امروز 36 میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادن در اوکراین پای صندوق‌های رای می‌روند تا از بین 21 نامزد، رئیس‌جمهور این کشور را انتخاب کنند. تنش‌ها و درگیری‌های به‌وجود آمده طی شش ماه گذشته و جنگ غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین موجب شده این انتخابات متفاوت‌تر از گذشته باشد.
کد خبر: ۶۷۷۰۹۷
انتخابات اوکراین در سایه تنش‌های داخلی

به گزارش ایرنا، تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه شب به پایان رسید و دیروز هرگونه تبلیغات انتخاباتی در این کشور ممنوع اعلام شد. براساس اطلاعیه کمیسیون انتخاباتی اوکراین، علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، امروز انتخابات برای برگزیدن شهرداران و نمایندگان شوراهای شهر پایتخت و شوراهای محلی در چند استان این کشور از جمله نیکلایف، هرسون و اودسا برگزار می‌شود.

از دیگر نکات قابل توجه این است که این انتخابات برای اولین‌بار به دلیل خلع مقام ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور قبلی از سوی مجلس در فوریه گذشته، به صورت زودهنگام برگزار می‌شود. از ویژگی‌های دیگر انتخابات کنونی ریاست‌جمهوری اوکراین، برگزار نشدن آن در شبه‌جزیره کریمه با جمعیت حدود دو میلیون و 150 هزار نفر به دلیل الحاق این منطقه به قلمرو روسیه است.

این در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین اعلام کرده است افراد علاقه‌مند و حائز شرایط شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از منطقه کریمه می‌توانند با حضور در حوزه‌های رای‌گیری در خاک اوکراین رای خود را به صندوق بریزند.

علاوه بر آن، مساله دیگر کنترل بخش‌های عمده استان‌های دونتسک و لوهانسک از سوی جدایی‌طلبان طرفدار روسیه است. شبه‌نظامیان مخالف دولت اوکراین اعلام کرده‌اند اجازه برگزاری انتخابات در مناطق لوهانسک و دونتسک را نخواهند داد.

براساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، در استان‌های لوهانسک و دونتسک از مجموع 34 حوزه رای‌گیری در 20 حوزه امکان رای‌گیری وجود ندارد.

نامزدها و شانس پیروزی‌شان

از میان 21 نامزد انتخابات امروز، هر فردی که بتواند بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد، رئیس‌جمهور بعدی اوکراین خواهد بود. در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود که در روز بیست و پنجم خرداد برگزار خواهد شد. در میان این 21 نفر، برخی چهره‌های شناخته‌ترشده‌ای هستند که در ادامه معرفی مختصری از آنها ارائه می‌شود.

ـ پترو پروشنکو: یک تاجر و سیاستمدار چهل و هشت ساله صاحب بزرگ‌ترین کارخانه شیرینی و شکلات کشور که به پادشاه شکلات معروف است. طبق آخرین نظرسنجی‌ها او با کسب 44 درصد آرا پیشتاز است.

ـ یولیا تیموشنکو: نخست‌وزیر پنجاه و سه ساله سابق اوکراین که به‌دلیل مشارکت در معاهده‌های گازی اوکراین در دهه 1990 به پرنسس گازی معروف شد، بعد از پروشنکو از نظر محبوبیت در رتبه دوم قرار دارد.

ـ سرگئی تیگیپکو: وی که در نظرسنجی‌ها در رتبه سوم قرار دارد، یک قانونگذار و بانکدار است. این سیاستمدار پنجاه و چهار ساله به دلیل اتحادی که پیشتر با یانوکوویچ و حزب مناطق وی داشت، در مناطق شرقی این کشور محبوبیت دارد.

ـ میخائیل دوبکین: یک تاجر چهل و چهار ساله که نامزد حزب مناطق است که بیشتر در زادگاهش خارکف محبوبیت دارد که اخیرا در آنجا فرماندار بود. اگر مردم در نواحی شرقی اوکراین بخواهند رای بدهند، بین او و تیگیپکو یکی را انتخاب خواهند کرد.

نرمش روسیه در آستانه انتخابات

طی چند ماه ناآرامی در اوکراین، مسکو همواره بر غیرقانونی بودن دولت جدید این کشور اشاره داشت، اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات می‌توان نوعی تغییر رفتار را در این زمینه مشاهده کرد. مشخص‌ترین آنها سخنان روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بود. وی در یک اظهار نظر جدید گفت: در حال حاضر با افرادی که زمام امور اوکراین را در دست دارند، همکاری می‌کنیم و بدیهی است با ساختارهای جدید دولت اوکراین که پس از انتخابات ریاست جمهوری شکل می‌گیرد، همکاری خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها