سرانگشتان انسان دارای منافذ ریزی هستند که از آنها قطره های بسیار ریز عرق بیرون می آید. با فشار نوک انگشت روی یک سطح، این قطره ها می توانند نقشه منظمی از خود به جای بگذارند.
کد خبر: ۶۶۸۸۳۵
تشخیص هویت با اثر عرقی انگشت

دانشمندان علوم مواد از دانشگاه «هانیانگ» سئول در کره جنوبی موفق به ابداع و تولید نوعی پلیمر شده اند که در تماس با این گونه قطرت از رنگ آبی به رنگ قرمز در می آید.

این پلیمر می تواند به صورت تک دانه های ریز که دارای سری پیازی شکل و دمی کشیده هستند، بر روی سطح یک فیلم به طور متراکم قرار گرفته و به رنگ آبی دیده شوند.

تماس قطرات آب با این دانه های پلیمری، بلافاصله باعث نوعی تغییرات فیزیکی در آن ها می شود که به نوبه خود باعث می شود طول موج های کوتاه تر را جذب کرده و از این رو به رنگ قرمز درآیند.

تکنیک های سنتی تشخیص اثر انگشت مبتنی بر آنالیز اثرات شیارها، حلقه ها و مارپیچ های نوک انگشتان هستند.

حالا دانشمندان معتقدند که استفاده از پلیمرهای اینچنینی می تواند از طریق ایجاد الگوهای منحصربه فردی که با اثر انگشت سنتی مطابقت دارند، موجب بهبود و پیشرفت تکنیک های تشخیصی شوند.

در حال حاضر تیم های تحقیقات پلیسی حتی در صورت عدم وجود اثر انگشت، قادرند نقاط عرقی به جا مانده بر روی یک برگه کاغذ را حتی به قدمت 10 سال بیابند.

این گونه شواهد که معمولا به دلیل عدم وجود تکنیک مناسب، استفاده از آنها میسر نبود، حالا شاید بتوانند نقش مهمی در کشف جرم و جنایت ایفا کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها