چرا خوشحالی از «عدم پیشرفت مذاکرات»

امیر محبیان روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سئوال که آیا ابراز خوشحالی از عدم پیشرفت مذاکرات و اعلام شکست آن توسط برخی از روزنامه ها در جهت منافع ملی است، گفت: قطعا انسان متعادل از پیروزی دوستان خوشحال می شود و اگر چنین نشده است، نشان دهنده آنست که یا دولت فعلی یا مذاکره کنندگان را دشمن می دانند، یا آمریکایی ها و غربی ها را را به خود نزدیک تر می دانند یا کینه اش به رقبای سیاسی شان آنچنان زیاد است که حاضر است رقبایش حتی بسوزند و در مقابل دشمنان شکست بخورند.
کد خبر: ۶۷۶۰۴۹
چرا خوشحالی از «عدم پیشرفت مذاکرات»

وی تصریح کرد: در این صورت باید یا در عقل یا در سلامت روح این افراد تردید کرد.

محبیان در گفتگو با پایگاه خبری «انتخاب» به تحلیل سخنان اخیر سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پرداخت و گفت: آنچه در سخنان آقای فیروزآبادی اهمیت دارد آن است که ایشان موضعی حمایتگرانه و قاطعانه از مذاکرات هسته ای اتخاذ کرد. در واقع، این سخنان حکایت از آن دارد که نظام تمام تلاش خود را می کند تا مذاکرات از سوی ایران با اخلالی روبرو نشود، البته این لزوما به معنای آن نیست که تمام آنچه در مذاکرات انجام می گیرد مورد تایید است و انتقاداتی که منتقدان نسبت به مذاکرات می کنند، همگی بی ارتباط با واقعیت است.

این تحلیلگر سیاسی افزود: من منتقدانی چون مدیرمسئول کیهان را افراد غیر منصف نمی دانم، منتقد وظیفه اش «پایش» است، اما انتقاد باید به شکلی درست انجام شود. انتقادات اگر درست انجام شود می تواند میدان مانوری برای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بوجود آورد.

روحانی گزینه اصلی اصلاح‌طلبان نبود

محمد علی نجفی رئیس شواری مشورتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری که نقش پررنگی در تصمیم گیری اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع در انتخابات داشت در مصاحبه‌ای به بیان استراتژی اصلاح‌طلبان قبل از انتخابات ریاست جمهوری، پرداخته است.

وی در مصاحبه با ویژه نامه روزنامه اعتماد گفت: استراتژی ما حضور مؤثر در انتخابات بود. فکر می کردیم که در یک شرایطی ممکن است آقای خاتمی به عنوان کاندیدای اضلاح طلب پا پیش بگذارند و در یک شرایط دیگری، آقای هاشمی رفسنجانی. آن زمان فردی بری گزینه سوم انتخاب نکرده بودیم بلکه فکر می کردیم با توجه به شرایطی که پیش خواهد آمد شاید ما به گزینه دیگری برسیم و یک نفر سوی را انتخاب کنیم. بنابراین حرکت ما به سمت انتخابات 92 یک حرکت کاملاً برنامه ریزی شده و مبتنی بر یک نگاه استرتژیک بود.

وی در مورد گزینه‌ی اصلاح‌طلبان بعد از هاشمی و اینکه آیا آقای روحانی به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح بوده است یا خیر گفت: واقعیت این است که تا روزی که صلاحیت آقای هاشمی از سوی شورای نگهبان رد شد، ما در مورد گزینه بعدی مطمئن نبودیم بنا براین اینکه کسانی بگویند ما از مدت‌ها پیش برنامه ریزی کرده بودیم که آقای روحانی را مطرح کنیم و به عنوان کاندیدای اصلی گروههای مختلف از جمله اصلاح‌طلبان از وی پشتیبانی شود، این مطلب درست نیست.

بحث موشکی را وارد مذاکرات نکنید

گرگ تیلمن، تحلیلگر پیشین کمیته اطلاعات سنا و وزارت امور خارجه آمریکا و از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی کنترل تسلیحات در واشنگتن در یادداشت خود ضمن تاکید بر اهمیت بحث موشک های بالستیک، بررسی آن در مذاکرات هسته ای را برای دستیابی به توافق نهایی با ایران مضر دانست.

به گزارش سایت فرارو به نقل از دیفس وان، تیلمن در یادداشت خود نوشت: از آنجایی که موشک های بالستیک یکی از محتمل ترین ابزارهای ارسال تسلیحات هسته ای هستند، آنها به مسئله مهمی در مذاکرات هسته ای ایران تبدیل شده اند. با این حال مسئله اصلی این مذاکرات موشک نیست بلکه برنامه هسته ای ایران است، بنابراین آمریکا و شرکای مذاکره کننده اش نباید اجازه دهند تمایلات شان برای محدود کردن تسلیحات موشکی با کلاهک های متعارف، توافق نهایی با ایران را از مسیر اصلی خارج کند.

ایران تاکید می کند که اعمال محدودیت بر موشک های بالستیک که برای اهداف دفاعی نیاز دارد را نخواهد پذیرفت. بر اساس اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که توسط رسانه های ایرانی منتشر شد نیز به نظر می رسد این کشور موافق است که بحث موشکی نباید در دستور کار مذاکرات هسته ای قرار گیرد.

پیوند منافقین با تروریست های سوریه

یک گروه از ائتلاف ملی معارضان سوریه به ریاست "بدر جاموس" دبیر کل این ائتلاف و "عبد الاحد اسطیفو" روز گذشته (سه شنبه) با یک هیئت از گروهک تروریستی منافقین در پاریس دیدار کرد.

جاموس در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده است که این دیدار برای آشنایی، هماهنگی و تبادل تجربیات صورت گرفته است.

دبیرکل ائتلاف مخالفان سوریه در این نشست تاکید کرد که هماهنگی ما با یکدیگر امری ضروری است.

جاموس در عین حال اعلام کرد که این دیدار با درخواست گروهک منافقین در یکی از هتل‌های پاریس صورت گرفته است.

دبیر کل ائتلاف ملی معارضان سوریه همچنین به تسلیح مخالفان سوریه و حمایت پاریس از آنها اشاره کرد و گفت که آنان هنوز در انتظار پاسخ فرانسه بوده و این کشور در حال بررسی موضوع اعطای سلاح به معارضان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها