وزیر امور خارجه کشورمان درباره پیش بینی وی از مذاکرات ایران و 1+5 در دو ماه آینده، گفت: من کماکان بدبین نیستم. فکر می کنم اگر طرف مقابل دنبال زیاده طلبی نباشد و این درس را آموخته باشد که با فشار و تحریم، کاری به پیش نمی رود، به نتیجه خواهیم رسید.
کد خبر: ۶۷۷۸۷۲
ظریف: با فشار و تحریم، کاری به پیش نمی رود

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا عصر امروز (دوشنبه) بطور غیررسمی در هتل چراغان استانبول ترکیه دیدار و گفت و گو کردند.

ظریف را در این سفر مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و نیز اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای از جمله مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل و حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه همراهی می کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به فرودگاه استانبول با تشریح برنامه دیدار با خانم اشتون تاکید کرد که این دیدار با هدف بررسی تحولات و نحوه پیگیری کار انجام می شود.

ظریف افزود: هدف اصلی این سفر، شرکت در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد در الجزیره بود اما فرصتی پیش آمد تا در مسیر رفت، بررسی کوتاهی از روند تحولات و نحوه پیگیری کار با خانم اشتون داشته باشیم.

این مذاکرات، مذاکرات 1+5 نیست

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی ایران، در این گفت و گوها تنها خانم اشتون و دستیارانش در اتحادیه اروپا شرکت دارند و این مذاکرات، مذاکرات 1+5 نیست.

ظریف و اشتون امشب شام کاری با یکدیگر خواهند داشت که این شام کاری در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

ظریف پیش از عزیمت به استانبول در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه برای رسیدن مذاکرات به نتیجه باید انتخاب های مختلف بررسی شود، گفت: طرفین باید به دنبال انتخاب های جدید باشند یا روش هایی که طرف مقابل را قانع کند.

با فشار و تحریم، کاری به پیش نمی رود

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی وی از مذاکرات ایران و 1+5 در دو ماه آینده با توجه به اینکه مذاکرات «وین 4» بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت، گفت: من کماکان بدبین نیستم. فکر می کنم اگر طرف مقابل دنبال زیاده طلبی نباشد و این درس را آموخته باشد که با فشار و تحریم کاری به پیش نمی رود، به نتیجه خواهیم رسید.

ظریف افزود: البته برای اینکه به این موضوع برسیم که چگونه در چارچوب های خود بمانیم و اقداماتی انجام دهیم که خارج از چارچوب هایمان نباشد و برای طرف مقابل هم اطمینان ساز باشد، نیاز است انتخاب های مختلف را بررسی کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: در مذاکرات «وین 4» چند انتخاب را بررسی کردیم که یا ما برخی انتخاب ها را قبول نداشتیم یا آنها برخی انتخاب ها را قبول نداشتند؛ البته این موضوع به آن معنا نیست که انتخاب های ما تمام شده است.

تحریم فایده ای ندارد

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: تحریم فایده ای ندارد و تنها کاری که تحریم ها برای غرب انجام داده، این است که ما 19 هزار سانتریفیوژ تولید کرده ایم؛ لذا غربی ها باید هر چه سریعتر به این نتیجه برسند که از راه دیگری با ایران تعامل کنند.

وی افزود: البته ما احساس می کنیم که به این نتیجه رسیده اند اما برخی اقدامات ممکن است تاکتیک مذاکراتی محسوب شود، باید با صبر و حوصله، کار را پیش ببریم تا به نتیجه برسیم.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره مدت دو ماهه باقی مانده از توافق ژنو و احتمال رسیدن به توافق در این مدت، گفت: چنانچه در این مدت به نتیجه نرسیم، 6 ماه دیگر هم فرصت داریم البته هنوز هدف ما این است که تا پایان این دو ماه به نتیجه برسیم.

وی افزود: احساس می کنم واقع بینی که بعد از این دور مذاکرات (وین 4) در طرف مقابل ایجاد خواهد شد، ما را به نتیجه نزدیک خواهد کرد.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در مذاکرات آتی (وین 5) ممکن است بتوانیم یکی دو موانع قبلی را حل کنیم و یا ممکن است با موانع جدیدی روبه رو شویم. به هر حال باید این مرحله را با تلاش پیش ببریم.

گفت و گوهای ظریف و اشتون، نخستین دور از گفت و گوهای هسته ای میان طرفین پس از مذاکرات «وین 4» است که طرفین اعلام کرده بودند تا قبل از مذاکرات 26 خرداد ماه خواهند داشت.

ایران و 1+5 در «وین 4» برای آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی مذاکرات خود را آغاز کردند؛ مذاکراتی سخت، پیچیده و فنی که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت.

ظریف پس از مذاکره با اشتون برای شرکت در هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران امور خارجه کشورهای عدم تعهد به الجزیره پایتخت الجزایر خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها