ایران زمین

سرمازدگی درختان مرکبات و هلو

به دلیل سرمازدگی سال گذشته درختان هلو، شلیل و مرکبات و خسارت به باغداران احتمال می‌رود قیمت این محصولات افزایش یابد.
کد خبر: ۶۷۲۳۵۰

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان این ‌که وضع سلامت و نبود سرمازدگی درختان تا آخر اردیبهشت‌ مشخص می‌شود، گفت: با توجه به این‌ که سال گذشته بسیاری از شکوفه‌ها قبل از شکوفا‌ شدن به دلیل سرمازدگی از بین رفته است، امسال نیز نگرانی‌هایی در جهت کاهش تولید و افزایش قیمت وجود دارد.

محمدرضا شعبانی افزود: به دلیل استفاده از سم «کاپیتان»، باغ‌های هلو و شلیل خسارت زیادی را متحمل شده‌اند به‌ طوری که در مناطق شرق مازندران و استان گلستان بسیاری از برگ‌ها و محصولات از بین رفته است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان این ‌که در سطح کشور بویژه در استان‌های البرز و تهران دچار سرمازدگی شده‌ایم، گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت آلو و هلو نیز امسال افزایش پیدا کند، اما تا زمان برداشت و شرایط جوی آن زمان، نمی‌توان نظر قطعی داد.

وی با اشاره به میوه‌های سیاه ریشه همچون آلو، آلوچه و شلیل افزود: سال گذشته بیش از 170 هزار تن میوه‌های سیاه ریشه در استان مازندران تولید شد که انتظار می‌رود امسال نیز شرایط تولید این محصول در شرایطی که سرمازدگی محصولات بیش از این نشود، به همین میزان باشد./ ایسنا

مرمت ارگ تاریخی «جلال‌آباد» هیرمند

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان هیرمند از آغاز مرمت ارگ تاریخی جلال‌آباد این شهرستان خبر داد.

بارانی با بیان این که برنامه‌های مرمتی از سال ۸۷ آغاز شده و سه مرحله از مرمت این اثر به انجام رسیده است، افزود: این ارگ پس از پایان مراحل مرمت و خاکبرداری به هتلی سنتی تغییر کاربری خواهد داد.

وی، هدف تغییر کاربری ارگ جلال‌آباد را جذب گردشگر و ارائه خدمات مناسب به گردشگران عنوان کرد.

ارگ جلال‌آباد مربوط به دوره قاجار بوده و درشهرستان زابل، بخش میان کنگی روستای جلال‌آباد واقع شده و در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده است./ ایسنا

حیوانات باغ وحش بابلسر جابه‌جا می‌شوند

معاون اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از اعلام آمادگی این سازمان برای نقل و انتقالات حیوانات باغ وحش بابلسر خبر داد.

افشین کرمی افزود: با توجه به حکمی که دادستان شهرستان بابلسر برای توقف فعالیت باغ وحش این شهرستان صادر کرده است، باید هر چه سریع‌تر نسبت به نقل و انتقال حیوانات باغ وحش اقدام شود.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی‌های لازم و نامه‌نگاری‌ها را با اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برای هرچه سریع‌تر انجام شدن این جابه‌جایی ابلاغ کرده است.

معاون اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌هایی که این معاونت در طی انتشار اخبار مبنی بر شرایط دردناک حیات وحش در این باغ وحش انجام داد، چند مرتبه به مدیریت این باغ وحش تذکر داد، اما از آنجا که مدیریت باغ وحش در رویه خود تغییری نداد، موضوع به قوه قضاییه و دادستانی ابلاغ شد و سرانجام حکم توقف فعالیت این باغ وحش صادر شد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست اکنون رایزنی‌هایی با مکان‌هایی که از استاندارد بهتری برای نگهداری حیوانات در این شهرستان برخوردار است، انجام داده که یکی از آنها مجتمع ایثار در شهرستان‌های بابلسر یا باغ وحش‌های استانداردتر اطراف این شهرستان است و اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران باید هرچه سریع‌تر نسبت به نقل و انتقالات این حیوانات اقدام کند و به وضع زندگی دردناک این حیات وحش خاتمه دهد./ مهر

بهره‌برداری از خط‌آهن اینچه برون ـ گرگان تا پایان سال

وزیر راه و شهرسازی از افتتاح خط‌آهن اینچه برون ـ گرگان تا پایان امسال خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این خط آهن، زمینه توسعه تجاری بین ایران و کشورهای آسیای میانه بیش از گذشته افزایش خواهد یافت. عباس آخوندی یادآور شد: در صورت تامین اعتبار، خط‌آهن گرگان ـ مشهد اجرایی خواهد شد و استان گلستان از دو سمت به شبکه راه‌آهن کشور وصل می‌شود./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها