قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

21 درصد معتادان دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند

وزیر کشور خبر داد

مرگ روزانه 9 معتاد در کشور

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد بانک اطلاعاتی از معتادان هنرمند و ورزشکار خبر داد و گفت:روزانه هشت الی 9 نفر در کشور جان خود را به علت سوء مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند
کد خبر: ۶۷۱۸۶۱
مرگ روزانه 9 معتاد در کشور

رحمانی فضلی روز پنجشنبه در جلسه هم‌اندیشی با مددکاران با اشاره به اهمیت اجتماعی کردن مساله مبارزه با مواد مخدر گفت: هر زمانی که مردم پای کار آمده و منافع ملی مردم تعیین کرده‌اند کارها درست شده است و این بدین معناست که امنیت پایدار با حضور مردم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما ارتقاء فهم و درک مردم از مساله مواد مخدر است، افزود: به قدری تنوع در حوزه مواد مخدر وجود دارد و به سرعت این مساله در حال رشد است که بحث مبارزه بدون درک درست، راه به جایی نمی‌برد. بنابراین هر چقدر ما در بحث تجهیزات، تکنیک، اطلاعات و شیوه‌های درمان پیشرفته باشیم باز هم از قاچاقچیان عقب‌تر هستیم و این ضعف تمامی دولت‌ها است.

وزیرکشور با بیان اینکه مهم‌ترین امر در پیشگیری افزایش درک و فهم درست مردم از مقوله اعتیاد است، گفت: بارها عنوان کرده‌ایم که یک میلیون و 300 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 63 درصد آن‌ها متاهل هستند و53 درصد طلاق‌ها در خانواده این معتادان رخ می‌دهد؛ اما تا به حال محاسبه نشده است که چند خانواده و چند کودک درگیر مساله اعتیاد والدینشان هستند؟

رحمانی فضلی با بیان اینکه برای مبارزه مؤثر در امر مواد مخدر باید فرهنگ اجتماعی شدن را سرلوحه کار خود قرار دهیم، گفت: تعداد سمن‌ها حدود 53 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که 91 درصد از این سمن‌ها توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند و باید نسبت به تقویت مراکز اجتماعی در امر مبارزه با مواد مخدر گام‌های مهمی برداریم.

85 درصد معتادان توزیع کننده نیزهستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه نادرست برخورد با معتادان و خانواده‌های آنان در جامعه گفت: با این برخوردها به نظر من می‌شود فرهنگ مبارزه با اعتیاد را اجتماعی کرد و چون معتاد امیدی به بازگشت ندارد، راه اعتیاد را ادامه می‌دهد و حتی برای تامین مخارج اعتیاد خود به توزیع مواد مخدر روی می‌آورد. به گونه‌ای که 80 الی 85 درصد معتادان توزیع کننده نیزهستند و به دلیل اینکه به ته خط رسیده‌اند از مسائل هراسی ندارند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به مددکاران حاضر در جلسه گفت: من با شما اتمام حجت کرده و از شما می‌خواهم در زمینه تشکیل سمن خیریه‌ها، نهادهای مهارت‌آموزی، واحدهای تولیدی کوچک به خصوص برای خانوارهای معتادان اقدام کنید و به عنوان وزیر کشور از شما حمایت خواهم کرد.

رحمانی فضلی همچنین از ایجاد بانک اطلاعاتی از توانمندی‌های معتادان خبر داد و گفت: باید گفت از معتادانی که در زمینه تئاتر، سرود، ورزش، هنر و ... فعالیت دارند باید حمایت شود و باید این افراد را با شخصیت‌دهی به چرخه درمان بازگردانیم.

مرگ روزانه 9 معتاد در کشور

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه روزانه هشت الی نه نفر در کشور جان خود را به علت سوء مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند، گفت: اطلاعات عمومی جامعه باید در زمینه مواد مخدر افزایش پیدا کند و درجه همکاری همه سازمان‌ها و حتی صدا و سیما افزایش یابد.

وی با بیان اینکه براساس آمار نیروی انتظامی شاهد کاهش شدید مصرف کراک هستیم، گفت: رشد مصرف شیشه نیز کاهش یافته است؛ اما متاسفانه براساس آمار روزانه 8 الی 9 نفر به دلیل مصرف جان می‌دهند. این درحالیست که متاسفانه نوع مواد تولیدی در حوزه مواد مخدر روان‌گردان به دلیل عدم دقت و تخصص افراد و پنهان‌کاری در نوع مواد به کار گرفته شده موجب افزایش مرگ و میر شده است.

رحمانی فضلی به افراد جامعه هشدار داد که مصرف مواد صنعتی به دلیل موادی که درآن به کار رفته است غیراستاندارد است.

رحمانی فضلی غیر استاندارد بودن مواد مخدر در کشور را با توجه به سن اعتیاد و نوع مواد مصرفی گواه این ادعا دانست و با بیان اینکه 395 لابراتوار مواد مخدر طی سال گذشته منهدم شده است، گفت: این لابراتوارها مواد مخدر صنعتی تولید می‌کردند و باید مردم مراقب باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها