منادی برادری و برابری

مالکوم ایکس، مبارز سیاهپوستی بود که سال 1925 در ایالت اوهامای آمریکا به دنیا آمد. مالکوم ایکس، رهبر سیاهپوستان مبارز آمریکا، دوران کودکی را در فقر و یتیمی پشت سرگذاشت، او امیدوار بود که بتواند در نظام آموزشی آمریکا رتبه‌ای کسب کند و به شغل مورد علاقه‌اش یعنی وکالت برسد.
کد خبر: ۶۷۵۳۰۹
منادی برادری و برابری

مالکوم ایکس، شاگرد ممتاز و برجسته‌ای بود که هوش و استعداد تحصیلی‌اش، او را از دیگر شاگردان سفیدپوست مدرسه جدا می‌کرد، ولی این برتری هرگز باعث نشد نگاه نژادپرستان نسبت به او تغییر کند و دست‌کم او را با احترام صدا بزنند.

مالکوم ایکس، درس و مدرسه را رها کرد و تصمیم گرفت آزاد باشد. هرگونه قید و بندی را از پای خود گشود و یک دوره بی‌بند و باری را در جامعه آن روز آمریکا تجربه کرد.

دوستان بدی برگزید و بدی‌ها را چشید؛ اما سرانجام هنگامی که برای فروختن یک ساعت دزدی به جواهرفروشی رفت، به دام پلیس افتاد و به 10 سال حبس محکوم شد.

در زندان شرایط جدیدی برای او به‌وجود آمد مالکوم در زندان بتدریج با سیاهپوستان مسلمانی آشنا شد که هم بندش بودند؛ افرادی از گروه «ملت مسلمان». 7 سال از دوران محکومیت مالکوم گذشت و او پس از آزادی، به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآمد.

مالکوم سیر مطالعاتی و تحقیقاتی خویش را ادامه داد و تا جایی پیش رفت که به عنوان سخنگوی این جمعیت برگزیده شد. تبلیغات مذهبی و اعتقادی او در آمریکا باعث شد تعداد زیادی از سیاهپوستان با اسلام آشنا شوند و در مدت کوتاهی به عضویت گروه ملت مسلمان درآیند. او برای معرفی اسلام به چند کشور آفریقایی و آسیایی سفر کرد.

وی بعد از مراجعت از سفر حج نام خود را ملک شباز نهاد.

اقدامات او برای گسترش فعالیت‌های تشکیلاتی مسلمانان در آمریکا منافع برخی را به خطر انداخت و در نهایت زمانی که 39 سال داشت هنگام سخنرانی در سالن بالروم منهتن، با شلیک چند گلوله به زندگی پرفراز و نشیب او پایان دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها