کودتا در تایلند پس از آن اتفاق افتاد که دومین نشست احزاب سیاسی برای رسیدن به یک راه‌حل بی‌نتیجه پایان یافت

واکنش‌های داخلی و خارجی به کودتا در تایلند

کودتای ارتش تایلند در روز پنجشنبه و به دست گرفتن تمامی امور این کشور از سوی نظامیان، با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی همراه شده است. از سوی دیگر، نظامیان تایلندی روز گذشته و یک روز پس از کودتا مذاکره با گروه‌ها و شخصیت‌های مهم این کشور را آغاز کرده‌اند. هدف از این گفت‌وگوها مشخص نیست.
کد خبر: ۶۷۶۶۷۰

به گزارش ایرنا، ارتش تایلند روز گذشته 114 نفر از شخصیت‌های برجسته و سیاسی این کشور از جمله رهبران سرخ‌جامگان طرفدار دولت ساقط شده شیناواترا، پلیس، افسران ارتش، سیاستمداران و سران احزاب مخالف دولت را احضار کرد. در حالی‌که برخی منابع خبری گفتند علت احضار این افراد مشخص نشده است، سخنگوی ارتش تایلند در بیانیه‌ای که از شبکه تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، گفت: ما این افراد را به منظور دریافت گزارش حضوری از آنها احضار کرده‌ایم.

منبعی نزدیک به یکی از مسئولان ارتش که نامش فاش نشده است، گفت: تا اواسط دیروز 38 نفر از این افراد به احضاریه پاسخ مثبت دادند، از جمله نیواتومرونگ بونسونگپائیسان که از زمان عزل یینگلاک شیناواترا، نخسست وزیر موقت تایلند بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانکوک، یکی از همکاران یینگلاک شیناواترا هم اعلام کرد وی در پاسخ به‌احضاریه خود به مقر ارتش رفته است. گفته می‌شود علاوه بر فعالان و اعضای احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی، اعضای خانواده‌های تایلندی دارای نفوذ در صحنه سیاست این کشور نیز از جمله کسانی بودند که به مقر ارتش دعوت شدند. از نتیجه این نشست‌ها تاکنون گزارشی مخابره نشده است.

کودتا در تایلند پس از آن اتفاق افتاد که دومین نشست احزاب سیاسی برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی بی‌نتیجه پایان یافت. پراپوت چان اوچا، فرمانده ارتش تایلند برگزارکننده این نشست بود. پس از به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، وی نمایندگان گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست را با بیش از ده خودرو ون به نخستین هنگ پیاده نظام واقع در باشگاه ارتش انتقال داد. در این نشست نمایندگان سرخ جامگان، دولت، حزب فئو تای، دموکرات‌ها، کمیته اصلاحات دموکراتیک مردم، نمایندگان سنا و کمیسیون انتخابات حضور داشتند. فقط نمایندگان مجلس سنا و کمیسیون انتخابات این کشور به هنگ پیاده نظام منتقل نشدند.

پس از این اتفاق، چان اوچا، فرمانده ارتش در ساعت 16 و 30 دقیقه به وقت محلی با حضور در تلویزیون این کشور اعلام کرد، برای بازگشت کشور به شرایط عادی، کمیته ملی حافظ صلح متشکل از ارتش، نیروهای مسلح تایلند، پلیس و نیروهای هوایی سلطنتی این کشور قدرت را در دست گرفتند.

وی افزود: تایلند روابط خارجی با دیگر کشورها را مد نظر قرار می‌دهد و به این روابط ادامه خواهد داد.

ارتش از ساعت 22 تا پنج صبح قانون منع آمد و شد در این کشور اعمال کرد و از طرفداران و مخالفان دولت خواست به‌تجمعات و راهپیمایی‌های خود پایان دهند. براساس دستور ارتش اجتماع بیش از پنج نفر در هر نقطه‌ای از کشور ممنوع شده است. بنا به دستور ارتش، برنامه‌های عادی تمام شبکه‌های رادیو و تلویزیون این کشور به حالت تعلیق در آمده و فقط به پخش برنامه‌های ارتش می‌پردازند. سران کودتا در تایلند روز گذشته نیز هشدار دادند رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که مردم را برای خشونت تحریک کنند، مسدود می‌شود. به‌دستور ارتش، بیش از 150 نفر از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی تایلند نیز تا اطلاع بعدی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

واکنش‌ها به کودتا

منابع خبری در گزارش‌های روز گذشته خود از اوضاع شهرهای تایلند بخصوص بانکوک اعلام کردند در حالی که حضور نیروهای نظامی گسترده بود، گروهی از مردم این کشور پلاکاردهایی در دست داشتند که جملاتی در محکومیت کودتا روی آنها نوشته شده بود. کشورهای خارجی نیز به سرعت نسبت به اقدام ارتش این کشور واکنش نشان دادند.

در همین زمینه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هیچ توجیهی برای این کودتا که عواقب منفی برای روابط آمریکا با همتای خود خصوصا نیروهای نظامی دارد، وجود ندارد. وی خواستار آزادی سیاستمداران در بند شد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی از کودتای نظامی در تایلند بر ضرورت برقراری هر چه سریع تر یک حکومت مدنی دموکراتیک در این کشور تاکید کرد. کاترین اشتون، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات در تایلند شد.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز ضمن ابراز نگرانی از اتفاقات تایلند، از گردشگران انگلیسی خواست از سفر به این کشور خودداری ورزند. دولت ژاپن هم با ابراز تاسف درباره کودتای نظامی در تایلند متعهد شد امنیت شهروندان و شرکت‌های ژاپنی را در این کشور جنوب شرق آسیا تامین کند.

از سال 1932 تاکنون 19 کودتا و تلاش برای انجام آن در تایلند اتفاق افتاده که 12 مورد از آنها به وقوع پیوسته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها