تحلیلگران غربی به موفقیت مذاکرات هسته ای خوش بین هستند

شرمن: وقتی با هیات ایرانی حرف می زنم یادم می رود آنها ایرانی هستند

یک کارشناس و تحلیل‌‌گر آمریکایی از علاقه وافر هیأت آمریکایی جهت تعامل نزدیکتر با گروه ایرانی و صمیمی‌تر شدن رابطه دو طرف در جریان مذاکرات اخیر خبر داد.
کد خبر: ۶۷۶۱۷۸
هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی مشتاق تعامل با ایران است

«باربارا اسلیوین»، تحلیلگر و کارشناس برجسته آمریکایی در گفتگو با رادیو «پابلیک اینترنشنال»، درباره آخرین دور از گفتگوهای ایران با گروه 1+5 می‌گوید: «آخرین دور از گفتگوهای ایران با گروه 1+5 هفته گذشته در وین به خاتمه رسید و ایران به همراه شش قدرت بزرگ جهان تا ماه جولای در انتظار حصول توافق نهایی باقی خواهند ماند.»

بنابر ادعای نویسنده، اگر در ادامه معامله‌ای صورت گیرد این رویداد در نوع خود یکی از بزرگترین موفقیت‌های دیپلماتیک در تاریخچه روابط ایران و آمریکا خواهد بود.

اسلیوین البته مواضع ایران در این دور از مذاکرات را بسیار سخت ارزیابی کرد.

موضع قاطع ایران در مذاکرات وین4

وی در این‌باره می‌گوید: «ایرانی‌ها کماکان در حال چانه‌زنی بابت افزایش سانتریفیوژ‌های خود هستند و این امر آن‌ها را قادر خواهد ساخت تا سوخت مورد نیاز هسته‌ای خود را فراهم کنند.»

اسلیوین این درخواست را امری عادی از سوی ایران قلمداد می‌کند.

تعامل جدید بین هئیت‌های آمریکایی و ایرانی

از دید این تحلیلگر برجسته آمریکایی نحوه تعامل هئیت ایرانی و دیپلمات‌های آمریکایی نیز متفاوت با دوره‌های گذشته است.

اسلیوین در ادامه این گفت‌وگو می‌گوید: «این فرآیند به‌طور کامل متفاوت با آن‌چه که در دوره محمود احمدی نژاد شاهد بودیم است. هم اکنون تماس‌های فنی بین دو طرف و حتی گاهی دیدار بین جان کری و همتای ایرانی‌اش و نیز "وندی شرمن" و دیگر اعضای مذاکره کننده ایرانی را نظاره‌گر هستیم.»

وی از دیگر نقاط برجسته در دیدار اخیر را رد و بدل شدن انامه، تماس‌های تلفنی و خطاب کردن همدیگر با نام کوچک برشمرد و خاطر نشان ساخت که پیش‌تر این موارد بین هئیت‌های ایرانی و آمریکایی دیده نمی‌شد.

اسلیوین در ادامه افزود که ایران در پی رهایی از تحریم‌هاست و «حسن روحانی»، رئیس جمهور این کشور نیز در پی آن است تا مردم کشور خود را متقاعد کند که به یک توافق قاطع و موفق می‌توان رسید.

میل وافر آمریکایی‌ها برای تعامل با ایران

وی در جایی دیگر از میل وافر آمریکایی‌ها برای تعامل با ایران خبر داد و گفت که آمریکا نیز در پی کسب فرصت برای حصول یک توافق‌نامه با ایران است.

اسلیوین به پیش‌بینی درباره ادامه مذاکرات پرداخت و گفت: «همه این موارد به من الهام می‌بخشد که می‌توان سرانجام به یک توافق رسید اما نمی‌توانم آن‌را تضمین کنم. البته به‌شدت دلایل موجهی مبنی بر علاقه دو طرف در حصول یک توافق وجود دارد.» (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نا شناس
Switzerland
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
۰
۰
مواظب خنده های شیطان باشید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها