواهد در مقابله با متجاوزان ثبات و صبر داشته باشند.

در این بیانیه‌ آمده است که آیت‌الله سیستانی اوضاع امنیتی در استان نینوا و مناطق همجوار آن را با نگرانی دنبال می‌کند.

از سوی دیگر، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق خواستار تقویت جبهه داخلی عراق برای مقابله با تروریست‌ها شد. وی با حمایت از ارتش عراق در مبارزه با تروریست‌های داعش، خواستار محاصــــره تروریست‌ها در مناطقی شد که آنجا حضور دارند.

اسامه النجیفی رئیس پـــارلمان عراق هم سه‌شنبه در نشستی خبری اعلام کرد سران سیاسی عراق بزودی نشستی فوق‌العاده درباره اوضاع امنیتی کشور برگزار خواهند کرد.

منابع عراقی می‌گویند امروز (پنجشنبه) پارلمان عراق نیز نشست فوق‌العاده‌ای را دراین رابطه برگزار خواهد کرد. روز سه‌شنبه نوری مالکی طی سخنانی از پارلمان خواست اجازه دهد در عراق حالت فوق‌العاده اعلام شود؛ اما پارلمان عراق به دلیل اتمام دوره کاری‌اش با این طرح مخالفت کرد.

در همین رابطه اتحادیه میهنی کردستان عراق با اعلام حمایت از اعلان «حالت فوق‌العاده» در همه استان‌ها به منظور رویارویی با «داعش»، افزایش اختیارات دولت مرکزی بغداد را خواستار شد.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق نیز در اظهاراتی اعلام کرد دولت بغداد برای بیرون راندن تروریست‌ها از موصل با کردستان عراق همکاری خواهد کرد.

ادامه حملات داعش

گروه داعش روز سه‌شنبه در واکنش به اعلام حالت اضطراری و بسیج عمومی از سوی نوری مالکی نخست‌وزیر عراق خواهان آماده‌باش همه عناصرش برای آنچه آن را «یاری رساندن به مجاهدان در شهر موصل خواهند»، شد.

این گروه در شبکه اجتماعی توییتر تحت عنوان «اطلاعیه مهم از شیخ عمر الشیشانی» نوشت: آماده باش عمومی در همه ایالت‌های دولت اسلامی برای یاری رساندن به برادران در موصل و مقابله با شرایط اضطراری. این اطلاعیه به منزله دستور است.

گروه مسلح داعش در چند روز اخیر تحرکات نظامی گسترده‌ای در برخی مناطق شمال عراق داشته و توانست شهر موصل و بخش‌هایی از کرکوک و صلاح‌الدین را به کنترل خود در بیاورد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی بر اثر حملات گروه داعش تاکنون بیش از نیم میلیون نفر از شهرهای شمال غربی عراق آواره شده‌اند. پایگاه خبری عراقی «المدی برس» نیز اعلام کرد: دیروز آرامش در شهر موصل مرکز اداری استان نینوا برقرار بود، صدای شلیک گلوله کمتر به گوش می‌رسید، بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها و مغازه‌ها باز و مشغول کار شدند و نیروهای داعش که کنترل این شهر را به دست گرفته‌اند، سوار بر خودروهای خود که پرچم داعش بر آن افراشته شده بود، با بلندگو از کارمندان دولتی شاغل در این شهر می‌خواستند به ادارات بازگردند.

برخی خبرهای دیروز حاکی بود که تروریست‌های داعش بیجی را به کنترل خود درآورده و مرکز پلیس این شهر را به آتش کشیدند. برخی منابع امنیتی نیز گفتند افراد مسلح داعش، هیاتی از شیوخ قبایل را برای مذاکره با 250 نگهبان پالایشگاه بیجی فرستادند تا آنها را برای خروج از پالایشگاه قانع کنند. بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق در شهر بیجی قرار دارد.

در همین حال، درگیری‌های شدیدی میان نیروهای عراقی و تروریست‌های داعش در منطقه الدور در شرق شهر تکریت گزارش شده است.

همچنین گفته می‌شود نیروهای ارتش عراق با شبه‌نظامیان داعش در مناطقی از استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین و نینوا درگیر هستند.

در شهر کرکوک هم تدابیر امنیتی گسترده‌ای به اجرا درآمده و قانون منع آمد و شد در این شهر وضع شده است. الانبار نیز تحت تدابیر امنیتی گسترده قرار گرفته و شبکه اسکای نیوز خبر داد که تروریست‌ها به یک انبار سلاح در این شهر دست یافته‌اند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه عراقی از حرکت نزدیک به هزار خودروی گروه تروریستی داعش به سمت بغداد خبر داد. وی تصریح کرد: به احتمال زیاد جنگی بزرگ و سرنوشت‌ساز میان نیروهای ارتش عراق و افراد مسلح در نزدیکی بغداد رخ دهد. داعش در صفحه خود در فیسبوک از برنامه‌ریزی برای حمله به منطقه سبز بغداد خبر داد و گفت: منطقه سبز بغداد را سرخ می‌کنیم!

واکنش‌ها

حمله تروریست‌های داعش به استان نینوا موجی از واکنش‌ها را در داخل و خارج عراق برانگیخته است. به‌گزارش فارس، صالح مطلک از رهبران سیاسی اهل تسنن عراق، خواستار حمایت از نیروهای نظامی عراق در مبارزه با تروریسم شد.

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز از تمامی مردم کردستان عراق خواست آوارگانی که از شهرها و روستاهای دیگر به این منطقه پناه می‌آورند، با آغوش باز بپذیرند.

علامه شیخ احمد الکبیسی از رهبران اهل تسنن عراق با صدور فتوایی از محل اقامت خود در امارات متحده عربی، جنگ با داعش را یک وظیفه شرعی برای همه مسلمانان دانسته است.

همچنین مقتدی صدر نیز با محکوم کردن حمله داعش خواستار تشکیل «سرایا السلام» برای حفظ امنیت اماکن مذهبی در عراق شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی عراق پس از حمله داعش به شهر موصل، التزام کشورهای عضو سازمان ملل به تحریم‌های اعمال شده علیه این گروه تروریستی را خواستار شد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به هجوم تروریست‌های داعش به استان‌های نینوا و صلاح‌الدین عراق، خواستار مقابله همه‌جانبه با این اقدامات تروریستی به منظور حفظ وحدت عراق شد.

در پی بروز درگیری‌های شدید در استان نینوای عراق و کنترل بخش‌هایی از این منطقه به‌دست نیروهای گروه تروریستی داعش، دولت انگلیس اتباع خود را از هرگونه سفر به این منطقه منع کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نیز سه‌شنبه با بیان این‌که واشنگتن بدقت تحولات عراق را تحت نظر دارد، گفت: این نیروهای امنیتی و دولت عراق است که باید با ناآرامی‌های به‌وجود آمده، مقابله کند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در مورد وضع عراق گفت: ما قطعا شرایط عراق را تا بیشترین حد ممکن از نزدیک تحت نظر داریم و مطمئنا خشونت‌ها و آنچه را که داعش در عراق انجام داده، محکوم می‌کنیم.

وی با بیان این‌که آمریکا به ایفای نقش مشورتی و مشاوره‌ای در حمایت از ارتش عراق ادامه می‌دهد، گفت: اما نهایتا، این به‌عهده نیروهای امنیتی و دولت عراق است که با این موضوع مقابله کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها