شهر سوخته در سیستان و بلوچستان، مهرماه امسال از سوی هیاتی از باستان‌شناسان ایرانی مورد کاوش و مطالعه جدید قرار می‌گیرد تا تصویری دقیق‌تر از آنچه در گذشته از جامعه باستانی شهر سوخته ارائه شده بود، بازسازی و ارائه شود.
کد خبر: ۶۸۲۱۹۳

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، هیات باستان‌شناسی شهر سوخته بالاخره آمادگی خود را پس از چهار سال وقفه پیدا کرد تا پس از 22 فصل کاوش توسط هیات‌های ایرانی و ایتالیایی، دوباره راهی محوطه پنج هزار ساله‌ شهر سوخته شود؛ محوطه‌ای که باستان‌شناسان توانسته‌اند بخشی از مهم‌ترین اطلاعات و دستاوردهای باستان‌شناسی را از دل آن بیرون بکشند و به دنیای امروز معرفی کنند. حالا قرار است گروه‌های باستان‌شناسان، متخصصان ژئوفیزیک، پالئوپاتالوژیک، گیاه‌شناسان و جانورشناسان به بازسازی زوایای مختلف جامعه باستانی شهر سوخته بپردازند.

سیدمنصور سجادی، سرپرست هیات باستان‌شناسی شهر سوخته و دهانه غلامان که از سال 1376 سرپرستی اولین هیات حفاری ایرانی را در شهر سوخته به‌عهده گرفت، با بیان این‌که فصل جدید کاوش‌ها‌ در شهر سوخته با هدف بازسازی جامعه باستانی شهر سوخته آغاز خواهد شد، گفت: تاکنون 22 فصل کاوش در شهر سوخته انجام گرفته و طی این مدت یکسری فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفته است، اما فصل جدید کاوش‌های شهر سوخته‌ با تکیه بر مطالعات میان‌رشته‌ای ادامه پیدا می‌کند و در این راستا استفاده از گروه‌های متخصص پزشکی برای مطالعه جمجمه‌ها مدنظر است.

به عقیده وی، هدف گروه باستان‌شناسی شهر سوخته، پیدا کردن کاسه و کوزه نیست، زیرا این کار را حفاران غیرمجاز بسیار بهتر و دقیق‌تر از باستان‌شناسان انجام می‌دهند. بنابراین در کنار حفاری‌، بازسازی جامعه باستانی یکی از اهداف اصلی گروه کاوش است که باید از علوم مختلف برای رسیدن به آن کمک گرفت.

سجادی تاکید کرد: اکنون در کنار استخراج اطلاعات بیشتر، آموزش و به‌کارگیری نیروهای جوان در محوطه، از مهم‌ترین اقدامات این فصل کاوش شهر سوخته به‌شمار می‌رود. همچنین امسال جدای از حفاری در سطح شهر، تعداد ترانشه‌ها در گورستان شهر سوخته نسبت به سال‌های گذشته کمتر خواهد بود و قرار است چند گمانه وسیع و بزرگ در دو نقطه شهر سوخته ایجاد ‌شود که احتمال می‌رود به اهداف این فصل از کاوش‌ نزدیک‌تر باشد و ما را به نتایج دقیق‌تری از بازسازی جامعه باستانی شهر سوخته برساند.

سرپرست هیات باستانی شهر سوخته و دهانه غلامان با بیان این‌که امسال قرار است از گروه متخصص پزشکی برای نمونه‌برداری و مطالعه 400 اسکلت بهره گرفته شود، یادآور شد: اکنون 1200 اسکلت در شهر سوخته کشف شده که نزدیک به 250 اسکلت در زمان کاوش‌ هیات ایتالیایی به دست آمده است و بالغ بر 850 اسکلت نیز مربوط به کاوش‌های هیات ایرانی است.

به ‌گفته سجادی، نمونه‌برداری اسکلت‌ها و جمجمه‌ها تاکنون انجام نشده است، اما مطالعات فصل جدید می‌تواند بسیاری از گره‌های کور و امراضی را که جامعه باستانی با آن مواجه بوده، آشکار کند.

سجادی با بیان این‌که همواره یکی از اهداف اصلی هیات باستان‌شناسی شهر سوخته و دهانه غلامان، انتشار گزارش‌ها پس از کاوش‌ها بوده است، یادآور شد: به همین دلیل اکنون درتلاش هستیم ده جلد از گزارش‌های شهر سوخته را آماده کنیم که مربوط به گورستان و بخش‌های صنعتی و یادمانی این شهر باستانی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها