رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید برای حل مشکل اقتصاد نشر راه حلی یافت شود، اخذ مالیات از ناشران را اشتباه دانست.
کد خبر: ۶۷۲۱۶۸
دریافت مالیات از ناشران اشتباه است

«علی لاریجانی» روز شنبه در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا موضوع معافیت مالیاتی ناشران را پیگیری کند و اگر اختلافی در این زمینه وجود دارد، آن را حل کند و اگر موضوع حل نشد، مجلس برای آن راه حلی پیدا خواهد کرد.

لاریجانی با تاکید بر زمینه سازی برای رونق تولید کتاب در کشور اظهار داشت: با توجه به گران بودن کتاب که مخاطبان قدرت خرید کتاب را در این حد ندارند و چرخه کار ناشران هم به این سادگی نمی چرخد باید راه حل دیگری برای این موضوع یافت.

وی یکی از راه های حمایت از ناشران را کمک از محل درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه ها دانست و افزود: صنعت نشر یکی از بخش های مهم تولید است زیرا قوه تفکر جامعه را فعال می کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که می توان بخشی از درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در زمینه حمایت از تولید را به ناشران نیز اختصاص داد، گفت: حدود 50 هزار میلیارد تومان از محل اجرای هدفمند کردن یارانه ها درآمد کسب می شود که اگر یک هزارم آن به ناشران کمک شود حدود 50 میلیارد تومان است.

لاریجانی افزود: این کمک می تواند در قالب پرداخت تسهیلات بانکی از حجم بیشتری نیز برخوردار شود، اختصاص یک هزارم درآمد هدفمندی یارانه ها به ناشران ثلمه ای هم به عالم وارد نمی کند.

وی با تاکید بر این که دست دولت در این زمینه باز است و دولت می تواند اقدام کند، از وزیر ارشاد خواست به این موضوع توجه کنند و سهمی را به این بخش اختصاص دهد.

وی ادامه داد: اگر در این زمینه نیاز به اقدام مجلس بود، حرفی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در این زمینه قدرت مانور دارد اما باید مساله اصلی چرخه اقتصادی نشر مورد توجه جدی قرار گیرد تا ناشران حیات فعالی پیدا کنند.

لاریجانی اظهارامیدواری کرد: سال آینده سال پرنشاط تری برای بخش نشر باشد.

چرخه اقتصادی ناشران معیوب است

لاریجانی در ادامه سخنان خود، وزارت ارشاد را وزارتخانه ای حساس، مهم و ارزشمند توصیف کرد و افزود: مخاطبان این وزارتخانه افرادی تحصیلکرده، اهل فرهنگ واصحاب هنر هستند و ذهن های خلاق دارند.

وی با استقبال از سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واگذاری امور به تشکل های فعال، این سیاست وزارت ارشاد را معقول و سنجیده دانست.

رییس مجلس تاکید کرد: اگر بار اصلی مدیریت وزارت ارشاد بر دوش مجموعه هایی باشد که خودشان دست اندرکار هستند، امور هم سهل می شود و هم امکان ارایه ابتکارات مختلف فراهم می شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به دنبال همین روش است تا امور مختلف ارشاد را به تشکل های مربوطه واگذار کند و از ظرفیت ذهنی آنها استفاده کند که این کار معقول و سنجیده ای است.

وی به موضوع اقتصاد نشر هم اشاره کرد و اظهار داشت: نکته ای که هنوز وزارت ارشاد از آن رنج می برد، چرخه اقتصادی ناشران است که این چرخه معیوب است و درآمد کافی ندارد.

رییس مجلس با بیان این که «کسانی که وارد صنعت نشر می شوند، نوعی عاشق پیشگی دارند» افزود: در آمد آنچنانی از نشر، بویژه با وضعیت اقتصادی موجود و گرانی کتاب حاصل نمی شود.

تحریم اثر ندارد

وی همچنین گفت:کشورها و افرادی که در این سال ها فکر می کردند با اعمال تحریم ها می توانند روی اراده مردم ایران تاثیر بگذارند، مشاهده کنند که ملت ایران با برگزاری این نمایشگاه یک واقعه فرهنگی را بسیار مورد توجه قرار داد.

وی خطاب به کشورهای غربی اظهارداشت: باید توجه داشته باشید که با صادر کردن بخشنامه و دستور العمل هایی که در خارج می نشینید و گاهی با سخنان عتاب آمیز با مردم ایران سخن می گویید، جز نفرت در دل مردم ایران ثمر دیگری نخواهد داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه های کتاب و بحث های جانبی آن نشان دهنده نهاد و سرشت ملت ایران است.

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاونان وزارت ارشاد، جمعی ازسفرا و فعالان حوزه نشر برگزار شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برپا بود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها