(فیلم)

پادشاه اسپانیا یک روز پس از کناره گیری از سلطنت

«خوان کارلوس» پادشاه اسپانیا پس از 39 سال سلطنت و گرفتارشدن در گرداب رسوایی ها، روز گذشته اعلام کرد به نفع پسرش، فلیپه- ولیعهد کنونی- از سلطنت کناره گیری می کند.
کد خبر: ۶۸۰۵۲۰
پادشاه اسپانیا یک روز پس از کناره گیری از سلطنت

خوان کارلوس، پس از مرگ ژنرال "فرانسیسکو فرانکو" دیکتاتور معروف اسپانیا در سال 1975 میلادی، به پادشاهی رسید و کشورش را به دوران دموکراسی در چارچوب "مشروطه پارلمانی" هدایت کرد و از محبوبیت فراوانی در کشورش برخوردار بود اما پس از بروز بحران اقتصادی در اسپانیا در سال 2008 میلادی که همچنان ادامه دارد، مردم این کشور جنوب غربی اروپا دریافتند شاه بی توجه به این بحران، به شکار فیل در جنگلهای آفریقا رفته و در آنجا لگنش شکسته است، پس از آن، ماجرای فساد اخلاقی و زنبارگی او بر سر زبانها افتاد، اندکی بعد معلوم شد فساد مالی دامادش، اوردانگارین با حمایت شخص خوان کارلوس صورت گرفته است و در ادامه، جراحی های مکرر ناشی از دیسک کمر، شکستگی لگن و فرسودگی استخوانها و همزمان، اوج گرفتن تظاهرات علیه رژیم سلطنتی، او را چنان در گرداب رسوایی و مشکلات فرو برد که سرانجام، ناچار شد در برابر فشارها تسلیم شود و به رغم میل باطنی، سلطنت را در سن 76 سالگی به ولیعهد 46 ساله اش بسپارد.

اما به محض اعلام کناره گیری او از سلطنت، هزاران نفراز مردم اسپانیا روز گذشته در شهر مادرید تجمع کردند و خواستار برگزاری یک همه پرسی در کشور برای انتقال از نظام سلطنتی به جمهوری شدند؛ درخواستی که با مخالفت "ماریانو راخوی" نخست وزیر محافظه کار این کشور روبرو شده است.

این فیلم، اولین حضور پادشاه اسپانیا و فرزندش، فلیپه را در مراسمی نظامی در شهر "سان لورنزو اسکوریال" در حومه مادرید نشان می دهد. این مراسم امروز سه شنبه برگزار شد.

بنا به گزارشها، پادشاه جدید اسپانیا با لقب "فلیپه ششم" روز 16 ژوئن – 26 خرداد – بطور رسمی به جای پدر، بر تخت سلطنت خواهد نشست.

گزارش از محمدرضا نادری - جام جم آنلاین

فیلم از ال پاییس اسپانیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها