گاردین، توافق احتمالی تهران و 1+5 را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک‌ قرن ‌نامیده ‌است

شمارش معکوس شرکت‌های غربی برای حضور در ایران

رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: امروز طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید و تحریم راه‌حل مناسبی نیست و باید از طریق مذاکرات سیاسی اقدام شود.
کد خبر: ۶۶۸۲۰۹

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در دیدار سباستین کورتر، وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد: معتقدیم اگر در این زمینه اراده کافی میان کشورهای 1+5 وجود داشته باشد، می‌توان در همین مدت توافق اولیه به نتیجه نهایی دست پیدا کرد.

وی اظهار کرد: مطمئنا این توافق به نفع طرفین، منطقه و جهان خواهد بود، زیرا امروز ایران در یک جایگاه حساس منطقه‌ای قرار گرفته و با وجود منابع غنی، تاریخ و تمدن عمیق نمی‌توان آن را در انزوا قرار داد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب مقررات بین‌المللی است و علاوه بر این‌که نمی‌خواهیم کشوری نسبت به فعالیت‌های ما نگران باشد، خواستار امتیاز اضافه‌ای نیز نیستیم. روحانی گفت: در چارچوب مقررات و حسن‌نیت طرفین، می‌توان به توافق نهایی رسید.وی با بیان این که امروز شرایط ایران در موضوع هسته‌ای و گفت‌وگو با 1+5 نسبت به گذشته متفاوت است، اظهار کرد: جدای از نتیجه مذاکرات باید تبادلات مواد غذایی و دارویی با سهولت انجام شود، زیرا اعمال این‌گونه فشارها در حقیقت علیه مردم و بیماران در یک کشور بوده و با موازین حقوق بشری در تعارض است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که بسیاری از کشورها در حال رایزنی برای فعالیت و مشارکت اقتصادی در ایران هستند، موقعیت برای شرکت‌های اتریشی هم فراهم است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با اتریش ندارد.

وی با یادآوری روابط خوب فرهنگی میان دو کشور و حضور ایرانیان با تحصیلات عالی در اتریش بر ضرورت ارتباط نزدیک دانشگاه‌های ایران و اتریش با یکدیگر تاکید کرد و آن را فرصتی برای توسعه مناسبات دو ملت و دو کشور برشمرد.

رئیس قوه مجریه به همکاری‌های ایران و اتریش در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: منطقه ما با معضلات و مشکلات فراوانی روبه‌روست که تنها با گفت‌وگو و همکاری می‌توان آنها را کاهش داد و خوشبختانه ایران و اتریش در زمینه حل مسائل خاورمیانه از جمله موضوع سوریه نظر واحدی دارند.

روحانی ادامه داد: در زمینه مسائل بین‌المللی نیز اهداف مشترکی از جمله مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم پیش روی دو کشور است که تعاملات وزیران امور خارجه ایران و اتریش می‌تواند زمینه‌ها را برای گفت‌وگو، تفاهم و تصمیم‌گیری در این مسائل ایجاد کند.

وی با تاکید بر وجود استعدادهای فراوان برای گسترش روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و اتریش گفت: تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا نباید مانعی در روابط اقتصادی دو کشور باشد.

استقبال اتریش از گسترش مناسبات با ایران

سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روابط تهران ـ وین را مثبت توصیف کرد.

وی بر لزوم گسترش همکاری‌ها از جمله ارتقای روابط دانشگاهی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: علاقه فراوانی برای توسعه همکاری‌های دانشگاهی و اقتصادی میان دو کشور وجود داشته و دولت اتریش از گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.

سطح روابط اقتصادی ایران و پاکستان قابل قبول نیست

همچنین رئیس‌جمهور در دیدار فرستاده ویژه نخست‌وزیر پاکستان بر ضرورت تلاش جدی و مسئولانه همه کشورها برای مقابله با تروریسم و دستیابی به ثبات و آرامش تاکید کرد و گفت: ثبات و آرامش منطقه در گرو مبارزه جدی با تروریسم است.

روحانی در دیدار سرتاج عزیز، تروریسم را خطری بزرگ برای همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه دانست.

وی، روابط ایران و پاکستان را دوستانه، صمیمانه و برادرانه توصیف و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت و آرامش پاکستان را در جهت امنیت و آرامش خود می‌داند.

رئیس‌جمهور با بیان این که امنیت مرزهای ایران و پاکستان موضوعی بسیار حائزاهمیت برای دو کشور است بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم در جهت رفع نگرانی‌ها تاکید کرد.

روحانی با یادآوری این که سطح روابط اقتصادی دو کشور اکنون از جایگاه قابل قبولی برخوردار نیست و باید در جهت توسعه همکاری‌ها تلاش و برنامه ریزی شود، گفت: زمینه‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌ها و روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان وجود دارد که این بسترها باید ایجاد و فعال شود. وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران خواستار ایجاد روابط صمیمانه با همه همسایگان خود است، خاطرنشان کرد: مطمئنا تعامل روسا و مقامات دو کشور می‌تواند شرایط جدیدی را در جهت توسعه مناسبات همه جانبه تهران ـ اسلام‌آباد ایجاد کند.

ابلاغ پیام کتبی نواز شریف به روحانی

فرستاده ویژه نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار با ابلاغ پیام کتبی نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به روابط خوب ایران و پاکستان و اشتراکات فرهنگی میان دو کشور اشاره و تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای ارتقای روابط دو کشور وجود دارد که می‌توان از آنها در جهت گسترش مناسبات ایران و پاکستان استفاده کرد.

فرستاده ویژه نخست‌وزیر پاکستان با بیان این که باید ساز و کار‌هایی در جهت ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور ایجاد شود تا شاهد تقویت و رابطه تنگاتنگی میان بخش‌های مختلف اقتصادی دو کشور باشیم، از دیدگاه مثبت رئیس‌جمهور ایران نسبت به توسعه روابط و همکاری‌ها میان دو کشور تشکر کرد.

سرتاج عزیز همچنین به مشکلات و معضلات موجود در منطقه اشاره کرد و گفت: پاکستان نگران تنش‌های فرقه‌ای در دنیا بوده و خواهان گفت‌وگو در جهت حل این تنش‌هاست.

همچنین رئیس جمهور در دیدار ساموئل سانتوز لوپز، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با استقبال از حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی در نیکاراگوئه، خواستار فراهم شدن زمینه حضور این بخش در این کشور آمریکای لاتین شد.

روحانی در این دیدار، روابط ایران و نیکاراگوئه را نشات گرفته از ریشه های عمیق فرهنگی دانست و بر توسعه مناسبات همه‌جانبه دو کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور اساس سیاست های جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه را بر پایه استقلال و ایستادگی در برابر قدرت های مداخله گر عنوان کرد و گفت: دو کشور در دو منطقه حساس جهان قرار دارند و همواره در مجامع بین المللی در کنار یکدیگر بوده اند .وی با بیان این​که ریشه های فرهنگیِ روابط ایران و نیکاراگوئه، گسترش مناسبات همه جانبه را طلب می کند، اظهار امیدواری کرد تا روابط دو کشور در همه زمینه ها از جمله موضوعات اقتصادی و فرهنگی گرم تر و صمیمی​تر بوده و بیش از پیش گسترش یابد.

روحانی با تجلیل از تلاش دولت نیکاراگوئه برای ایجاد و حفظ امنیت و ثبات در این کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به این​که مردم و دولت نیکاراگوئه بتوانند در شرایط ثبات و امنیت فعالیت های خود در راستای توسعه و شکوفایی این کشور به پیش ببرند، اهمیت قائل است.

رئیس جمهور با استقبال از حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی در نیکاراگوئه گفت: باید اطلاعات کافی در خصوص زمینه های مناسبی که در نیکاراگوئه برای حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی وجود دارد، در اختیار آنان قرار گیرد.

ساموئل سانتوز لوپز، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهور کشورمان و مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود با مسئولان ایرانی خواستار توسعه روابط همه جانبه ایران و نیکاراگوئه شد.

وی با تشریح زمینه های مناسب فعالیت سرمایه گذاران خارجی در نیکاراگوئه خواستار حضور شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی در این کشور شد.

هاشمی رفسنجانی: عقلای جهان خواستار رابطه با ایران هستند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اکثریت مردم و فرهیختگان کشور از برنامه های دولت یازدهم حمایت می کنند، گفت: در دنیا هم جز تندروها و دولت های افراطی، عقلای جهانی خواستار ایجاد روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش ایرنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش، سوابق همکاری دو کشور را نسبتاً رضایتبخش دانست و گفت: سیاست های مستقل اتریش در مسائل بین المللی، باعث تداوم روابط دو کشور در مقاطع مختلف بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قطع روابط بعضی از کشورهای اروپایی با ایران در سال‌های گذشته، گفت: در دوره هایی که بعضی از اروپایی‌ها نسبت به کشورهای خاورمیانه و مخصوصاً ایران سختگیری‌های سیاسی داشتند، دولت اتریش بر اساس منافع دو جانبه، روابطش را حفظ کرد که نشان از استقلال دیپلماتیک است.

هاشمی رفسنجانی در جواب سوال وزیر امور خارجه اتریش که «آینده مذاکرات را چگونه می بینید»، گفت: اصل مساله پیچیده نیست، ولی به دلیل اهداف سیاسی این پرونده، پیش بینی روشن مشکل است. البته امیدوار به دورنمای روشنی هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان سیاست‌های ایران در این خصوص گفت: اگر غرب می‌خواهد مساله به صورت فنی حل شود، زمان زیادی نمی‌خواهد، چون زمینه ها برای توافق نهایی آماده است.

وی با اشاره به ادعای مکرر «بی اعتمادی» در گذشته از سوی طرف های مذاکره، گفت: ایران بارها اعلام کرده که بر اساس باورهای دینی و انسانی، از عواقب جنایت بار سلاح اتمی متنفر است و در اهداف سیاسی خویش به رویارویی با جهان نمی اندیشد تا برای دفاع به فکر سلاح اتمی باشد.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری آثار استفاده از بمب اتمی در ژاپن، گفت: انسان باید خیلی بی رحم باشد که برای منافع خود نسبت به انسان های دیگر چنین جنایاتی کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان معارف عالی اسلام و سیره پیامبر اسلام(ص) در جنگ ها و برخورد با دشمنان، گفت: با دستورات صریح اسلامی و فتوای رهبری نظام، هیچ دولتی در ایران به فکر سلاح نظامی نیست، ولی استفاده از مواهب غیرنظامی هسته ای را حق مردم ایران می دانیم.

سباستین کورتز، وزیرخارجه اتریش نیز در این دیدار مسائل فرهنگی و گفت وگوی ادیان را از زمینه های مورد علاقه برای همکاری اتریش با ایران دانست و گفت: وجود دانشجویان ایرانی در اتریش، بهترین ظرفیت برای همکاری های فرهنگی، علمی و فناوری است.

وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد: در مسئولیتم تلاش خواهم کرد با تجربه های مثبت گذشته، روابط دو کشور را در آینده به سوی بهتر شدن ببریم.

وی با اشاره به برگزاری مذاکرات در وین گفت: افتخار ماست که میزبان ایران و کشورهای 1+5 در اتریش هستیم و امیدواریم که مذاکرات به نتایج مطلوب برسد.

وزیر امور خارجه اتریش با تاکید بر ارتباط پیشرفت های اقتصادی با مسائل سیاسی گفت: اتریش برنامه ریزی می کند تا پس از نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای، روابط اقتصادی و فرهنگی را با توجه به ظرفیت‌ها گسترش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها