رئیس جمهور گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس برای ما اهمیت دارد زیرا روز به روز جایگاه کنفرانس‌های قاره‌ای و منطقه‌ای در جهان از لحاظ تأثیرگذاری بر صلح و ثبات منطقه و تعامل میان کشورها افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۶۷۵۵۵۲
روحانی میهمان سرزمین اژدها

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر حسن روحانی صبح امروز سه شنبه پیش از عزیمت به چین برای شرکت در کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا)، برنامه‌های سفر سه روزه خود به این کشور را تشریح و بر اهمیت حضور در کنفرانس های جهانی از لحاظ تاثیرگذاری بر صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه دیدارهای دو جانبه و گفت‌وگو با مقامات جمهوری خلق چین در جهت گسترش روابط تهران – پکن از دیگر برنامه‌های سفر به این کشور خواهد بود، تصریح کرد: روابط با چین برای ما حائز اهمیت است چرا که سال‌هاست سمت و سوی روابط اقتصادی ایران به شرق از جمله به کشورهای هند، ژاپن و چین است.

وی با اشاره به این که این سفر به دعوت رییس‌جمهور چین برای شرکت در کنفرانس سیکا صورت می گیرد؛ روابط ایران با چین در بخش انرژی، صنایع و تکنولوژی را خوب ارزیابی کرد و خواستار گسترش هر چه بیشتر این روابط شد.

روحانی با بیان اینکه چین یکی از اعضای 1+5 است و در راستای موضوع هسته‌ای ایران با این کشور در حال مذاکره هستیم، گفت: اجلاس سران سیکا با حضور 22 کشور برگزار می‌‌شود که در جریان این اجلاس با سران دیگر کشورها نیز ملاقات‌ها و مذاکراتی خواهیم داشت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری امروز تهران را به مقصد شانگهای چین ترک کرد.


آقای ظریف وزیر امور خارجه، زنگنه وزیر نفت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نهاوندیان رئیس دفتر رییس جمهور و برخی معاونان وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی دکتر روحانی را در این سفر سه روزه همراهی می کنند.

پیشینه طرح سیکا

طرح ایجاد سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر 1992 میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان برای ارتقای روابط دو جانبه و همکاری کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال 1996 به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. در حال حاضر این سازمان 22 عضو دارد و در برگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سال 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در استانبول ترکیه برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها