گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

چهار چالش آینده اقتصاد ایران

عناوین روزنامه های صبح روز دوشنبه

جدل داغ راه دوزخ و بهشت

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون «برخورد یدی با بدحجابی جواب نمی دهد»،«مجوز 25 میلیارد ریالی دولت به علی جنتی برای یک همایش»،«بازار دارایی فکری رسما افتتاح شد»،«96 قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفت»،«راه اندازی مجدد نیروگاه بوشهر»،«چنی: اوباما ضعیف ترین رئیس جمهور است»،«اهانت به مردم چرا؟!» و «جدل داغ راه دوزخ و بهشت» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۸۰۰۰۳
جدل داغ راه دوزخ و بهشت

شرق:جدل داغ راه دوزخ و بهشت

«روحانی» فقط یک جمله گفت، اما همین یک جمله تا حالا خیلی‌ها را به واکنش وا داشته‌ است. «نمی‌توان مردم را با زور به بهشت برد» بدل به بخثی «پینگ‌پنگی» شده که میان موافقان و مخالفان بحث ردوبدل می‌شود و گاه ابعاد جدیدی هم پیدا می‌کند. اگرچه به نظر می‌رسد که سهم و فضای رسانه‌ای منتقدان رییس‌جمهوری بیش ازحامیان اوست؛ زیرا وقتی بعد از اعتراض همزمان خطیبان تهران، اصفهان و مشهد و برخی دیگر از شهرها در نماز جمعه این هفته، «روحانی» لازم دید که پاسخ منتقدان را بدهد، اما پاسخ او باز بی‌واکنش نماند. شنبه «آیت‌الله احمد خاتمی» به فاصله کوتاهی بعد از این گلایه «روحانی» که برخی از روی بیکاری غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند، با خبرگزاری «فارس» مصاحبه اختصاصی کرد و توضیحاتی داد و از منتقدان خویش گلایه کرد. چند ساعت بعد هم وزیر ارشاد پیشین دولت «احمدی‌نژاد» در برنامه «نگاه یک» تلویزیون حاضر شد. او این‌بار با وام‌گرفتن از امام(ره) از سیاست‌های فرهنگی دولت خرده گرفت و به «روحانی» هم کنایه زد.
«محمدحسین صفارهرندی» در این برنامه تلویزیونی گفت: «چطور تعدادی می‌گویند دولت وظیفه‌ای برای هدایت فرهنگی جامعه ندارد؟ لفظی در این روزها بیان می‌شود که مردم را نباید به‌زور به بهشت برد اما چرا آنها را باید به زور به جهنم ببریم؟ چرا باید بسترسازی کنیم که مردم به مهلکه بیفتند و شرایط را به‌گونه‌ای آرایش دهیم که انتخاب مردم به سمت سقوط باشد. گفته‌اند دولت هیچ وظیفه‌ای در ترویج دین ندارد، این سخن زمانی درست است که دولت سکولار داشته باشیم و فاصله دین و دنیا را به رسمیت شناخته باشد. در این هنگام دولت هیچ وظیفه‌ای نداشت اما انقلاب ما در مسیر انبیا و قرآن و گسترش و توسعه مبانی دینی و فرهنگی، جزو وظایف دولت است. دولت نقش راهنما، ناظر و مرشد را در عرصه فرهنگی دارد.» «صفارهرندی» در ادامه گفت: «در نگاه امام راحل سیاستمداران برای دین، دنیا و فرهنگ مردم همسو با دیگر موضوعات باید برنامه‌ریزی کنند. طبق قانون هیچ‌کس نمی‌تواند تصمیم معارض با دین بگیرد. آزادی به معنای بی‌بند و باری مورد تایید امام راحل نبود.» «سخنان صفارهرندی» در شرایطی بیان می‌شد که درست چند ساعت پیش از آن هم «آیت‌الله احمدخاتمی» به فارس گفته ‌بود: «موظف نیستیم مردم را به‌زور به بهشت ببریم اما موظفیم جاده بهشت را برای مردم هموار کنیم و در عین حال هموار‌کننده جاده جهنم مردم هم نباشیم؛ لذا این صحبت، تحلیل یک سخن بدون هیچ‌گونه هتکی بود.»
«حسن روحانی» در آخرین سخنرانی خود در جمع کارمندان سازمان محیط‌زیست و نهادهای مدنی گفته بود: «برخی واقعا بیکارند، کار ندارند، شغل ندارند و دچار توهمات هستند. این افراد مداوم غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند. همانند بهداشت، زمانی که آمد مردم فکر می‌کردند، تشریفات است. زمانی می‌خواستیم در خزانه‌ها، دوش آب بیاوریم چه بساطی به‌پا شده بود. عده‌ای می‌گفتند اگر لوله‌کشی شود و دوش بیاید نصف دین از بین می‌رود.»
آیت‌الله علم‌الهدی هم روز جمعه تاکید کرده بود: «شلاق که سهل است، با همه قدرت جلو کسانی که مانع بهشت‌رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.» آیت‌الله احمد خاتمی نیز ‌همان‌روز گفته بود: «رسالت حکومت دینی این است که جاده بهشت را صاف کند، حکومت وظیفه دارد جاده را برای بهشتی‌شدن مردم هموار کند.» حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، خطیب جمعه اصفهان هم گفته بود: «اینکه مردم خود راه بهشت را انتخاب کنند اصلا قبول ندارم.» همچنین حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، خطیب نمازجمعه قزوین عنوان کرده بود: «مردم رای خود را از افراد بی‌لیاقت پس می‌گیرند. اینکه گفته می‌شود قرار نیست مردم را به‌زور به بهشت ببریم، آیا دعوت به آیات الهی زور است؟»
زیباکلام: چرا از 30هزارمیلیارد نهادها نمی‌پرسید
روحانی موافقانی هم دارد اگرچه به اندازه مخالفان تریبون ندارند. «حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان» دیروز به «شفقنا» (پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه) گفت: «نمی‌توان دین را مثل قرص، آمپول، شربت و امثال آن به بدن مردم تزریق کرد بلکه روح انسان باید آمادگی این معرفت به دین را داشته باشد. به نظر می‌رسد تفسیر مطلبی که دکتر روحانی در مورد با زور به بهشت‌بردن مردم گفته‌اند نیز همین است. اینکه حکومت بتواند در این مورد برای مردم تصمیم بگیرد، اصلا چنین کاری شدنی نیست و با شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت برد. در همین ارتباط آیت‌الله «لطف‌الله صافی‌گلپایگانی» از مراجع تقلید هم در پاسخ به استفتایی با عنوان اینکه آیا اساسا در انجام تکالیف شرعی، می‌توان مکلف را مجبور به انجام آن کرد؟ به «شفقنا» گفته‌ است: «اجبار فی حدنفسه وجه شرعی ندارد. آنچه در همه موارد لازم است امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد با اجتماع شرایط آن و اگر در جامعه اسلامی کسی بخواهد علنا گناه نماید حاکم شرع باید جلوگیری کرده و در بعض موارد تعزیر نماید. والله العالم»
«صادق زیباکلام» هم در نقد منتقدان نامه‌ای سرگشاده به «آیت الله احمد خاتمی» نوشته و در آن پرسشی طرح کرده است. در این پرسش آمده است: «از حضرتعالی و برخی آقایان دیگر از جمله حضرت آیت‌الله «سیداحمدعلم‌الهدی» امام جمعه محترم مشهد که قایل به چنین تکلیفی برای دولت هستند استفتاء نمایم که آیا اساسا خداوند به پیامبر فقط وظیفه ابلاغ رسالت را محول کرده بوده یا آنکه افزون بر ابلاغ رسالت، نبی‌اکرم (ص) وظیفه داشته تا هرطور که می‌شده مردم را به بهشت هم هدایت نماید؟ همانطور که عرض کردم بنده آگاهی در این فقره نداشته و بیشتر طرح سوال کرده‌ام.» «زیبا‌کلام» در ادامه با استناد به اینکه 15نهاد و سازمان فرهنگی بیش از 19هزارمیلیاردریال در سال بودجه دارند و سالانه 30هزارمیلیاردریال مستقیم صرف امور فرهنگی می‌شود، همچنان خطاب به خطیب جمعه تهران و انتقاداتش به حوزه فرهنگی دولت این پرسش را مطرح کرده که: «جناب آیت‌الله سیداحمد خاتمی؛ بنده یک‌بار ندیدم که جنابعالی یا سایر ائمه جمعه بعلاوه سایر منتقدان فرهنگی دولت به سروقت این نهادها بروند. یک‌بار هم که شده از صداوسیما، شورایعالی انقلاب فرهنگی و ...توضیح بخواهند که در برابر آن 30000 (سی هزار) میلیارد ریالی که از بیت‌المال می‌گیرند، کدام گام جدی و اصولی را برای رشد، گسترش و ارتقای فرهنگ کشور برداشته‌اند؟ اگر وضع فرهنگ کشور آنگونه که حضرتعالی معتقدید خراب است، چرا فقط ارشاد و قوه مجریه می‌بایستی پاسخگو باشند.»
فاضل میبدی: دین خدا اجباری نیست
«فاضل میبدی» هم با ارجاع به آموزه‌های دینی به «شرق» می‌گوید: «شناخت ما از دین این است که حرف‌های روحانی به اسلام نزدیک‌تر است تا حرف کسانی که به او خرده می‌گیرند. ما در قرآن چند جا داریم که دین خدا اجباری و الزامی نیست. خدا به پیامبر می‌گویند که تو فقط وظیفه‌ات ابلاغ دین است بر مردم سیطره نداری امروز دولت هم همین حرف را می‌زند که وظیفه ما اجبار کردن مردم به دینداری نیست. مساله‌ای که جای بحث ندارد و خیلی از علما در طول تاریخ این حرف‌ها را زده‌اند. اما مخالفان دنبال سوژه و بهانه‌اند.»
موسوی بجنوردی: نمی‌توانند به امام (ره) برچسب بزنند
از سویی مخالفان دولت درحالی برای گفته‌های خود سند از امام (ره) می‌آورند که آیت‌الله موسوی بجنوردی دیروز به ایسنا گفت: «سلیقه‌ای نگاه‌کردن به امام (ره) مذموم است. امام برای همه است، برای شخص خاصی نیست. همه حرف‌های امام روشن است. ما نمی‌توانیم به امام برچسب بچسبانیم. سخنان او مکتوب است و هرجا شبهه‌ای وجود داشته باشد دفتر نشر و تنظیم آثار امام مرجع رسیدگی به این موضوعات خواهد بود.» این درحالی است که «صفارهرندی» در برنامه «نگاه یک» گفته ‌بود: «امام با آزادی‌هایی که به ریشه اخلاقی و دینی جامعه لطمه می‌زد برخورد می‌کردند که نمونه آن صدور حکم ارتداد سلمان رشدی بود. وضع به‌گونه‌ای شده است که اکنون مردمی که در پی لباس‌های مناسب هستند در فروشگاه‌ها این لباس‌ها را نمی‌یابند» با این حال «آیت‌الله» به تساهل امام در حوزه فرهنگ اعتقاد دارد و گفته ‌است: «امام در مساله حجاب نمی‌خواستند چیزی به زن تحمیل شود. امام موافق نبود در مسایل فرهنگی عده‌ای خودسر مزاحم مردم شوند. امام هیچ‌وقت موافق بگیر و ببند نبودند.» در میان واکنش‌ها، «نبی حبیبی» هم حدوسط را گرفته است. دبیرکل موتلفه از یکسو گفته‌‌است: «اسلام دین فطرت است و اکراهی در پذیرش آن نیست.» اما در ادامه لازم دیده توضیح دهد: «حکومت خوب وظیفه دارد راه‌های رفتن به بهشت را هموار کند.»

شرق

-برداشت 2/5 برابری قطر از سفر مشترک با ایران
-برخورد یدی با بدحجابی جواب نمی دهد
-همه چیز از تاریکی خلق می شود
-جدل داغ راه دوزخ و بهشت

خراسان

-نشست نمایندگان ۵۰شرکت اماراتی با ۳۰۰فعال اقتصادی ایرانی در تهران
-اجرا نشدن فروش قانونی سوخت به قاچاق دامن زده است
-مجوز 25 میلیارد ریالی دولت به علی جنتی برای یک همایش
-مذاکرات روحانی و امیر کویت در تهران

کیهان

-دشمن می خواست فتنه 88 را در انتخابات 92 تکرار کند
-راه حل بحران سوریه از صندوق رأی می گذرد
-بازار دارایی فکری رسما افتتاح شد
-کلمه رمز امام خمینی (ره)

جمهوری اسلامی

-افشای نقش تونی بلر و مشاورش در خرید مشروعیت جهانی برای ژنرال السیسی
-آمادگی پذیرایی از یک میلیون زائر مرقد امام راحل
-نرخ سود عقود مبادله ای تعدیل می شود
-96 قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفت

ایران

-پایان سردرگمی دارندگان گوشی های بدون گارنتی
-خلعتبری و سردار از پرواز ریو جا ماندند
-خط قرمزی به نام بنزین پتروشیمی
-راه اندازی مجدد نیروگاه بوشهر

جام جم

-پرداخت وام های خرد بانکی از سرگرفته می شود
-اعلامی نحوه توزیع سبد امنیت غذایی
-کلامی که در این گنبد دوار بماند
-تابستان دیدنی تلویزیون

آفرینش

-آخرین مهلت تکمیل مدارک آزمون دستیاری دندانپزشکی
-اعلام فراخوان بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی
-توقف حملات پهپادی آمریکا در پاکستان
-چنی: اوباما ضعیف ترین رئیس جمهور است

آرمان

-اسامی 20 بدهکار بزرگ هر بانک در قوه قضاییه
-شکایت 3 حقوقدان از وزیر نفت دولت دهم
-مستند احمدی نژاد هم رسید
-لغو تجمع حامیان دولت

سیاست روز

-وقتی کمک‌های مردمی ۵ درصدی آبرو بر می‌شود
-اصلاح‌طلبان در جست‌وجوی پل بازگشت به قدرت
-ظریف:قدرت‌های خارجی دست از توهم بردارند
-اهانت به مردم چرا؟!

دنیای اقتصاد

-علامت دوم از کنترل تورم هدفمندی
-افق بورس در برابر سه مانع
-پیش بینی نتایج جام جهانی
-پشت صحنه واگذاری ها

حمایت

-تاسیس دفاتر خدمات الکتروینک قضایی در استان ها تا پایان امسال
-ایران هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط با کویت نمی بیند
-حمایت کیفری از امنیت حریم خصوصی
-24 مسافر جام جهانی معرفی شدند

وطن امروز

-همسر یک مقام دولتی از واردکنندگان بنزین است
-تفاوت نگاه دولت در مفهوم آزادی با شهید بهشتی
-به مناسبت پاسداشت حین اسرافیلی
-تحریم ها لغو نمی شود

نسل فردا

-دوری از ازدواج زمینه ساز اختلالات روانی است
-دانشگاههای غیر انتقاعی در خطر تعطیلی
-اعلام جزئیات شهریه جدید مدارس
-گردشگری و مشکلات پیش رو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها